برگزاری نمایشگاه کتاب در «مصلی» افتخار بزرگی برای اهل کتاب است

به گزارش افکارنیوز،، بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران دقایقی پیش با حضور حسن روحانی رئیس جمهور افتتاح شد.
در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه نهاوندیان مسئول دفتر رئیس جمهور، حسین فریدون دستیار رئیس جمهور، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندار تهران، عبدالمنعم بن منصور الحسنی وزیر اطلاع رسانی کشور عمان و جمعی از ناشران حضور داشتند.

علی جنتی وزیر فرهنگ در این مراسم در سخنانی گفت: خدا را شاکریم بار دیگر نمایشگاهی را افتتاح می‌کنیم که بیش از هر عرصه دیگری در حوزه ملی و بین المللی می‌درخشد. نمایشگاه کتاب با تلاش مولفان و مترجمان و فعالان صنعت نشر فراهم آمده است. روشنایی این محفل علمی همه ساله میلیون‌ها نفر را به خود جذب می‌کند.

وی ادامه داد: نمایشگاه کتاب تهران پس از ۲۸ دوره اکنون تبدیل به یک رویداد بزرگ فرهنگی شده است و دولت در این دوره از همه امکانات خود برای پررنگ‌تر شدن آن بهره گرفته است. در این دوره بیش از ۷۰ نهاد و موسسه در برگزاری آن وزارت فرهنگ را یاری دادند. همچنین هزاران ناشر داخلی و صدها ناشر خارجی در آن حضور دارند.

وزیر ارشاد تصریح کرد: در دوره ۲۸ نمایشگاه کتاب عناوین کتاب های عرضه شده ۲۰ درصد افزایش داده شده است و همچنین ۵۰ درصد کتاب‌های خارجی غیرتکراری و متعلق به سالهای ۲۰۱۳ به بعد است. ۳۰۰ هزار عنوان کتاب داخلی و ۱۶۰ هزار عنوان کتاب خارجی در این دوره نمایشگاه در معرض دید علاقه مندان قرار گرفته است. نمایشگاه کتاب فرصت مناسبی برای بازبینی کتاب ها است، باید راه های ترویج کتابخوانی را در نمایشگاه کتاب تهران پیدا کنیم.

جنتی اضافه کرد: یکی از مسائل امروز این است که در سال‌های اخیر دولت بیش از حد لازم وارد فعالیت‌های تصدی گرایانه شده است که این به سیاست و برنامه‌ریزی که از جمله وظایف اصلی دولت است لطمه زده است. امسال گام اول برای واگذاری مدیریت نمایشگاه کتاب تهران به ناشران برداشته شد و بخش‌هایی از نمایشگاه به تشکل‌های نشر واسپاری شد.

وی با بیان این مطلب که نمایشگاه کتاب تهران در حال حاضر تبدیل به فروشگاهی بزرگ شده که هر ساله به وسعت و حجم آن افزوده شده است، گفت: اما وزارت ارشاد براین باور است که کتاب در درجه اول باید در کتاب فروشی عرضه شود و نمایشگاه برای عرضه کتاب‌های چاپ اول باشد. در این راستا در این دوره در نمایشگاه کتاب نقش دیپلماسی فرهنگی برجسته شده و کشور عمان به عنوان میهمان ویژه حضور دارد. همچنین ۵ تن از روئسای نمایشگاه‌های بین المللی کتاب و تنی چند از وزیران فرهنگ و اطلاع رسانی کشورهای مختلف در آن حضور دارند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مکان برگزاری نمایشگاه کتاب تهران گفت: این افتخار بزرگی برای اهل کتاب است که آثار خود را در مصلی که عبادتگاه است، عرضه کنند اما حجم بالای ناشران شرکت کننده و کتاب های عرضه شده مناسب با این مکان نیست. امیدوارم در بخش‌های دولت بتوانیم هرچه سریعتر نمایشگاه را به مکان مناسب‌تری منتقل کنیم.

جنتی از آغاز بازنگری در کارکرد نمایشگاه کتاب تهران در دولت خبر داد و گفت: وزارت ارشاد بازاندیشی در چگونگی نمایشگاه کتاب را شروع کرده است. در این میان واگذاری بخش هایی از نمایشگاه ها به تشکلهای نشر از جمله کارهای اولیه است. امیدواریم در سال آینده با چشم گیرتر شدن فعالیتهای استانها و اقلیتهای مذهبی بتوانیم عدالت فرهنگی که یکی از اهداف مهم ما در حوزه وزارت ارشاد است را بیشتر متبلور سازیم.