مجیدی و پاشازاده می‌توانند مربیان بزرگی شوند

به گزارش افکارنیوز، «یوزف هیکرز برگر» در این باره اظهار داشت: برای سومین مرتبه است که امکان حضور و سفر به ایران را پیدا می‌کنم. قبلا ۲ بار در زمانی که مربی تیم الوحده ابوظبی امارات بودم و در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشتیم، یکبار به اصفهان برای مصاف با سپاهان و مرتبه دیگر با پرسپولیس در همین مسابقات سفر کردم. حالا نیز سومین حضورم را در ایران در نقش مسئول، بازیکن و مربی تیم فوتبال رسانه‌های اتریش تجربه می‌کنم که برایم بسیار خوشایند است. البته دایره شناختم از ایران و مردمش به همین سفرها ختم نمی‌‌شود. زیرا در چند سالی که مسئولیت مربیگری تیم فوتبال راپیدوین را برعهده داشتم و همچنین در مدت حضور طولانی در تیم الوحده ابوظبی، بازیکن بزرگی از فوتبال ایران مثل فرهاد مجیدی را به عنوان شاگرد در اختیار داشتم. همچنین در مقطع حضور در راپیدوین، یک شاگرد دیگر ایرانی نظیر مهدی پاشازاده در تیمم حضور داشت.



وی ادامه داد: به عنوان مربی تجربه همکاری با این دو بازیکن بزرگ ایرانی برای من بسیار خوشایند بود. فرهاد مجیدی بازیکنی بود که تکنیک فوق‌العاده بالایی داشت. قدرت حمل توپ و توانایی بسیار در دریبل‌زنی از جمله مشخصه‌های فوتبالش بودند. از نظر من یک بازیکن کامل که وقتی صاحب توپ می‌شد، دید وسیعی به تمام نقاط زمین بازی داشت. با وجود او مربی می‌توانست برای بالابردن توان بازی‌سازی و امور هجومی، برنامه‌ریزی وسیعی کند. او حتی در گلزنی هم نشان می‌داد قوی است.

هیکرز برگر که اکنون به عنوان مدیر و بازیکن تیم رسانه‌های اتریش را در سفر به ایران همراهی می‌کند، افزود: پاشازاده هم مدافع قابل اعتنایی بود که قابلیت حضور در خط میانی به عنوان هافبک دفاعی را داشت. او می‌توانست در بازی رو به جلو به عنوان یک مغز متفکر و استراتژیست خوب کار کند، پاس‌های درجا خیلی خوبی به هم‌تیمی‌هایش می داد و یک بازیکن مهم در ارکان بازی راپیدوین محسوب می‌شد.

مربی تیم ملی اتریش در سال‌های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۰ و ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۸ افزود: شنیده‌ام این دو شاگرد ایرانی‌ اکنون در حال گذراندن مراحل آموزشی برای فعالیت در عرصه مربیگری هستند. با توجه به شناختی که از هر دو دارم، فکر می‌کنم در این مسئولیت جدید بتوانند موفق شوند. مجیدی می‌تواند مربی آرمان‌گرای خوبی شود که جنبه‌های تماشایی فوتبال در بازی تیمش نمایان شود. پاشازاده هم احتمالا مربی موفقی خواهد بود که یکی از مهم‌ترین خصوصیات کارش، بازی‌خوانی و درک متقابل باشد. به هرحال برای این دو چهره آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم در همه مراحل زندگی حرفه‌ای خود سربلند باشند.



*ایران قدرتی غیرقابل انکار در فوتبال آسیا

هیکرزبرگر ۶۸ ساله با توجه به شناختی که از فوتبال ایران در سال‌های که به خصوص در منطقه خاورمیانه و با تیم‌های عربی همکاری کرده، بدست آورده، نظرش را در مورد محبوب‌ترین ورزش کشورمان بیان کرد.

او اظهار داشت: فوتبال ایران یکی از قدرت‌های غیرقابل انکار فوتبال قاره آسیا است. از نظر تکنیکی بازیکنان خیلی خوبی دارد که از کوچه و خیابان‌ها فعالیت خود را شروع می‌کنند. آنها این ورزش را خود به خود فراگرفته و بعد آموزش‌های تکمیلی می‌بینند. به نظرم این آموزش‌ها هر چقدر وسیع‌تر و گسترده‌تر باشد، ‌منجر به پیشرفت افزون‌تر فوتبال باشگاهی و بعد ملی ایران خواهد شد.



او ادامه داد: به طور دقیق امکان پیگیری بازی‌های تیم ملی ایران را نداشته ام. به علت دغدغه‌های کاری در کشورم، فرصت دیدن بازی‌های جام ملت‌های آسیا را در استرالیا ۲۰۱۵ را نداشتم. اما گمان می‌کنم با کارلوس کی‌روش، سرمربی پرتغالی در رده ملی به تجربیات تازه‌ای رسیده‌اید و با بکار گماری بازیکنانی که خارج از لیگ ایران فعالیت می‌کنند، ‌ از نظر انسجام تیمی وضعیتی متفاوت دارید.

او افزود: در گذشته در دورانی که بازیکنانی به اروپا به عنوان لژیونر فرستادید، فوتبال ایران به موفقیت‌های خوبی رسید. حالا نیز اگر بتواند آن دوران را تکرار کند، مسلما راه برای دسترسی به افتخارات جدید هموار می‌شود.

او همچنین عنوان کرد: به عنوان مربی حدود ۱۲ سال در کشورهای عربی کارکرده‌ام. در خاورمیانه در بحرین، امارات و قطر مربیگری کرده‌ام. فوتبال در قاره آسیا پیشرفت‌های مهمی داشته که سهم عمده این حرکت رو به جلو، تماس های خوب با فوتبال روز دنیا مثل انجام بازی های دوستانه یا ورود مربیان توانمند بوده است. فوتبال ایران هم می‌تواند با تاثیرپذیری از این حرکت، برای خود سهم زیادی از پیشرفت را قائل شود.



*آلمان قهرمان جهان بالانس داشت

هیکرزبرگر همچنین به عنوان یک مربی صاحب نظر اروپایی در مورد رویداد‌های مهم فوتبال جهان نیز نظر داد.

او در مورد آخرین دوره مسابقات جام جهانی فوتبال یعنی پیکار های سال گذشته برزیل ۲۰۱۴ نظرش را چنین بیان کرد: به نظرم در جام جهانی برزیل دنیای فوتبال شاهد بازی‌های قابل اعتنایی بود. پیش از مسابقات من احتمال زیادی می‌دادم که آلمان با توجه به بالانس بسیار خوبی که از با تجربه‌ها و جوانان تکنیکی در تیمش ایجاد کرده، به مقام قهرمانی برسد. اما وقتی بازیکن بزرگی مثل مارکو رویس مصدوم شد، ‌ کمتر احتمال می‌دادم. این تیم با وجود دیگر نفراتش توانست با برنامه‌ریزی وسیع، پله به پله کامل شده و پیشرفت کند. تا جایی پیش بیاید که میزبان جام یعنی برزیل را مقابل چشم هوادارانش ۷ بر یک شکست دهد. به نظرم آن روز واقعا دنیای فوتبال با این نتیجه شوکه شد. چون برزیل تیم کمی نبود اما آلمان واقعا شخصیت تیمی و قهرمانی داشت تا جایی که حتی در فینال نیز بر آرژانتین غلبه کرد. آرژانتین نیز واقعا مجموعه‌‌ای هماهنگ بود که شبیه به آلمان‌ها پیشرفت خیره‌کننده ای در بازی‌ها نشان داد.

او ادامه داد: در کنار این دو تیم بزرگ، از بازی که هلند با هدایت لویی فان‌خال ارائه می‌کرد، ‌ نیز لذت بردم. هلندی‌ها اگر چه مثل گذشته از کسب جام دور ماندند، اما تیمی با پتانسیل بالا نشان دادند. اسپانیا هم تیمی بود که با گذشته نزدیک خود فاصله گرفت. اما همان تیم با اندک تغییراتی، ‌دو مرتبه اکنون احیا شده است. انگلیس تیمی نسبتا جوانی را به مسابقات آورده بود که تجربه بین‌المللی کافی نداشت و ایتالیا واقعا از اتفاقات ناخوشایند درونی‌ لطمه خورد. به نظرم مسئولان فوتبال ایتالیا بعد از نتایج تیم ملی کشورشان در جام جهانی به این نتیجه پی‌بردند این فوتبال به روحیه و توانی جدید نیاز دارد. باید احیا شود و گرنه نمی‌تواند به اتکا به آنچه در گذشته کسب کرده و از رسوایی‌های مالی فراوان خود لطمه خورده، فعالیت موفقیت‌آمیز داشته باشد.



*‌ال‌کلاسیکو اسپانیا در برلین آلمان‌ها!

هیکرز برگر حتی در مورد مسابقات لیگ قهرمانان اروپا که سه‌شنبه و چهارشنبه از مرحله نیمه نهایی انجام می‌‌‌گیرد، نیز نظرش را بیان کرد.

او گفت: در بین ۴ تیم حاضر در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا احساس می‌کنم شرایط بارسلو‌نا بهتر از همه باشد. آنها اکنون مشکل مصدومیت بازیکن ندارند و با نتایجی که کسب می‌کنند، در اوج آمادگی نشان می‌دهند. تیمی که در خط حمله‌اش، لیونل مسی، ‌ لوئیس سوارز و است. پس از خود می‌پرسم حریف آن چگونه می‌خواهد این مثلثقدرت را از کار بیندازد.

مربی مطرح اتریشی ادامه داد: اگر بایرن مونیخ با مشکل بازیکنان پرتعداد مصدومش مواجه نبود، شانس خوبی برای رقابت با بارسلونا می‌داشت. اما به نظرم اکنون پپ گواردیولا، مربی اسپانیایی بایرن خوب می‌داند که نبود بازیکنان کلیدی‌اش، چقدر دست او را برای مانور کردن مقابل بارسلونا بسته است. او حالا با چالش عمد‌ه‌ای مواجه است و باید با استفاده از قابلیت‌ها و زیرکی‌های مربیگری‌اش، به یاری بایرن برای تقابل با بارسا بشتابد.

هیکرزبرگر افزود: دیگر بازی مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا مربوط به جدال رئال مادرید و یوونتوس است. درست است یووه مشکل بازیکن مصدوم مثل بایرن را ندارد، ‌اما باید اذعان کرد، کلاس کار رئال با آن همه ستاره متفاوت با تورینی‌ها است. هر چند که در فوتبال نمی‌توان از قبل تیمی را برنده یا بازنده نشان داد، اما به نظرم با وجود تمام عوامل مثبت بسیار در تیم کهکشانی مادریدی‌، شانس تیم کارلو آنچلوتی واقعا بیشتر از یوونتوس است.

او همچنین بیان کرد: اگر پیش‌بینی‌های من درست باشند، آنوقت دو تیم اسپانیایی به بازی آخر می‌رسند. در آنصورت شاهد یک ال‌کلاسیکو نه در خاک اسپانیا بلکه در برلین آلمان خواهیم بود.



*از مربیگری تیم ملی تا مربیگری رسانه‌ها!

هیکرزبرگر در آخرین بخش از صحبت‌هایش با فارس همچنین سعی کرد اطلاعاتی در مورد تیم رسانه‌های اتریشی بدهد.

او گفت: تیمی که اکنون برای انجام دو بازی به ایران سفر کرده و در تهران و جزیره کیش به میدان میرود، متشکل از نمایندگان رسانههای تصویری و خبری اتریش است. البته در میان بازیکنان ۲ نفر هم که در گذشته بازیکن تیم ملی اتریش بودهاند، حضور دارند. این تیم تاکنون به بیش از ۱۰۰ کشور دنیا سفر کرده و تجربیات خوبی هم کسب کرده است. من خودم زمانی که در دهه ۸۰ فعالیت در رده مربیگری را شروع کردم،به صورت افتخاری نیز مربی تیم گزارشگران رادیویی و تلویزیونهای اتریش را برعهده داشتم. از آن زمان در کنار این تیم افتخار همکاری داشتم و خوشحالم از این طریق نیز امکان کسب تجربه و دریافت اطلاعات از جهان را بدست آوردم. اطلاعاتی که در مسیر مربیگری به من کمک زیادی کردند که موفقتر باشم. اکنون که به ایران برای مرتبه سوم آمدهام در مقام عضو تیم رسانهای اتریش، چیزهای جالبی یادگرفتهام. به عنوان مثال میدانم که بازیکن خط حمله تیم رسانه ورزش ایران، معروفترین گزارشگر و مجری ورزشی تلویزیون ایران است که وقتی برنامهاش از تلویزیون پخش میشود، مخاطبین بسیار زیادی آن را دنبال میکنند و خیابانهای شهرهای ایران کاملا خلوت میشود. دانستن همین نکات به من باز تفهیم میکند فوتبال و کلا ورزش درایران چه جایگاه و اهمیت بالایی قراردارد که مردم به دقت امور ورزشی را زیر نظر دارند و با وجود چنین پتانسیلهای میتوان ظرفیتهای جدیدی از موفقیت را فراهم کرد.