به گزارشافکارنیوز،حالا هم خبر می‌رسد پزشکان، ۳۰ گروه وایبری ۱۰۰ نفره برای شناسایی بیماری‌ها ایجاد کرده‌اند. درباره مزایا و معایب تکنولوژی‌های جدید ارتباطی اظهارنظرهای زیادی انجام شده است؛ آنچه مشخص است اینکه ما دیگر وارد دنیای جدیدی شده‌ایم.

وایبر(Viber) یک نرم‌افزار مالکیتی اینترنت برای تلفن‌های هوشمند است که توسط شرکت وایبر توسعه داده شده است. علاوه بر پیام‌رسانی متنی، کاربران می‌توانند به تبادل تصاویر، ویدئو و پیام‌های رسانه‌ای بپردازند. وایبر در حال حاضر در ۳۰ زبان در دسترس قرار دارد: فارسی، انگلیسی، آلبانیایی، چینی و… این نرم‌افزار هم مانند سایر نرم‌افزارهای دیگر وقتی وارد کشور شد مخالفت‌هایی را به همراه داشت در حالی که طرفداران این ابزارهای تکنیکی جدید همواره ادعا می‌کردند از این نرم‌افزار در راستای امور کاری و به شکلی درست و اصولی استفاده می‌کنند.

ارتباطات گروهی در سایه ابزارهای مدرن


بنابر اظهارات علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، بیش از ۱۰ میلیون ایرانی عضو وایبر هستند. بنا به گزارش الکسا اینترنت، کاربران داخل ایران دارای بزرگ‌ترین درصد بازدیدکنندگان از شبکه وایبر دات‌کام هستند و ایرانی‌ها بیش از ۱۷ درصد از کاربران این شبکه را تشکیل می‌دهند. در برخی مواقع از دولت خواسته شده است که شبکه‌هایی نظیر وایبر و واتس‌آپ را مسدود کند اما محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکنون از انجام چنین درخواستی خودداری کرده است. واقعیت این است که به اعتقاد مسئولان دولتی این ابزارهای ارتباطی نیستند که خوب یا بدند بلکه مزایا و معایب این شبکه‌ها در نوع کاربرد و محتوایی که تولید می‌شود، مشخص می‌شود.

واقعیت این است که از شبکه‌های اجتماعی موبایلی می‌توان استفاده‌های مناسبی کرد. فلسفه ایجاد این شبکه‌ها ارتباطات آسان‌تر و صرفه‌جویی در وقت و هزینه است. هرچند در سال‌های اخیر بسیاری از کارشناسان نسبت به استفاده نادرست از وسایل ارتباط جمعی هشدار داده‌اند اما استقبال از شبکه‌های اجتماعی موبایلی این واقعیت را ثابت می‌کند که این شبکه‌ها مزایای زیادی برای کاربرانش دارد. این حرف غیرمنطقی است که میلیون‌ها ایرانی از شبکه‌های موبایلی استفاده می‌کنند تا محتوای بد تولید کنند یا آن را انتشار دهند؛ وایبر، واتس‌آپ و… مزایای غیرقابل‌انکاری دارد.

وایبر؛ اقتضای زندگی امروز


یک استاد علوم ارتباطات درباره فیلتر کردن نرم‌افزارهای ارتباطی به «آرمان» می‌گوید: وسایل ارتباط جمعی محصول نیاز هر جامعه به ارتباط با دیگران و تبادل اطلاعات در هر دوره خاص است. اسماعیل قدیمی ادامه می‌دهد: همان‌طور که در گذشته مردم یک روز مشخص در میدان یا مسجد شهر جمع می‌شدند و اطلاعات را با هم مبادله می‌کردند و از حال هم باخبر می‌شدند اقتضای زندگی مدرن فعلی با شهرهایی با جمعیت ۱۶ میلیونی این است که از این راه با هم ارتباط داشته باشند.

این استاد ادامه می‌دهد: بخشی از همبستگی اجتماعی و هویت فرهنگی و سیاسی افراد از طریق این ارتباطات شکل می‌گیرد و اگر این راه‌های ارتباطی مسدود شود ممکن است بی‌اعتمادی جای همبستگی را بگیرد. این استاد ارتباطات با اشاره به سریال «در حاشیه» و نقش شبکه‌های موبایلی در همبستگی در این دوره می‌گوید: زمانی که این سریال پخش می‌شد پزشکان از طریق نرم‌افزارهایی مانند وایبر در فضای مجازی علیه آن متحد شدند و از سوی دیگر در همین شبکه‌های اجتماعی با هم تصمیم گرفتند مانع پخش این سریال نشوند و این یعنی ارتباطات گروهی در سایه ابزارهای مدرن.

تبادل اطلاعات پزشکان با وایبر


بسیاری از افراد هستند که برای مقاصد سودمند و در راستای کار و تحصیل خود از ابزارهای جدید ارتباطی استفاده می‌کنند. گروهی مانند دانش‌آموزان که با تشکیل گروه در وایبر اطلاعات درسی را به هم منتقل می‌کنند یا پزشکانی که بیماران را از این طریق مداوا می‌کنند نشان می‌دهند تکنولوژی به خودی خود بد نیست بلکه این نوع نگاه و رفتار ما با آن است که آن را خوب و سودمند یا بد و مشکل‌آفرین می‌کند. روز گذشته رئیس کنگره جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران از راه‌اندازی ۳۰ گروه وایبری پزشکان برای شناسایی مشکلات و همچنین بیماری‌های رایج در مناطق مختلف خبر داد.

ایسنا نوشت؛ ایرج خسرونیا به وجود گروه وایبری پزشکان اشاره کرد و گفت: ۳۰ گروه وایبری ۱۰۰نفره راه‌ انداخته‌ایم که می‌توان از طریق آن مشکلات و بیماری‌های رایج هر منطقه را شناسایی و حل کرد. بهمن سال گذشته نیز پرستار یکی از بیمارستان‌های تهران در رابطه با استفاده از این نرم‌افزار برای مداوای بیماران گفته بود: به‌دلیل نبود پزشک در بیمارستان، مجبور شدیم، از نوار قلب بیمار عکس بگیریم و با وایبر برای پزشک معالج بفرستیم.

او ادامه داده بود: «فقط نوار قلب نیست، جواب سی‌تی‌اسکن و… را هم با همین سیستم برای پزشک می‌فرستند تا او از روی عکس تشخیص درمان دهد». البته درمان وایبری مورد انتقاد وزارت بهداشت هم است. مهر نوشت؛ محمدحسین میردهقان، مدیرکل نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، می‌گوید: «اگر پزشکی به صورت غیرحضوری، تلفنی، وایبری یا فکسی و… تشخیص پزشکی دهد، علاوه بر اینکه مرتکب تخلف شده، اقدام غیراخلاقی هم انجام داده است».

تبادل تجربه در وایبر


یک پزشک عمومی که خودش از این نرم‌افزار در کار استفاده می‌کند درباره نحوه استفاده از این وسیله در پزشکی به «آرمان» می‌گوید: در درمان بیماری‌ها تا به حال از این نرم‌افزار استفاده نکرده‌ام زیرا درمان و تجویز دارو بدون ویزیت بیمار کاری غیرعلمی است اما گروه‌های زیادی از پزشکان همکار من هستند که در وایبر تشکیل گروه داده‌اند و ما اطلاعات جدید و تجربیات کاریمان را با هم مبادله می‌کنیم.

روزبه مهدوي ادامه ميدهد: در كار ما اطلاعات دائما و هر روز تغيير ميكند و ما بايد با اتصال به اينترنت و مطالعه نشريات و دادههاي علمي اروپايي و كشورهاي ديگر دادههاي خود را مرتب به روز كنيم. او درباره عضويت در وايبر ميگويد: از طريق اين نرم افزار گروههاي مختلفي از پزشكان در تخصصهاي مختلف يا عمومي حضور مييابند و هر داده جديدي كه دارند روي صفحه گروه گذاشته و بقيه و هم از آن استفاده ميكنند. او درباره فوايد اين كار ميگويد: به جرات ميتوانم بگويم در اين يك سال اخير كه عضو اين گروهها شدهام بسيار زياد به حجم اطلاعات و معلوماتم افزوده شده و با خيلي از همكارانم آن را مبادله كردهام.