همه ایرانیان مکمل ویتامینD مصرف کنند

به گزارشافکارنیوز،علی‌اکبر سیاری در همایش ملی نقد عملکرد دولت یازدهم در حوزه سلامت با تشریح برنامه‌های بهداشت که در پی اجرای طرح تحول سلامت در سراسر کشور به اجرا درآمده است پرداخت و اظهار داشت: از مهم‌ترین مؤلفه‌های بهداشت دسترسی مردم به خدمات بهداشتی است و این در حالی است که ۷۰ درصد ایرانیان شهرنشین هستند و بدترین وضعیت بهداشتی نیز مربوط به ۱۰ میلیون حاشیه‌نشین شهرهاست.

وی با تشریح اقدامات اطلاع‌رسانی معاونت بهداشتی وزارت بهداشت که حتی روابط عمومی این وزارتخانه نیز اقدامات انجام نداده بود، افزود: سرانه بهداشت درمان را توانستیم از ۲۱ هزار تومان به ۹۶ هزار تومان ارتقا دهیم و تأمین این اعتبار نیز از یک درصد ارزش افزوده مالیات به همت آقای دکتر دانش جعفری که نزد رئیس‌جمهور رفتند، محیا شد.

معاون وزیر بهداشت با تشریح اقدامات حوزه بهداشت در اجرای طرح تحول سلامت گفت: ۱۸۰۰ پزشک در مراکز بهداشت مستقر شدند، ۳۴۸ ماما در این رابطه به کار گرفته شد. دو هزار خانه بهداشت نوسازی و ساخته شد، دو هزار و ۲۰۰ خانه بهداشت تعمیر شد، ۳ هزار و ۲۰۰ خانه بهداشت نیز تجهیز به امکانات شد، ۱۶۰۰ مرکز بهداشتی به تجهیزات دندان پزشکی مجهز شدند و دو هزار خودرو نیز برای بازرسی و گشت در روستاها بین مراکز بهداشتی تأمین و توزیع شد.

سیاری ادامه داد: در این راستا ۴۳۶ قلم دارو به همراه مکمل‌های ویتامین در مراکز بهداشتی توزیع و تأمین شد. به طوری که اگر امروز در خانه بهداشت مکمل ویتامین وجود نداشته باشد و کسی این گزارش را بدهد به او جایزه می‌دهیم.

وی با اشاره به اهمیت مبحثویتامین عنوان کرد: نسبت به ۱۰ سال گذشته ویتامین بدن ایرانیان کم‌تر شده است به طوری‌که امروز شاهد آن هستیم که تقریباً همه ایرانیان کمبود ویتامین D دارند و توصیه می‌کنم همه از مکمل ویتامین D استفاده کنند.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت با اشاره به پوشش گسترده واکسن در کشور علی‌الخصوص افزودن واکسن پنتاوالان به برنامه‌های بهداشت عنوان کرد: اطلاعات حوزه بهداشت در روستاها نیز به صورت الکترونیکی درآمده است و این امر در آینده نیز گسترش بیش‌تری پیدا می‌کند.

سیاری اظهار داشت: براین اساس در زمینه خدمات مراقبت‌های اولیه ارائه این خدمات را تا جمعیت ۱۸ میلیون نفر تکمیل خواهیم کرد.

وی در ادامه با انتقادی از بودجه و اعتباراتی که در مصرف دخانیات استفاده می ‌شود گفت: امروز شاهدیم ۱۰ هزار میلیارد برای مصرف سیگار مصرف می‌شود و ۲۰ هزار میلیارد نیز در زمینه مصرف تریاک و هروئین تسهیل می‌شود که همه اینها به معنای این است که مردم این همه پول می‌دهند که سرطان بگیرند.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به برنامه‌های عملیاتی برای ارتقای آب سالم، غذای سالم و هوای پاک عنوان کرد: در این راستا ۱۴ استان را زیر پوشش روش‌های جدید بهداشت قرار می‌دهیم.

سیاری خاطرنشان کرد: براین اساس بسته خدمات سلامت تعریف شده است و تمام سیستمها در این مقوله فعال شدند، وزیر بهداشت نیز دغدغه این مسئله را دارد که مطمئن شود که دسترسی به خدمات بهداشت را دارند بنابراین ۷ برنامه و ۸ پروژه حوزه بهداشت را در سراسر کشور براساس ادغام نظام خدمات ادامه خواهیم داد.