به گزارش افکارنیوز، روزنامه لوموند نوشت: عربستان، از دو هفته پیش، با افتخارِ تمام اعلام کرد که " با توجه به تحقق اهداف تعیین شده، به عملیات توفان قاطعیت پایان می دهد تا راه برای تلاش های دیپلماسی هموار شود و ثمره دستاوردهای نظامی به بار بنشیند. " اما واقعیت آن است که حملات هوایی همچنان با همان شدت ادامه دارد و فرایند سیاسی همچنان در حال درجا زدن است و این نشان دهنده شکست عربستان و هرچه بیشتر گرفتار شدن در بحران یمن است.

به نوشته این روزنامه فرانسوی، در روز یک شنبه سوم ماه جاری میلادی، شماری از سربازان ائتلاف، به سرکردگی عربستان، به صنعا اعزام شدند. هرچند عربستان به شدت اعزام چنین نیروهایی را تکذیب و سعی می کند بر آن سرپوش بگذارد اما منابع آگاه بومی این خبر را تایید و تاکید کرده اند که تعداد این سربازان که تعدادی یمنی و شماری نیز از کشورهای مختلف عربی هستند، از چند ده نفر تجاوز می کند.

روزنامه لوموند، ماموریتِ این گروه از سربازان را اتخاذ تدابیر امنیتی میدانی جهت بازگرداندن عبدربه هادی منصور به یمن اعلام کرد که از ماه مارس گذشته به عربستان پناهنده شده است. اما هنوز مشخص نیست که رسیدنِ این تعداد از سربازان زمینه ساز اعزام شمار بیشتری از سربازان باشد یا خیر.

تحلیل گران سعودی بارها تاکید کرده اند که ریاض تمایر دارد عدن را به مرکزی برای عملیات فراگیر جهت تسلط بر سراسر یمن تبدیل کند.

به نوشته‌ی لوموند، هرچند جنگنده های سعودی و اماراتی صدها منطقه را در یمن ویران کردند اما تاکنون هیچ یک از اهدافِ از پیش تعیین شده تحقق نیافته است.

با توجه به نبود هرگونه پیشرفت دیپلماتیک، حملات هوایی عربستان با هدف نابودسازی بخش مهمی از توانمندی های نظامی یمن ادامه می یابد و پایگاه های نظامی، هواپیماها و موشک اندازها منهدم می شود، در حالی که این توانمندی های نظامی باید برای مبارزه با سازمان القاعده در شبه جزیره عربی به کار گرفته می شد. در این میان، سازمان القاعده که متخصص بهره برداری از هرج و مرج است، فرصت را غنیمت شمرده و موفق شد بر بندر المکلا تسلط یابد و این در حالی است که بندر المکلا از موقعیت راهبردی برخوردار است و بر دریای عمان در شرق عدن اشراف دارد.

از سوی دیگر، تجاوز عربستان به یمن، موجب شدت گرفتن بحران انسانی در این کشور شد. سازمان بهداشت جهانی تاکید کرد که در درگیری های یمن از اواسط مارس به بعد، دستکم ۱۲۰۰ نفر کشته شدند که دستکم ۵۰۰ نفر از آنان غیرنظامی بودند و ۵ هزار نفر زخمی شدند و ۱۲ هزار نفر از یمنی ها کشورشان را به مقصد جیبوتی و سومالی ترک کردند.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد در ۳۰ آوریل از طرف های درگیر(عربستان و ائتلاف) خواست از هدف قرار دادن بیمارستان ها خودداری کنند و اجازه بدهند سوخت به شهرها برسد تا کمک های انسان دوستانه قطع نشود.

اما کمبود سوخت، اخیرا تلاش های برنامه جهانی غذا را متوقف کرد و آن ها ناچار شدند برنامه توزیع جیره های غذایی را در برخی از مناطق متوقف کنند. خسارت های وارد شده به زیرساخت ها به ویژه جاده ها در صنعا، عدن، تعز، لحج و الضالع نیز مزید بر علت شد و رساندن غذا و دارو به این شهرها را بسیار پیچیده کرد.

به نوشته‌ی روزنامه لوموند، سازمان فرانسوی مقابله با گرسنگی، با صدور بیانیه ای از فرانسوا اولاند که دوشنبه شب به ریاض سفر کرد، درخواست کرد برای متوقف کردن خشونت و برطرف کردن محاصره یمن تلاش کند، زیرا فرانسه، رسما از ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان حمایت می کند و به همین سبب در قبال نقض حقوق بشر در یمن از نظر اخلاقی مسئول است.