جورج بوش گفت «گور بابای دیپلماسی، وارد جنگ می‌شویم»

به گزارش افکارنیوز، یک مقام ارشد سابق اطلاعاتی آمریکا در کتاب خاطراتش ناگفته‌هایی از جنگ عراق در سال ۲۰۰۳، ‌ القاعده و داعش پرداخت.

مایکل مورل پس از ۳۳ سال سابقه خدمت در سیا از فعالیت در این سازمان استعفا داد. این اقدام پس از آن صورت گرفت که باراک اوباما جان برنان را به عنوان ریاست سازمان سیا معرفی کرد. او از زمان استعفای دیوید پترائوس تا ریاست برنان، سرپرست سازمان سیا بود.

مورل در ادامه اقدام متعارف در میان مقامات آمریکایی با انتشار کتابی تحت عنوان «مبارزه سیا علیه تروریسم از القاعده تا داعش» خاطرات فعالیتها و اقدامات خود را منتشر کرد.

به گزارش روزنامه تلگراف، این مقام ارشد سابق اطلاعاتی آمریکا در این کتاب مدعی شد که القاعده می‌توانست یک هواپیمای مسافربری خط لندن - نیویورک را هر زمان که اراده می‌کرد، نابود کند.

وی مدعی شد: «اگر همین فردا القاعده در شبه جزیره عرب یک هواپیمای مسافربری آمریکایی که از لندن به نیویورک یا از نیویورک به لس آنجلس یا هر جای دیگر آمریکا را ساقط کند، من متعجب نخواهم شد».

این ادعا در حالی مطرح شده که به دنبال حملات نظامی عربستان سعودی به یمن، بسیاری از تحلیلگران غربی درباره قدرت گیری القاعده در این کشور به دلیل ناامنیها در این کشور و مهیا شدن شرایط برای تروریستها هشدار داده‌اند.

مایکل مورل در این کتاب هرچند درباره تهدید امنیتی داعش هشدار داده اما «بزرگترین تهدید آمریکا را القاعده در شبه جزیره عرب و ابراهیم الاثیری سازنده بمب آن» می‌داند.

از نظر این مقام اطلاعاتی سابق، ‌ ابراهیم الاثیری که وی را «خطرناکترین تروریست زنده» خوانده، کسی بود که با ساختن «بمب تعبیه شده زیر شلوار» قصد داشت در کریسمس سال ۲۰۰۹ یک هواپیمای پرواز دیترویت آمریکا را ساقط کند.

وی در بخشی از این کتاب با یادآووری حملات ۱۱ سپتامبر می‌نویسد که به جورج بوش پیشنهاد شد آمریکا با طالبان برای تحویل دادن اسامه بن لادن وارد مذاکره شود که او این طور جواب داد: «گور بابای دیپلماسی. ما وارد جنگ می‌شویم».

درباره جنگ علیه عراق در سال ۲۰۰۳، مورل میگوید دولت جورج بوش با توسل به گزارش غلط اطلاعاتی سازمان اطلاعات انگلیس درباره تلاش صدام حسین برای خرید کیک زرد قصد توجیه حمله را داشت گزارشی که او به همراه گروهی از مقامات سیا با آن مخالفت کردند. مورل در کتابش نوشت که این گزارش به دلایل بسیاری معتبر نبود.