اخبار ضد و نقیض از تحویل سلاح‌های آمریکایی به عشائر سنی «الانبار»

به گزارش افکارنیوز، هنوز چند روز از طرح کنگره آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن اهل سنت و کردهای عراق به عنوان دو کشور مجزا نگذشته است که اخبار ضد و نقیضی از تحویل سلاح‌های آمریکایی به عشائر اهل سنت در استان «الانبار» به بهانه مبارزه با داعش، منتشر شده است.

پایگاه خبری روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی» با انتشار این خبر نوشت که منابع آگاه اعلام کردند که شورای استانداری الانبار تایید کرده است که دولت آمریکا با تسلیح نیروهای عشائر موافقت کرده است و در مرحله نخست قرار است، این سلاح‌ها میان هزار نفر از افراد مسلح عشائر توزیع شود. کادرهای نظامی آمریکایی نیز بر روند توزیع تسلیحات مذکور نظارت خواهند کرد.

«مزهر الملا» عضو این شورا در گفت‌وگویی رسانه‌ای گفت: «استوارت جونز» سفیر آمریکا در بغداد به شورای استاندای الانبار اعلام کرد که دولت آمریکا با ارسال تسلیحات برای نخستین مرحله و توزیع آن میان عشائر موافقت کرده و قرار است که این سلاح‌ها به فرودگاه «الحبانیه» در نزدیکی «الرمادی» طی چند روز آینده وارد شود و تحت نظارت آمریکایی‌ها توزیع شود.

برخی منابع نیز به نقل از سفیر آمریکا اعلام کردند که محموله‌های تسلیحاتی مذکور به کویت رسیده و در مسیر استان الانبار است تا به بهانه مبارزه با داعش به عشائر سنی این استان تحویل شود.

اما برخی منابع دیگر این خبر را تکذیب می‌کنند و «صباح کرحوت» رئیس شورای استانداری الانبار نیز در گفت‌وگویی تلویزیونی تاکید کرد که تاکنون به وزارت دفاع عراق هیچ سلاح آمریکایی برای عشائر الانبار تحویل داده نشده اما ممکن است طی ۳ ماه آینده چنین امری محقق می شود.

صهیب الراوی استاندار الانبار نیز گفت که تماسهایی با سفارت آمریکا و وزارت دفاع عراق در جریان است تا عشائر الانبار را مسلح کنند اما تاکنون هیچ سلاحی به دست ما نرسیده است.