عراقچی: توافق خوبی نباشد، اصراری نداریم به توافق برسیم

به گزارش افکارنیوز، سید عباس عراقچی امشب(سه‌شنبه) در برنامه گفت‌وگوی ویژه شبکه دوم سیما به تشریح مذاکرات جاری در نیویورک در راستای تدوین پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) پرداخت.

وی گفت که مذاکرات جاری در نیویورک به اتمام رسیده و ۴ روز کاملاً فشرده با طرف مقابل درباره نگارش متن پیش نویس نهایی را پشت سر گذاشتیم و دور بعدی هفته آینده در وین از سر گرفته خواهد شد.

عراقچی با بیان اینکه از روز اجرای توافق جامع تحریم‌ها لغو می‌شود. روزی که برنامه توافق جمع بندی و نهایی شود هر دو طرف باید اقداماتی انجام دهند که آماده اجرا شود.

وی افزود: کنگره آمریکا در حال تصویب لایحه‌ای هستند که ممکن است اجرایی شدن توافق را به تاخیر بیندازد. روزی که توافق آماده اجرا شود ممکن است فاصله‌ای باشد. ما تعهداتی که در خصوص اعتمادسازی داریم مقدماتی دارد و آنها هم باید در قوانین، دستورالعمل‌های خود تغییر دهند که در آن روز اعلام می‌کنیم توافق اجرایی می‌شود.

عراقچی ادامه داد: آنها در ابتدای توافق تحریم‌های خود را لغو خواهند کرد و اجرایی شدن این لغو در روزی خواهد بود که توافق توسط هر دو طرف اجرا خواهد شد. برای اقدامات ما نیاز به مقدماتی است. آنها در روز توافق اعلام خواهند کرد که تحریم‌های خود را لغو خواهند کرد.

وی گفت: در روز اجرایی شدن، تصمیمات دو طرف اجرایی خواهد شد.

عراقچی درباره تحریم‌ها گفت: سوء تفاهمی است که نسبت به توافق ژنو ایجاد شده، اگر متن توافق ژنو را ملاحظه کنید عنوان می‌کند تمامی تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای لغو خواهد شد و دسترسی‌های ایران به بازارهای مالی، تجاری، انرژی و فناوری ایجاد خواهد شد. این امتیاز اضافه‌تری است که ۱ + ۵ در مذاکرات ژنو برای ایران قائل شدند. این در توافق نهایی رخ می‌دهد. لغو تمام تحریم‌های اقتصادی و مالی را خواهیم داشت و دسترسی ایران به بازارهای انرژی، مالی و … ایجاد می‌شود و همکاری بین‌المللی هسته‌ای با ایران صورت خواهد کرد و ۱ + ۵ به تدریج وارد همکاری‌های هسته‌ای با ایران خواهند شد.

معاون وزیر خارجه گفت: تحریم‌های اقتصادی و مالی در مرحله اول برداشته خواهد شد. بیانیه لوزان بیانیه مطبوعاتی مختصری است. در متن توافق نهایی مشاهده خواهید کرد که تمام تحریم‌های اتحادیه اروپا، آمریکا، کنگره، دستورات رئیس جمهور و شورای امنیت لغو خواهد شد.

عراقچی افزود: بیانیه مطبوعاتی لوزان کلیتی بود از آنچه اتفاق می‌افتد. یک صفحه و نیم بیشتر نیست ولی توافق نهایی که خواهیم داشت بالای ۲۰ صفحه اصل توافق و بالای ۵۰ صفحه ضمائم. ما در لوزان متنی نداریم در آخر سر یک بیانیه صادر شد. در لوزان به مجموعه‌ای از راه‌حل‌ها رسیدیم. در لوزان به این راه‌حل‌ها رسیدیم که در فردو، نطنز و … چه اقداماتی صورت خواهد گرفت، سر قطعنامه‌های شورای امنیت چه خواهد شد.

وی ادامه داد: کاغذهایی که در لوزان روی آن کار کرده بودیم اینها را داریم به متن یک توافق تبدیل می‌کنیم.

معاون وزیر خارجه درباره اظهارات آمریکایی‌ها گفت: نمی‌دانم چرا فضاسازی روانی که طرف مقابل ما بخصوص طرف آمریکای انجام می‌دهد راحت در ایران پذیرفته می‌شود. حتی بدون توافق ژنو این وجود داشته که به عنوان عضو ان پی تی قبول کردیم تمام تاسیسات هسته‌ای را در معرض بازدیدهای آژانس قرار دهیم و این کاری نیست که فقط ما کرده باشیم همه کشورهایی که به ان‌پی‌تی ملحق شدند این را پذیرفته‌اند.

عراقچی با بیان اینکه صنعت هسته‌ای می‌تواند خطرناک و همراه با نگرانی‌هایی باشد، افزود: طبق توافقنامه پادمان که با آژانس امضا کردیم بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران برای همیشه خواهد بود، تا زمانی که عضو آژانس هستیم.

وی گفت: آن چیزی که کری می‌گوید یک امر بدیهی است و او امری بدیهی را به فضای روانی تبدیل می‌کند و در کشور ما آسان آن را می‌پذیرند، عجیب است. تصویب پروتکل در دست مجلس است. ممکن است دولت در مقطعی داوطلبانه اجرا کند ولی باز باید مورد تأیید مجلس قرار گیرد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ادامه داد: ما فراتر از پروتکل الحاقی هیچ نظام و رژیم بازرسی را نپذیرفته و نخواهیم پذیرفت. در چارچوب تفسیرهایی که از پروتکل الحاقی می‌شود بازرسی‌ها را می‌پذیریم. بیش از ۱۰۰ کشور دنیا این پروتکل را اجرا می‌کنند. پروتکل الحاقی به نحوی تنظیم شده که بازرسان آژانس نتوانند از نظارت‌ها سوء استفاده کند. همه راه‌هایی که نظارت‌ها منجر به سوء استفاده‌هایی توسط بازرسان آژانس شود، بسته‌ایم. در همکاری با سازمان انرژی اتمی و سایر نهادها،

معاون ظریف ادامه داد: ما به عنوان جمهوری اسلامی که اعتقاد داریم سلاح‌های هسته‌ای خلاف اصول بشری و انسانی است، سراغ این سلاح‌ها نرفته و نخواهیم رفت ولی برای شفاف سازی مشکلی نداریم. نگرانی ما در این است از این نظارت‌ها و شفاف‌سازی‌ها سوء استفاده‌ای صورت گیرد. ما روی اینها به شدت حساس هستیم.

عراقچی گفت: برای مراکز غیر از هسته‌ای اگر آژانس درخواست بازرسی داشته باشد این گونه نیست که بازرسی سریع و آسانی داده شود. باید آژانس باید مدارک خود را ارائه دهد و کشور مورد نظر آن درخواست را بررسی کند و اگر به این نتیجه برسد که برای آژانس بازرسی ایجاد کند، مدیریت شده است. تحت کنترل شدیدی فقط نقطه‌ای که مدنظرشان است تحت تدابیر ویژه‌ای بدون اینکه به جاهای دیگر دسترسی داشته باشند، دسترسی صورت می‌گیرد.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه مجموعه موازی با آژانس وجود ندارد و نمی‌شود ایجاد کرد، گفت: آژانس مسئول راستی آزمایی است. خودمان باید مراقب باشیم و دقت داشته باشیم که روزنه‌‌های نفوذ را ببیندیم.

وی درباره بازدید از مراکز نظامی ایران عنوان کرد: اینکه همه چیز مرتبط شده با راستی آزمایی آژانس مربوط به مواردی است که ما در توافق می‌پذیریم و ربطی به مراکز نظامی ما ندارد.

عراقچی اضافه کرد: راستی آزمایی ربطی به مراکز نظامی ندارد. آژانس در راستای تعهدات ما در توافق جامع، راستی آزمایی می‌کند که ما اقدامات را صورت داده‌ایم یا خیر.

معاون وزیر خارجه گفت: ممکن است در آینده در راستای اجرای پروتکل الحاقی آژانس مدعی شود در یکی از مراکز نظامی ما اقدامی صورت می‌گیرد و می‌تواند این درخواست را بدهد که بازرسی کند و باید مورد پذیرش کشور موردنظر قرار گیرد و این بازرسی‌ها مدیریت شده و هیچ خطر امنیتی را برای آن کشور نخواهد داشت.

وی درباره PMD گفت: ما درباره پاسخ به سوالات گذشته در حال تهیه چارچوبی هستیم که انشاءالله این موارد بسته شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده اضافه کرد: بحثدسترسی به مراکز نظامی به شیوه‌ای که مطرح شده، اصلا مطرح نیست. به هیچ فرد خارجی اجازه دسترسی به مراکز نظامی داده نخواهد شد.

عراقچی درباره تشکیل کمیته‌ای برای پروتکل الحاقی تصریح کرد: هیچ کمیته و نهادی که فراتر از آژانس باشد، از نظر ما پذیرفته نخواهد شد.

وی گفت: ما تابع نظر مجلس هستیم. اگر مجلس تصمیم بگیرد به هرگونه فعالیتی خاتمه دهد ما طبق آن صلاحدید حرکت می‌کنیم. ممکن است مجلس به این نتیجه برسد که توافق اجرایی نشود آن بستگی به تصمیم مجلس دارد.

معاون وزیر خارجه گفت: سه‌شنبه آینده در وین مذاکرات را شروع می‌کنیم و روز جمعه هفته آینده بقیه کشورهای ۱ + ۵ ملحق خواهند شد. فکر می‌کنم در هفته آینده در وین به متنی برسیم که تعداد پرانتزها به حداقل ممکن برسد.

عراقچی درباره رسیدن به توافق تا ۱۰ تیر ماه نیز عنوان کرد: ما اصراری نداریم به توافق برسیم، اگر توافق خوبی نباشد. حتما به دنبال توافق خوب هستیم وگرنه ترجیح می‌دهیم توافق نداشته باشیم. تلاش می‌کنیم که تا آن تاریخ به توافقی که از نظر ما خوب است، برسیم. امکان رسیدن به توافقی که موردنظر ماست تا قبل از ۱۰ تیر وجود دارد.

وی جو مذاکرات را خوب خواند و گفت: ما در لوزان به راه‌حل‌ها رسیده‌ایم و اکنون باید راه‌حل‌ها را روی کاغذ بیاوریم که البته کار سختی است و با توجه به زیاده خواهی‌های طرف مقابل حتی در نوشتن، اگرچه آهسته ولی پیش می‌رویم.

عراقچی افزود: حقوقدانان مختلف نظرات متفاوتی دارندو. از نظر ما شاید نیاز به مجلس و پارلمان کشورهای ۱ + ۵ و کنگره نداشته باشد. منوط به این است که جمع بندی نهایی در کشور صورت بگیرد و نظر مجلس هر چه باشد همان خواهد بود. نظر آمریکا این است که این توافق به کنگره برود و تصویب شود اینکه الان دنبال آن هستند که به کنگره نرود. ما کاملا تابع مجلس هستیم و بعد از بازگشت توضیحات لازم را به نمایندگان خواهیم داد. اگر تصمیم بگیرند به مجلس ارسال شود، مطاع هستیم. با حقوقدانان صحبت کردیم این یک سند سیاسی است از مجموعه اقدامات داوطلبانه ایران و طرف مقابل، احتیاجی به تصویب در مجلس ندارد ولی هر آنچه مجلس تصمیم بگیرد. از نظر ما نیاز به تصویب مجلس نیست مگر اینکه تصمیم دیگری گرفته شود.

وی گفت که امشب به تهران باز خواهند گشت و البته نشست کارشناسان تا پنجشنبه به طول خواهد انجامید.

در حال تکمیل....