نگارش توافق نامه سخت تر از گفتگوها است

به گزارش افکارنیوز، حسین طالقانی کارشناس حقوق بین الملل به موضوع مذاکرات ایران با ۱ + ۵ اشاره کرد و گفت: مسائل مورد بحثرا می توان در دو زمینه مطرح کنیم؛ ابتدا مسائل گذشته است که تا به حال اتفاق افتاده و دیگری مسائلی است که در حال جریان است و در آینده اتفاق خواهد افتاد.

وی با ابراز خرسندی از مذاکرات هسته ای در مسائل فنی و سیاسی، اظهار داشت: در مذاکرات فنی پیشرفت های خیلی خوبی داشته ایم و از نظر سیاسی و حقوقی نیز تا به حال مشکل نداشته ایم و کاملا موفقیت آمیز بوده است.

این کارشناس حقوق بین الملل متذکر شد: نباید فراموش کنیم غرب و مخصوصا آمریکا به دنبال نابود کردن تاسیسات هسته ای ما بودند و حتی دانشمندان هسته ای ما را هم نتوانستند تحمل کنند ولی در حال حاضر آنها موافقت کرده اند که ما غنی سازی را داشته باشیم و این یک موفقیت بسیار بزرگ است که مذاکره کنندگان ما، تا به حال به دست آورده اند.

طالقانی به روند مذاکرا ت در آینده اشاره و عنوان کرد: مذاکرات سیاسی و متنی که قرار است نوشته شود و به امضا برسد، ادامه روند مذاکرات در آینده است. به طور کلی غرب سعی می کند آنچه که در مذاکرات می گوید با آنچه که در متون می گوید، با هم متفاوت باشد و بدین وسیله به اهدافش برسد.

وی افزود: تجربه قرارداد الجزایر و قطعنامه ۵۹۸ از جمله مواردی است که غرب توانست به اهداف خودش برسد.

وی ادامه داد: کسانی که در رابطه با مذاکرات و متنی که قرار است تنظیم شود ابراز نگرانی می کنند، حق دارند و رهبر معظم انقلاب هم در این مورد هشدارهای جدی دادند که مواظب باشند.

نکته مهم در مذاکرات امضای پایانی است

منصور آرانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز با اظهار به اینکه در هر مذاکراتی نگارش بسیار سخت تر از گفتگو ها است، تصریح کرد: کلیت هر مذاکره ای است که طرفین بر اساس منافع ملی کشورشان سعی می کنند مذاکرات را به سمتی ببرند که منافع بیشتری را از مذاکرات برداشت کنند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: زمانی که توافقی نگارش می شود، مهم امضای نهایی است که بالاترین مسئولین اجرایی دو کشور امضا می کنند و لازم الاجرا می شود و برای آیندگان هم لازم الاجرا است و نمی شود از آن فرار کرد.

وی هماهنگی اصطلاحات در زمینه های گوناگون را کاری مهم برای تیم مذاکره کننده ایرانی برشمرد و افزود: در گفت وگوها خیلی از مطالب به ظاهر درست می آید و انسان احساس می کند منافع ملی کشورش تامین شده، ولی وقتی همان مطالب برروی کاغذ می آید با تغییر یک واژه دیده می شود که آن موضوع کاملا تغییر کرده است. بنابراین باید تیمی بسیار قوی، متشکل از حقوقی، فنی، دفاعی – امنیتی، سیاسی در کنار هم قرار بگیرند و بتوانند ابتدا خودشان در کنار همدیگر هماهنگ بشوند. چون ممکن است اصطلاحات سیاسی با اصطلاحات حقوقی، دفاعی – امنیتی، نظامی و فنی متفاوت باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کار پیچیده و سختی است و اگر این کار با دقت و ظرافت انجام نشود، چون آنها تجربه زیادی در چالش ها و نشست ها و مذاکرات دارند ممکن است از تجربه شان استفاده کنند و واژه هایی را بگنجانند که برای ما تعهدآور باشد.

دکتر طالقانی با بیان اینکه برای جلوگیری از بازی با کلمات باید در مذاکرات از کلمات حقوقی استفاده شود، توصیه کرد: بهتر است در این مسئله از حداکثر حقوقدان ها استفاده شود و تمامی کلماتی که در آنجا استفاده می شود از بار حقوقی که کاهنده است، باشند تا مشکلات بازی با کلمات به وجود نیاید مخصوصا که بحثهسته ای حساس است و غرب به دنبال حل مسئله نیست.

آرانی نیز در ادامه وضعیت تیم مذاکره کننده نسبت به طرف مقابل را مورد مقایسه قرار داد و گفت: آنها از جنگ های جهانی اول و حتی قبل از آن مداوم جلساتی اینچنینی داشته اند و در کشورهای مختلف رفته اند و گفت و گو کرده اند و تیم های آنها آماده شده است. حتی آنها در تیم های خود، تیم روانشناس دارند.

وی با بیان اینکه باید تیم های تقویت کننده را بیش از پیش داشته باشیم، ادامه داد: اعضای تیم مذاکره کننده ما امین و مطلع هستند و بر موضوع واقفند، اما باید تیم را تقویت کنند و علاوه بر تیم حاضر، تیم دیگری را متشکل از اساتید دانشگاه ها، دانش پژوهان، افرادی که در صحنه های اجرایی بوده اند تشکیل دهند و با تیم اصلی در ارتباط باشند و مداوم به همدیگر مشاوره بدهند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خاتمه گفت: اگر نمی توانیم تیم کمی و کیفی زیادی را با خود در مذاکرات به همراه داشته باشیم با تشکیل تیم دوم از کمک های فکری و مشورت های تیم دوم استفاده کنیم.