یمن، قربانی تقلای عربستان برای تضعیف ایران
گروه سیاسی

- کارشناس روابط بین الملل معتقد است که تمام تلاش عربستان در سایه حمله به یمن تنها برای مقابله با نفوذ ایران در ساختار جدبد منطقه ای است که هم اکنون نیز رسوایی و شکستی سخت برای سعودی ها نیز به همراه داشته است.

به گزارش افکارنیوز، این روزها در حالی شاهد سیاست های متجاوزانه عربستان در قبال مردم بی گناه یمن هستیم که تلاش برای تشکیل ائتلاف ضد ایرانی آن هم به بهانه در خواست جمهوری اسلامی ایران برای توقف جنگ نابرابر علیه مردم بی گناه این کشور، به کارنامه سیاه سعودی ها اضافه شده است.

عربستان به دنبال اعاده حیثیت و زعامت در جهان اسلام هست و این زعامت بیش از ده سال هست که کاملا زیر سئوال برده شده از سال ۲۰۰۳ میلادی با سقوط نظام صدام در عراق، منطقه دچار دگرگونی‌های اساسی شده ا و این تغییرات به هیچ وجه با مصالح عربستان جور درنیامد.

از یک سو شیعیان عرب منطقه در عراق، لبنان، سوریه و بحرین و هم اینک نیز یمن روز به روز قدرتمندتر شده و اعاده حقوق می‌کنند که این از نظر سیاسی و دینی دقیقا نقطه مقابل زعامت عربستان با ایدئولوژی وهابیت در جهان اسلام است. و شاید بتوان گفت، یکی از مهمترین اهداف حمله عربستان به یمن ناشی از این امر بود.

در سابق عربستان فقط ایران را به عنوان یک کشور شیعه به رسمیت می‌شناخت و به عنوان یک قدرت ثابت با آن در تعامل بود و اختلاف زبان باعثنشده بود که عربستان احساس نگرانی کند اما گرایش یکباره شیعیان عرب به سمت جمهوری اسلامی و همسویی آنها با مواضع جمهوری اسلامی دقیقا توانسته خطر بزرگی برای عربستان محسوب شود.

هم اکنون عربستان از نفوذ ایران در کشورهای متمدن عربی(عراق، سوریه و لبنان) و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس(خود عربستان و بحرین و امارات) و همچنین کشور بسیار مهم یمن به شدت هراس دارد چرا که این نفوذ به مثابه فربه شدن تاثیر بی بدیل قدرت ایران در مناطق حیاتی عربستان و همچنین عقب‌گرد این کشور در منطقه است که ایران توانسته با پیشرفت‌های چشمگیر نظامی خود به یک ابرقدرت نظامی تبدیل شود. این جزر و مدهای منطقه‌ای، زعامت تقلیدی عربستان را به عنوان قطب: جهان اهل سنت زیر سوال می برد.

حال در چنین شرایطی عربستان با هدف بازگشت به قدرت از دست رفته خود ونیز مقابله با نفوذ و جایگاه منطقه ای ایران یمن را یمن قربانی اهداف شوم خود کرد که تاکنون نیز برایش جز سرشکستگی و رسوایی چیز دیگری به ارمغان نداشته است. کشورهای بزرگ و ثروتمند غربی و اسلامی مثل قطر، مصر و ترکیه و پاکستان که با عربستان رقابت دارند عملا از تکروی عربستانی‌ها نگران‌اند و به صورت غیرمستقیم درصدد تضعیف آن هستند.

نمونه مصداق واقعی آن را در رفتار همپیمانان ظاهری عربستان به وضوح شاهد هستیم، قطر به صورت واقعی حضوری در عملیات نظامی عربستانی(طوفان قاطعیت) ندارد و دولت پاکستان به بهانه مصوبه پارلمانی کشورش، خود را عملا کنار کشیده و ترکیه با سفر اردوغان به تهران این عملیات را تضعیف کردند و مصر هم تاکنون نپذیرفتند که اقدام نظامی زمینی داشته باشد.

در چنین شرایطی این عوامل و شواهد باعثشده عربستانی‌ها دشمنی با ایران را علم کرده تا بتوانند با این دشمنی، کشورهای اسلامی را حتی به صورت ظاهری دور محور خود جمع کنند.

علی‌الموید کارشناس ارشد روابط بین‌الملل در گفت و گو با خبرنگار افکار نیوز پیرامون اهداف عربستان در حمله به یمن و اینکه آیا بین ایران و عربستان نزاعی صورت خواهد گرفت گفت: هم اکنون نیز شاهد اوج نزاع سیاسی بین دو کشور هستیم، چون عربستان به صورت مستقیم وارد عمل نظامی شده و درصدد هست تا با تضعیف شیعیان عرب در یمن و همچنین حمایت از تروریست‌ها در عراق، سوریه و لبنان نقاط قدرت ایران را به شدت مورد هجوم قرار دهد.

عضو مجلس اعلای اسلامی عراق تصریح کرد: پس می بینیم که داستان این دشمنی یک ترفند سیاسی نیست. البته عربستانی‌ها برای ترسیم این دشمنی به روش ایران هراسی و شیعه هراسی روی آوردند، نشر تشیع، بمب اتم و امپراتوری ایرانی، سعی ایران در بلعیدن کشورهای همجوار همه و همه جزو ترفندهای تبلیغاتی عربستانی‌ها برای این دشمن‌تراشی و توجیه منطقه گره خورد بوده است.

به اعتقاد علی الموید از سوی دیگر عربستان در پی این است که توافق هسته‌ای ایران را با کشورهای مهم جهان بهم زند تا محاصره اقتصادی علیه ایران ادامه داشته باشد و معتقد است تضعیف ایران می‌تواند زعامت افت کرده عربستان را ترمیم کند پیروزی در یمن و فشار بر حکومت بغداد و سقوط بشار ا سد و محاصره حزب‌ا… در لبنان به نظر سعودی‌ها کلید با زگشت قدرتمند در منطقه است.

عربستان در بلند مدت متضرر می شود

از نظر این کارشناس روابط بین الملل البته جمهوری اسلامی نیز ثابت کرده که به سادگی عقب‌نشینی نخواهد کرد و این بازی به این زودی‌ها که سعودی‌ها فکر می‌کنند تمام نخواهد شد، چون عربستان عملا علیه مردم یمن که یک واقعیت سیاسی و سکانی دارند عمل می‌کند و این خود کافی است که ملت‌ها بیشتر به سمت جمهوری اسلامی و دوستی با کشورمان پایبند باشند، پس از لحاظ زمانی ممکن است عربستان این ملت‌ها را متضرر کرده و پیروزی‌های وقتی و کوچکی را بدست آورد ولی در دراز مدت ایران برنده بازی خواهد بود چون عربستان دارای یک پتانسیل نظامی داخلی نیست و نمی‌تواند ایضا هزینه‌های سیاسی این درگیری‌ها را تنها پرداخت کند و از این باب دست به دامان کشورهای دیگر منطقه ولو ضعیف‌تر شده‌اند.

ایران خویشتندار، بحران یمن را مدیریت می کند

وي در پايان به رفتاراحتمالي هر كدام از طرفين در قبال يمن اشاره و خاطر نشان كرد : عربستان سعي خواهد کرد جنگ در يمن را تا لحظهاي که احساس ميکند ميتواند در ميز مذاکره دست پر باشد ادامه دهد، اين وضع در سوريه و عراق نيز وجه مشابهي در حمايت از داعش و ديگر گروههاي سياسي خواهد داشت، جمهوري اسلامي ايران نيز در مقابل با خويشتنداري سعي خواهد کرد وارد هيچگونه درگيري نظامي نشود و همپيمانان خود را غيرمستقيم حمايت سياسي کند و سعي ميکند توافق خود با جهان را به مرحله ثمردهي برساند و قدرت اقتصادي خود را احيا و تقويت کند.