به گزارشافکارنیوز، علی‌اکبر صالحی در همایش انرژی هسته‌ای دیروز، امروز و فردا که در دانشگاه شریف برگزار شد با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و ۵ + ۱ گفت: اگر توافقنامه امضا شود،(تا حالا به فهم مشترک رسیده‌ایم) تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت روز امضای توافق لغو می‌شوند، البته تحت یک قطعنامه دیگر که این شش تا قطعنامه را لغو می‌کند، این قطعنامه جدید «قطعنامه اجرای توافقنامه هسته‌ای ایران» است.

صالحی افزود: ما در مورد تحریم‌های آمریکا دو نوع تحریم داریم، یکی براساس فرمان ریاست‌جمهوری و برخی تصویب کنگره است که خود آنها دو نوع تحریم اولیه و ثانویه هستند. تحریم ثانویه همان تحریم‌های فرامرزی است، مانند قانون داماتو. در مورد این تحریم‌ها بحثتوقف است؛ اما مورد تحریم اروپا لغو می‌شوند.

وی گفت: طبق توافق ما بایستی اقداماتی را روی زمین انجام دهیم و آنها اقداماتی قانونی انجام دهند. هر زمان که ما اقدامات خود را انجام دهیم، «آمریکا و اروپا» اقدامات قانونی را انجام می‌دهند، اقدامات ما روی «زمین» و اقدامات آنها «روی کاغذ»، پس از این مرحله تحریم‌های اروپا و ثانویه آمریکا لغو می‌شوند. یعنی زمانی تحریم‌ها لغو می‌شوند که ما تعهدات را روی زمین انجام دهیم و آنها روی کاغذ اقدامات قانونی را انجام دهند!

وی در پایان افزود: اما در مورد اخذ تضمینهای لازم از طریق عقد قراردادها و اعلامیههای دیگر در حال مذاکره است، مسئله تضمین اقدامات طرف مقابل جزو دغدغههای ماست و مدنظر قرار دارد و بین امضا و اجرای توافقنامه ممکن است یکی دو ماهی فاصله باشد.