افزایش حقوق معلمان به نظام رتبه‌بندی ربطی ندارد

به گزارشافکارنیوز،مراسم اختتامیه یازدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان امروز با حضور سردار محمدرضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین، علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و شعبانعلی رمضانیان رئیس سازمان بسیج فرهنگیان در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد.

محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در سخنانی اظهار داشت: ‌ در باب بسیج اشاره‌ای به رسالت بزرگ فرهنگیان بسیجی داریم؛ چگونه بتوانیم با چالش‌هایی که دانش‌آموزان و جوانان با آن مواجه هستند، مقابله کنیم.

وی با طرح این پرسش که ما چه کردیم و آیا برای هجمه فرهنگی خودمان را آماده کرده‌ایم، افزود: آیا هنگامی که طرف مقابل همه ساز و کارهایش را آماده کرد تا هویت فرهنگی ما را مورد شبیخون قرار دهد، آمادگی پیدا کرده‌ایم و آیا الان که رخنه ایجاد شده، چقدر آمادگی پیدا کرده‌ایم تا این حفره را پر کنیم و استحکام ببخشیم تا نه تنها اثری بر جوانان ما نداشته باشد بلکه آنها را استوارتر کند.

زاهدی افزود: از فرهنگیان بسیجی انتظار است در خط مقدم باشند و به شبهات موجود پاسخ دهند و انتظار داریم در فضای مجازی حضور داشته باشند و هم مطالبه‌گری از مسئولان داشته و هم راهنمایی و ارشاد از جوانان داشته باشند.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس یادآور شد: یقیناً در اسناد بالادستی از جمله سند تحول داریم که معلم موثرترین عنصر در هدایت فرهنگی و نظام تعلیم و تربیت کشور است.

زاهدی اضافه کرد: امروزه خوشبختانه، فرهنگ بسیجی تبدیل به یک فرهنگ عامه در سطح بین‌الملل می‌شود؛ الان در عراق، لبنان، یمن، سوریه و افغانستان موضوع فرهنگ بسیج رونق گرفته است.

وی اضافه کرد: نه تنها باید در درون کشور به مقابله با رخنه‌های فرهنگی پاسخ داد بلکه در جهان اسلام و حتی آفریقا و آمریکای لاتین حضور موثر داشته باشید و رسالت سنگینی بر دوش شماست تا بستری در جهان فراهم کنید تا زمینه ظهور حضرت مهدی(عج) باشد.

زاهدی با اشاره به سند تحول بنیادین گفت: خوب بود سند تحول بنیادین در همان اوایل انقلاب تدوین و اجرایی می‌شد چرا که اگر آن زمان اجرایی شده بود بسیاری از مشکلات آموزش و پرورش را از نظر ساختاری، مدیریتی و برنامه‌ریزی و نظام تعلیم و تربیت نداشتیم.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: ‌ بنده یقین دارم اگر سند تحول را به خوبی اجرا کنیم بی‌شک آن تحولی را که ما انتظار داریم نه تنها در آموزش و پرورش بلکه تحول در همه ارکان و نهادهای حکومتی و غیر حکومتی اثرگذار خواهد بود. برای اینکه وقتی آن را به خوبی اجرا کنیم حتما نگاه‌ها و دیدگاه‌ها در آموزش و پرورش کاملاً متفاوت از آنچه که الان هست، خواهد بود.

وی ادامه داد: ‌ اکثریت قریب به اتفاق مسئولان به خصوص مسئولان حوزه مالی و اداری و سازمان برنامه‌ای و بودجه، نگاهشان به آموزش و پرورش، نگاه یک بنگاه هزینه‌ای و مصرف‌کننده است.

زاهدی با بیان اینکه این نگاه یقیناً نه در مسئولان آموزش و پرورش است و نه با نظام تعلیم و تربیت اسلامی نیز فرسنگ‌ها فاصله داشته و ۱۸۰ درجه در تضاد است، گفت: در بینش اسلامی نظام تعلیم و تربیت را نظام مولد، سرمایه‌ای و تولید‌کننده منابع انسانی خلاق و کارآمد می‌شناسیم؛ نظامی که با هیچ عدد و رقم از نگاه اقتصادی قابل مقایسه نیست.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس افزود: آنچه که از سند تحول آموزش و پرورش انتظار داریم یک تحول به معنای واقعی است نه یک کار صوری که موجب شود اصل سند تحول را زیر سوال ببرد.

وی با تأکید بر اینکه پولی که در آموزش و پرورش می‌گذاریم سرمایه‌گذاری است نه هزینه‌ای، گفت: ما به آموزش و پرورش جفا کرده‌ایم؛ دولت، مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی که نیامدیم سند را از ابتدای انقلاب مورد توجه قرار دهیم و باید سند را آنگونه عملیاتی کنیم که هر کس وارد آموزش و پرورش شد افتخار کند، معلم است.

زاهدی ادامه داد: ما باید کاری کنیم که برای ورود به آموزش و پرورش رقابت سنگینی به خصوص بین جوانان ما باشد.

وی با طرح این سوال که آیا جایگاه یک استاد دانشگاه از جهت منزلت اجتماعی را معلم دارد، گفت: جای تأسف است؛ چرا منزلت اجتماعی معلم نباید از استاد دانشگاه برتر باشد؛ برای اینکه می‌گوییم مهمترین عنصر در تأمین منابع انسانی کشور، معلم است.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس یادآور شد: دولت قبل از عید مصوبه‌ای برای افزایش حقوق معلمان داشت و اسمش را نظام رتبه‌بندی گذاشت این جفا به معلم است؛ ما می‌گوییم دولت دستت درد نکند که افزایش حقوق دادی اما این ربطی به نظام رتبه‌بندی ندارد.

وی افزود: باید منزلت اجتماعی معلم بالا برود و از دولت محترم و وزیر آموزش و پرورش انتظار داریم مردانه، عالمانه و آگاهانه نسبت به اجرایی شدن این سند و به ویژه نظام رتبه‌بندی معلمان به صحنه بیایند.

زاهدی گفت: نباید معلم را در قالب و چارچوبی مانند سایر دستگاه‌ها در قانون خدمات کشوری ببینیم و باید نظامی که برای آموزش و پرورش مطرح می‌شود شبیه دانشگاه باشد و معلم باید جدا از قانون خدمات کشوری شود یعنی به شکلی رفتار کنیم که همه به معلم بودن خود افتخار کنند.

رئیس کمیسیون آموزش مجلس با بیان پیشنهادی مبنی بر اینکه در این جلسه کمیتهای تشکیل شود و یک الگویی دقیق برای نظام رتبهبندی تهیه شود و به دولت و وزارتخانه بدهیم تا ضمن رفع تبعیضات موجود، شأن معلم حفظ شود، خاطر نشان کرد: امسال در کمیسیون آموزش، کار بزرگی انجام دادیم و بیش از ۵ هزار میلیارد تومان مازاد بر چیزی که در لایحه بودجه آمده بود برای آموزش و پرورش خلق درآمد کردیم و این نگاه مجلس به آموزش و پرورش است و گفتیم این را برای مطالبات معلمان و نظام رتبهبندی ببریم و یقین دارم دولت میتواند نظام رتبهبندی را اجرا کند.