۷۶ بیمارستان در حال احداثبدون مجوز نیروی انسانی

به گزارشافکارنیوز،سیدحسن هاشمی در همایش ملی نقد عملکرد دولت یازدهم در حوزه سلامت با اشاره به مشکلات متعددی که در شروع آغاز به کار دولت یازدهم با افزایش نرخ ارز در کشور افتاد، اظهار داشت: به هر حال توانستیم با کمک همکاران علی‌الخصوص برخی از وزرای اسبق بهداشت طرح تحول سلامت را اجرا کنیم که اثرگذاری مثبت آن را نیز در کلام رهبر معظم انقلاب مشاهده کردیم و همه نیز به نوعی تشکر می‌کنند.

وی افزود: با اجرای طرح تحول سلامت مردم احساس کردند که دیده می‌شوند البته بخش کوچکی از مشکلات آن‌ها برطرف شده است و مشکلات بزرگ‌تر مانده است ولی به هر حال بعد از چند دهه مردم مشاهده کردند که بیمارستان‌هایشان نوسازی شد. مثلاً در بندرعباس با ۴۵ درجه گرما تصور کنید یک بیمار سوختگی در بیمارستانی که سیستم سرمایشی ندارد چطور باید تحت درمان قرار گیرد؟

هاشمی به کمبودها در زمان شروع به کار دولت به خصوص در حوزه سلامت از جمله کمبود واکسن فلج اطفال اشاره کرد و افزود: توانستیم در این مدت خانه‌های بهداشت را بازسازی و نوسازی کنیم البته کارهای بسیاری زمین مانده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: البته من نگران هستم. نگرانی من هم از این بابت است که مسئولان فکر کنند همه چیز در حوزه سلامت حل شده است و ای کاش آن پولی را که قرار بود به وزارت بهداشت تخصیص یابد برخی دوستان در تریبون‌ها نمی‌گفتند چون اعتبار مالی که مصوب می‌شود با اعتباری که تخصیص یابد بسیار فرق می‌کند.

وی تصریح کرد: امسال خوشحالم که به آموزش و پرورش از نظر اعتباری کمک شایانی کردند به طوری که از اعتبارات بهداشت درمان نیز بیش‌تر بود ولی باید این مسئله را بدانیم که اجرای کامل طرح تحول سلامت ۱۰ تا ۱۵ سال به طول می‌انجامد.

هاشمی در توضیحات بیش‌تر عنوان کرد: مثلاً اگر بخواهیم به آمار ۲.۶ درصد در زمینه تخت‌های بیمارستانی برسیم ۴۰ سال طول می‌کشد. یعنی بنده هنوز صحبت از میزان تخت‌ها بر اساس کشورهای پیشرفته‌ای مانند آلمان و اروپا صحبت نمی‌کنم. بنابراین برای تأمین ۲ هزار تخت در سال با آهنگ کنونی ۴ دهه زمان می‌برد.

۷۶ بیمارستان در حال احداثبدون مجوز نیروی انسانی


هاشمی در ادامه بیان داشت: هم‌اکنون ۷۶ بیمارستان در حال آماده شدن است ولی هنوز مجوز نیروی انسانی آن صادر نشده است.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم همکاران و دوستان دلسوز حرفهایی را نزنند که به اصل موضوع آسیب وارد شود. مثلاً نگویند این پولها در درمان هر چه هزینه شود، فایدهای ندارد. یا اینکه ما مصرفکننده تجهیزات پزشکی شرکتهای خارجی شدیم در حالی که یکی از دلایل مشکلات کنونی حوزه سلامت نشأت گرفته از رفتارهای خودمان در جامعه پزشکی است بنابراین برخی تا تریبون میبینند فریاد میزنند در حالی که در دستور اسلام آمده است که اشکالات در خفا و در پشت درهای بسته عنوان شود.