نشست محرمانه مقامات کاخ سفید با کنگره

به گزارش افکارنیوز، روزهای گذشته ساعاتی پرمشغله برای «جک لیو» وزیر خزانه داری، و «جو بایدن» معاون رئیس جمهور آمریکا بوده است.

زیرا این دو مقام بلند پایه دیدارهای را بطور محرمانه با اعضای کنگره امریکا داشته اند و در آن در مورد نحوه لغو تحریم های ایران در صورت حصول توافق جامع هسته ای میان تهران و کشورهای ۱ + ۵ بحثوتبادل نظر کرده اند.

جک لیو علاوه بر گفتگو با اعضای کنگره آمریکا، با اعضای موسسه واشنگتن نیز دیدار کرده و با اعضای این اندیشکده مهم نیز درباره نحوه لغو تحریم های ایران صحبت کرده است.

بر اساس این گزارش، لیو و بایدن در دیدارهای خود برای آنکه بتوانند کنگره را با برنامه های اوباما برای لغو تحریم های ایران همراه کنند به آنها اطمینان داده اند که در صورت مشاهده هرگونه خطایی از سوی ایران، تحریم های لغو شده به سرعت مجددا اعمال خواهند شد.

بلومبرگ به نقل از جک لیو می نویسد که اوباما قصد دارد در صورت حصول توافق جامع از قدرت خود استفاده کرده و اقدام به تعلیق تحریم های نفتی، بانکی و تجاری ایران بکند. البته تعلیق این تحریم ها پس از آن خواهد بود که ایران به جزئیات و موارد ابتدایی تعهدات خود بر اساس توافق حاصل شده عمل کند.

به نوشته بلومبرگ، از صحبت های جک لیو اینطور برمی آید که اوباما در زمان ریاست جمهوری خود از کنگره نخواهد خواست تا در مور برچیدن تحریم های ایران رای گیری کند.

لیو در این رابطه می گوید: فقط پس از گذشت سال های زیاد از توافق و عمل به تعهدات از کنگره خواسته می شود تا در مورد برچیدن تحریم ها رای گیری کند و فقط کنگره است که می تواند تحریم هایی را که بصورت قانون درآمده اند را پایان دهد.

به گفته لیو مزیت تعلیق تحریم ها این است که در صورت تخطی ایران از تعهدات خود این تحریم ها به سرعت برگشت پذیر خواهند بود.

بر اساس این گزارش، لیو و بایدن به اعضای کنگره این اطمینان را نیز داده اند که در صورت حصول توافق و انتقال میلیاردها دلار به ایران، تهران این پول ها را در اختیار گروه هایی که به زعم آمریکا جزو گروه های تروریستی هستند قرار نمی دهد.

بلومبرگ در ادامه می نویسد: هر چند صحبت های لیو در مورد نحوه لغو تحریم ها تقریبا مشابه صحبت هایی بوده که پیشتر نیز در این رابطه ایراد شده اند اما با این وجود کارشناسان نظر دیگری دارند و برای مثال «مت لویت» از اعضای موسسه واشنگتن و از مقامات سابق وزارت خزانه داری که مدت زمانی را نیز با جک لیو همکار بوده در این رابطه می گوید: به محض اینکه تحریم ها تعلیق شوند بویژه تحریم های چند جانبه، اعمال مجدد آنها کار چندان ساده ای نخواهد بود. هیچ کس نباید تا این حد احمق باشد که فکر کند یک روش اتوماتیک در این رابطه(اعمال مجدد تحریم ها پس از تعلیق آنها) وجود دارد. اگر ما فکر کنیم که ایران در حال تخطی کردن از تعهدات خود است آنگاه تازه این بحثآغاز می شود که ایا این ادعا(تخطی ایران از تعهدات خود) درست است یا خیر، شما می توانید موقعیتی را تصور کنید که روسیه و چین می گویند چگونه می توان ثابت کرد که تخطی از تعهدات به راستی انجام شده است.