تحقیق و تفحص از «عملکرد سازمان بورس» کلید خورد

به گزارش افکارنیوز، حجت‌الاسلام حمید رسایی نماینده تهران و نایب رئیس اول کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی از ارائه طرح تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار خبر داد.

وی درباره سؤال خود از علی طیب‌نیا وزیر امور اقتصادی دارایی که سه‌شنبه در کمیسیون اقتصادی مجلس بررسی می‌شود، گفت: این سؤال درباره عملکرد سازمان بورس و بر اساس پیگیری سؤال قبلی نسبت به موضوع بورس مطرح خواهد شد.

نایب رئیس اول کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در ادامه تصریح کرد: سال گذشته وقتی سؤالم درباره عملکرد سازمان بورس مطرح شد، وزیر اقتصاد نتوانست رأی اعتماد نمایندگان را جلب کند و اصطلاحاً کارت زرد گرفت، اما وزیر محترم در همان جلسه وعده‌هایی برای جلب‌نظر نمایندگان داده بود و در حقیقت یکی از محورهای سؤال جدید، بررسی میزان تحقق وعده‌های آن روز وزیر اقتصاد است.

وی تأکید کرد: متأسفانه نماد پالایشگاه‌ها حدود یکسال بسته بود و در روزهای پایانی سال گذشته، وقتی باز شد که سرمایه مردم به نصف و حتی یک چهارم تقلیل یافته بود و این عملکرد باعثسلب اعتماد مردم نسبت به بازار سرمایه شده است.

رسایی خاطرنشان کرد: یکی از محورهای سؤال فردای بنده این است که چرا رئیس شورایعالی بورس در مورد حل اختلافات شرکت‌های پالایشی و شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی که باعثضرر و زیان هنگفت به سهامداران شده، از اختیارات قانونی خود استفاده نکرده است.

وی یادآور شد: طبق ماده ۴۹ قانون بازار اوراق بهادار، شرکت‌هایی که از ارائه اطلاعات خود جلوگیری می‌کنند، مستحق برخورد قضایی خواهند بود، اما تاکنون حتی یک مورد هم از طرف سازمان بورس برای برخورد با این رفتار غیرقانونی پیگیری و برخوردی صورت نگرفته تا آسیب‌ها کمتر شود.

نماینده تهران در مجلس بر همین اساس متذکر شد: متأسفانه دولت محترم به شکل کامل اقتصاد را به مذاکرات هسته‌ای و توافق نهایی پیوند زده است و به همین دلیل وضعیت موجود باعثسلب اعتماد عمومی نسبت به بازار سرمایه شده تا جایی که بسیاری از سهامداران با نمایندگان خود تماس می‌گیرند تا نظارت‌ها را بر این بازار و سازمان بورس بیشتر کنند.

وی همچنین گفت: بر همین اساس در مشورت با برخی همکاران و کارشناسان در حال تهیه طرح تحقیق و تفحص از سازمان بورس و اوراق بهادار هستیم تا شاید با این کار اقدام مجلس، ضمن شناسایی برخی معایب، اعتماد از بین رفته مردم به سازمان بورس بازگردد.

نایب رئیس اول کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در بخش پایانی گفت‌وگوی خود با فارس متذکر شد: در همین چند روز گذشته در نحوه عرضه اولیه سهام پتروشیمی مبین به شکلی عمل شد که فقط طی چند ساعت ابتدایی یکی از روزهای معاملات بیش از ۱۸ میلیون سهم توسط ۴۳ سرمایه‌گذار خریداری شد که نمی‌توان به سادگی از کنارش گذشت!

بهمن سال گذشته حمید رسایی عملکرد سازمان بورس را در قالب سؤال از وزیر اقتصاد به نقد کشید، اما دفاع طیب‌نیا سبب اقناع نمایندگان مجلس نشد و وزیر اقتصاد با ۱۰۳ رأی منفی، دومین کارت زرد خود را از مجلس گرفت.

ارزش سهام بازار سرمایه که به خاطر فضای کاذب پیروزی توافق ژنو، افزایش چشمگیری یافته بود، به فاصله کوتاهی با ریزش مواجه شد که این روند همچنان در نوسان است.