رایزنی‌های ژنو کاچی به از هیچی است

به گزارش افکارنیوز، «مهدی دخل الله» وزیر اطلاع‌رسانی سابق سوریه در دمشق در خصوص احتمال موفقیت رایزنی‌های کنونی در ژنو برای رسیدن به راه حل سیاسی بحران سوریه گفت: این رایزنی‌ها به شرطی موفق خواهد بود که کشورهای منطقه‌ای حامی تروریست‌ها در سوریه با توقف حملات موافقت کرده و به طور عملی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه روی آورند، نه اینکه تنها اظهاراتی رسانه‌ای به زبان آورند که در عمل قابل اجرا نیست.

دخل الله مشکل اصلی در سوریه را گروه‌های تروریستی و اعمال تروریستی آنها خواند و گفت: در صورتی که حملات تروریستی فورا متوقف نشود رایزنی‌هایی که استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه در ژنو تشکیل داده بی‌فایده خواهد بود.
وی با اشاره به اینکه دمشق به این رایزنی‌ها به دید «کاچی به از هیچی» می‌نگرد، گفت: در شرایطی که تلاش‌ها به راه حل سیاسی برای بحران سوریه در دیپلماسی جهانی به حالتی از جمود و یخ‌زدگی رسیده این گونه رایزنی‌ها می‌تواند نوعی اعمال فشار بر کشورهای حامی تروریسم در خاک سوریه باشد.

وزیر سابق سوریه گفت: نظام دمشق به رغم اینکه دولتی منتخب و مشروع است اما به خاطر تعهد به مسئولیتی که در حفاظت و حمایت از ملت سوریه دارد و برای متوقف شدن خونریزی‌ها در خاک سوریه و بازگرداندن امنیت و ثبات به این کشور به دنبال دستیابی به توافق و راه حل سیاسی برای حل بحران این کشور است تا در نتیجه آن همه منطقه به امنیت و سلامت برسد.

وی افزود: دولت سوریه با تمامی طرح‌هایی که در طول بحران سوریه مطرح شده از طرح اتحادیه عرب تا طرح اخیر دی میستورا موافقت کرده بود اما مشکل اصلی از سوی طرفی است که سلاح را زمین نمی‌گذارد و می‌خواهد با نظام دمشق جنگ کند و این بخش اصلی بحران سوریه است که مانع رسیدن به راه حل سیاسی مطلوب می‌شود.

خالد الله تصریح کرد: گروه‌های شبه‌نظامی در سوریه به خاطر حمایت‌های مستقیم و بزرگی که از کشورهای در منطقه دریافت می‌کنند حضورشان از سوی بخش اعظم مخالفانی که به ملی‌گرایی خود متعهد هستند، مردود است، چه مخالفان داخلی و چه مخالفان خارجی، چرا که رژیم‌های منطقه به دنبال نابودی کشور سوریه در راستای تحقق منافع خود هستند، بنابراین آنهایی که روند سیاسی در سوریه را ناکام گذاشته همین شبه‌نظامیان و وفاداران آنها از بین مخالفان سیاسی هستند.

وزیر اطلاعرسانی سابق گفت: امروز ملت سوریه اولویتهایی دارد که از جمله آن اوضاع اقتصادی کشور است که متاثر از تحریم بینالمللی دولت و ملت سوریه است، کما اینکه مبارزه با تروریسم از اولویتهای ملت سوریه است که آفت اصلی بحران این کشور شمرده میشود اما در هر حال ملت سوریه گامهای بزرگی را که دولت سوریه در زمینه اصلاحات در همه بخشهای کشور سوریه و جوانب مختلف معیشتی برداشته و همچنان هم برمیدارد، لمس میکند.