تأثیر دود سیگار بر پوست نوزاد

به گزارشافکارنیوز،دانشمندان براساس تحقیقاتی که بر روی هزاران بچه‌ای که دود سیگار و تنباکو را استنشاق کرده‌اند، انجام دادند، دریافتند: کودکان و نوزادانی که پیش از به دنیا آمدن در معرض دود سیگار قرار می‌گیرند، بیشتر از دیگر بچه‌ها امکان ابتلا به اگزما را در سال‌های بعد زندگی خود دارند.

درماتیت آتوپیک یا اگزما موجب خارش پوست، قرمزی، ترک خوردگی، بیرون آمدن مایع پس از خارش، پوسته پوسته شدن و یا دلمه بستن می‌شود. این حالت التهابی تا ۳۰ درصد مردم آمریکا را گرفتار خود کرده است.

پیش از این گفته می‌شد بیماری آسم یکی از بیماری‌های مرتبط با استنشاق دود سیگار از محیط اطراف است اما اکنون مطالعات انجام شده، اگزما را هم یکی دیگر از عوارض این وضعیت برشمرده‌اند.

تحقیقی با عنوان سلامت کودکان و مطالعه‌ محیطی، ۳ هزار و ۶۳۹ کودک سن ۷ و ۸ ساله را مورد بررسی قرار داد. مواجهه آن‌ها با دود سیگار در دوره قبل از تولد و ارتباط آن با اگزما موضوع پرسشنامه‌ای بود که باید توسط شرکت کنندگان پر می‌شد. همچنین نمونه‌های خون این افراد گرفته شد و آن‌ها تا دو سال تحت نظر قرار گرفتند.

یافته‌های دانشمندان حاکی از این است که استنشاق دود سیگار قبل از تولد و بعد از آن به صورت مداوم، برای بچه‌هایی که حامل انواع به خصوصی از ژنوم که TNF آلفا و TLR۴ – پروتئین‌هایی که سلول‌های ایمنی را تنظیم و آن را فعال می‌کند - را رمزگذاری می‌کند هستند، ریسک بروز درماتیت آتوپیک را افزایش می‌دهد.

اگر کودک حامل یکی از ژنوم‌های گفته شده باشد و به صورت غیرمستقیم نیز در معرض دود تنباکو قرار بگیرد، درماتیت آتوپیک یا اگزما ایجاد خواهد شد.

اگزما علاوه بر مشکلات ظاهری برای سلامت پوست بسیار آسیبرسان است و به مادران باردار توصیه میشود در دوران بارداری در معرض دود تنباکو قرار نگیرند.