رابطه شیردهی و کاهش خطر سرطان سینه

به گزارشافکارنیوز،«مریلین کان»، سرپرست تیم تحقیق موسسه کایسر پرمنانته در کالیفرنیا، در این باره می گوید: «ما در این مطالعه بر روی بیش از ۱۶۰۰ زن مبتلا به سرطان سینه متوجه شدیم آنهایی که قبلاً سابقه شیردهی به نوزادانشان را داشته اند در مجموع ۳۰ درصد کمتر در معرض عود مجدد بیماری شان بودند. همچنین متوجه شدیم این بیماران ۲۸ درصد کمتر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری هستند.»

وی در ادامه می افزاید: «اگر زنان سابقه شیردهی داشته باشند، خطر ابتلا به بیماری سرطان سینه تا حدود ۵ تا ۱۰ درصد در آنها کاهش می یابد، اگرچه عوامل دیگری هم در این زمینه نقش دارند. در مجموع مطالعات ما اثبات می کند که تغذیه با شیر مادر نه تنها برای کودک، بلکه برای سلامت مادر هم مفید است.»

تیم «کان» دو گروه زنان مبتلا به سرطان سینه را از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۰ و از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۳ مورد مطالعه قرار دادند.

به عقیده کان و سایر محققان، تغذیه با شیر مادر به چندین دلیل می تواند نقش حفاظتی داشته باشد. به عنوان مثال، موجب کاهش طول دوره پریود زنان می شود و از اینرو تجلی هورمون هایی که می توانند به رشد سلول های سرطان کمک کنند را کاهش می دهد. همچنین تغذیه با شیر مادر موجب افزایش تفکیک یا بلوغ سلول های سینه می شود و احتمالاً آنها را در مقابل سرطان مقاوم تر می کند.