تولید نفت ایران ۱۰هزار بشکه در روز افزایش یافت

به گزارش افکارنیوز، پلاتس اعلام کرد: اوپک در ماه آوریل به افزایش تولید خود ادامه داد و تولید آن به حدود یک میلیون بشکه بیش از سقف تولید روزانه ۳۰ میلیون بشکه ای اش رسید.

بر اساس برآوردها مجموع تولید اوپک در ماه آوریل به ۳۰.۹۳ میلیون بشکه در روز رسید که ۲۱۰ هزار بشکه در روز بیشتر از ماه مارس بود و بالاترین میزان تولید سازمان از نوامبر ۲۰۱۲ تاکنون به شمار می رود.

بیشترین افزایش تولید در این ماه متعلق به عربستان بود که ۱۰۰ هزار بشکه در روز به تولید خود افزود و تولیدش را به ۱۰.۱ میلیون بشکه در روز رساند که معادل حدود یک سوم کل تولید اوپک است.

کشورهای دیگر عضو اوپک نظیر عراق، لیبی، نیجریه، کویت و ایران نیز به ترتیب تولید خود را به میزان ۷۰،۴۰، ۴۰،۱۰ و ۱۰ هزار بشکه در روز افزایش دادند. میزان تولید کشورهای الجزایر، اکوادور، قطر، امارات و ونزوئلا در حد تولید ماه مارس ثابت ماند. تولید انگولا نیز ۷۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت و به ۱.۶۸ میلیون بشکه رسید.

بر اساس تحقیق دیگری که توسط رویترز انجام شده، تولید ماه آوریل اوپک حتی بیش از ارزیابی های پلاتس بوده است. رویترز بر اساس آمارهای کشتیرانی و اطلاعات شرکت های نفتی، تولید اوپک در ماه آوریل را ۳۱.۰۴ میلیون بشکه در روز ارزیابی کرده است.

عمر عبدالحمید، رئیس بخش تحقیقات اوپک اخیرا در مصاحبه ای در خصوص میزان تقاضا در بازار گفته: ما متوسط تقاضای جهانی در سال ۲۰۱۴ را ۹۱ میلیون بشکه در روز ارزیابی می کنیم. تا سال ۲۰۴۰، این رقم به ۱۱۱ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. رشد تقاضا عمدتا ناشی از اقتصادهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه به خصوص در آسیا و در بین کشورهای عضو اوپک است. تقاضای آنها بیش از میزان تقاضای کاهش یافته از جانب کشورهای توسعه یافته خواهد بود. کشورهای توسعه یافته به دلیل بهره وری در مصرف سوخت، در حال کاهش مصرف نفت خود هستند. تقاضا برای نفت (در آینده) در بخش های حمل و نقل و پتروشیمی خواهد بود.