بودجه ۳ هزار میلیاردی برای ساخت مصلی تهران

به گزارشافکارنیوز،مازیار حسینی در خصوص پروژه مصلی تهران گفت: به محمد باقر قالیباف شهردار تهران پیشنهاد دادم که اجازه دهند پروژه احداثمصلی هم در قالب پروژه های عمرانی معاونت فنی وعمرانی شهرداری تهران انجام شود و من به عنوان مشاور عالی شهردار تهران در پیشبرد این طرح ها کمک کنم که ایشان تاکید داشتند به دلیل اهمیت پروژه تکمیل مصلی، بنده مجری طرح مذکور باشم.

وی با اشاره به اینکه ۳ هزار میلیارد تومان ظرف ۳۰ ماه یعنی کمتر از ۳ سال باید برای این پروژه(برای بخش مرکزی مصلی که الان منظور نظر ماست). هزینه شود، گفت: چون مصلی یک طرح جامع دارد که مرحوم میرمیران تهیه کرده و در آن اراضی مصلی و اراضی عباس آباد به صورت یکپارچه دیده شده است. در حال حاضر هم که اقداماتی صورت می‌گیرد در راستای همان اهداف است و باید به صورت یک پکیج دیده شود.

معاون سابق عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه مصلی پیچیده ترین پروژه عمرانی کشور حداقل پس از انقلاب است، گفت: البته در حوزه سیویل و کارهای عمرانی نه حوزه ساخت و سازهای صنعتی.

وی ادامه داد: ‌با کمال افتخار می گویم در مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب سازه ای با دهانه ۸۰ متر احداثشد که در حال حاضر بزرگترین دهانه کارهای شهری است و ۲ دهانه ۵۰ متری در کنارش قرار دارد. این در حالی است که دهانه یکی از طاق هایی که باید در مصلی احداثشود ۱۱۰ متر است. در پروژه مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب، سازه فلزی کار کردیم اما نظر طراح پروژه مصلی این است که طاق ۱۱۰ متری به صورت بتنی کار شود که البته باید در دنیا بگردیم و ببینیم که نمونه دارد یا نه؟

حسینی تصریح کرد: تکمیل پروژه احداثمصلی هنوز نیاز به طراحی دارد و البته سختی هایی در کار اجرا دارد. دانش و تکنولوژی که در کارهای بتنی پروژه هایی همچون بزرگراه طبقاتی صدر و تونل نیایش پیدا کردیم به طریق دیگر باید در این پروژه استفاده شود چون در اینجا نازک کاری اهمیت زیادی دارد. در یک تونل ناصاف بودن سطوح چندان محل ایراد نیست ولی وقتی وارد مصلی می شوید این امر قابل پذیرش نیست.

مجری پروژه مصلی بیان کرد: مصلی را یک سازه قرنی نمی دانیم بلکه یک سازه چند قرنی تلقی می کنیم. افتخار ما سازه هایی در اصفهان و مشهد است که چند قرن است که قدمت دارند و همچنان سر پا هستند. مصلی نیز جزء چنین سازه هایی است. این پروژه نیازمند تملک وسیعی است. بحثهای ترافیکی دارد. بحثهای معماری فاخر ایران اسلامی دارد و از همه مهمتر جزئیاتی باید در آن رعایت شود که در یک مدت زمان کوتاه احتیاج به ابتکارات و خلاقیت هایی دارد و یک سری از انسان های خاص باید این زحمت را انجام دهند.

حسینی یادآور شد: این پروژه پروژه ای است که برای نظام مقدس جمهوری اسلامی مهم است و اندازه آن در قالب پروژه شهری نیست. اگر بخواهیم در سطح بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم بدون استثنا یکی از جاهایی که ملت ها را تحت تاثیر قرار می دهد و نشان دهنده فرهنگشان است، آثاری است که می سازند. مصلی باید یکی از شاخصه های نظام جمهوری اسلامی باشد و برای همین منظور طراحی شده است. در این مدت که مطالعه کردم، متوجه شدم تاریخ معماری ایران خوشبختانه در طراحی این پروژه دیده شده است. مصلی موزه ای از تاریخ معماری اصیل کشور است. اگر کنفرانس کشورهای اسلامی برگزار می شود باید در مصلی برگزار شود.

وی افزود: مصلی فقط جایی برای ادای فریضه واجب و مهم نماز نیست. مصلی جایی است که در آنجا باید فرهنگ اسلامی را تولید و منتشر کرد. فرزندان ما اگر می خواهند بفهمند که روح اسلامی و روح ملاطفتی که در شیعه است چیست، باید وقتی در فضای مصلی قرار می گیرند بفهمند چراکه معماری بر روح انسان اثرگذار است.

حسینی در ادامه گفت: جمله معروفی هست که می گوید ما ساختمان ها را می سازیم و ساختمان ها هم ما را. ما باید ساختمانی بسازیم که ما را بسازد. نسل های بعدی ما را بسازد. ما از اینجا می خواهیم صدور فرهنگ انقلاب را داشته باشیم. از اینجا می خواهیم فرهنگمان را به رخ جهانیان بکشیم. هنرمان، معماری و تمدنمان، تفکر، عقلانیت و اعتدالمان را باید اینجا ببینیم. به همین دلیل است که مردم نسبت به این پروژه حساس هستند و این موضوع را می شد طی روزهای اخیر در نقطه نظرات مردم مشاهده کرد.

وی گفت: اتفاقا از مردم خواهش می کنم اگر این توفیق نصیبمان شد که این کار را انجام دهیم، ما را کمک کنند. ما چیزی جز یک سرباز نیستیم که باید وظیفه مان را انجام دهیم. نباید در یک نقطه بایستیم. مصلی پروژه ای برای نظام است و هر که آنجا کار کرده، باقیات صالحات برای خودش گذاشته است. فراموش نکنیم تامین ۳۰۰۰ میلیارد تومان خودش یک پروژه است. شاید به همین دلیل است که آقای قالیباف خواسته خودش یک پروژه مستقل باشد چراکه بودجه موردنیاز آن ۳ برابر بودجه سالانه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران است.

حسینی افزود: در پایان به مردم قول می دهم که در این پروژه کوتاهی نکنیم و از خدا می خواهم اگر عمری باقی باشد، سال ۱۳۹۶ نماز عید فطر را در مصلی پشت سر رهبر معظم انقلاب بخوانیم.