«اولاند» خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه کوبا شد

به گزارشافکارنیوز،«کوبادباته»اعام کرد: «رائول کاسترو» رئیس جمهور کوبا عصر روز گذشته در کاخ انقلاب این کشور میزبان «فرانسوا اولاند» همتای فرانسوی خود بود که به عنوان نخستین رئیس جمهور پس از سال‌ها راهی این کشور آمریکای مرکزی شده است.

این دو مقام دولتی در این نشست به بررسی روابط خوب بین کوبا و فرانسه و همچنین پتانسیل موجود برای ادامه این روند پرداخته و در رابطه با موارد دیگر در حوزه بین‌الملل نیز گفت‌وگو کردند.

از این رو «اولاند» طی سخنرانی در دانشگاه مرکزی کوبا در روز گذشته خواستار لغو هرچه زودتر تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه کوبا شد که بیش از ۵۰ سال است گریبان‌گیر کوبایی‌ها شده و اقتصاد آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.

از سویی دیگر «اولاند» در طول سخنانش اعلام کرد: آمریکای لاتین و حوزه کارائیب همانند فرانسه به منطقه مهمی در قرن ۲۱ تبدیل شده است، چرا که زبان و فرهنگ هر دو کشور هم اکنون در حال گسترش و توسعه است.

طی این سفر افرادی چون «خاکس آئودیبرت» مشاور رئیس جمهور و «جین ماریه برونو» سفیر فرانسه «اولاند» را همراهی کرده و در مقابل «ریکاردو کابریساس روئیز» معاون رئیس جمهور کوبا، «برونو رودریگز پارریا» وزیر امور خارجه، «رودریگو مالمیرکا دیاز» وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری های خارجی و «هکتور ایگارسا کابررا» سفیر کوبا در فرانسه در کنار «کاسترو» قرار گرفتند.

«اولاند» در این سفر از بنای یادبود «خوزه مارتی» قهرمان کوبایی نیز دیدن کرده و با قرار دادن تاج گل بر این بنا یاد و مقام وی را گرامی داشت.

امضای توافقنامه‌های همکاری بین دانشگاه‌های فرانسه و مرکز علوم و تحقیقات کوبا نیز از دیگر برنامه‌های رئیس جمهور فرانسه در سفر به کوبا به شمار می‌رود.

«اولاند» همچنین در این سفر به همراهی «میگل دیاز کانل برمودز» عضو دفتر سیاسی حزب کمونیست کوبا و معاون اول رئیس جمهور این کشور مؤسسه‌ای را با هدف افزایش روابط و اتحاد با فرانسه در «هاوانا» پایتخت کوبا افتتاح کرد.

رئیس جمهور فرانسه در اقدامی دیگر از نشان یکی از ساختمان‌های معماری و فرهنگی کوبا(یکی از آثار فرهنگی کشور) که از سوی کارشناسان فرانسوی تعمیر و بهسازی شده بود نیز پرده‌برداری کرد.

به گفته رسانه‌های این کشور سفر به سایر کشورهای آمریکای لاتین نیز از برنامه‌های آتی رئیس جمهور فرانسه به شمار می‌رود.