گروه بین الملل -

هفته نامه اکسپرس در مطلبی به حرکت عربستان به سمت یک تله در یمن اشاره می کند.

به گزارشافکارنیوز؛ اکسپرس می نویسد: عربستان سعودی یمن را حیاط خلوت خود محسوب می کند و امنیت یمن را به امور امنیت داخلی عربستان سعودی پیوند می زند. لذا آشوب در این کشور در نگرش حکومت عربستان به منزله آشوب در داخل عربستان بوده که می تواند امنیت عربستان را تهدید کند. نتیجه اینکه عربستان سعودی که تا کنون روابط بسیار پیچیده و مبهمی با بازیگران صحنه سیاسی داخلی یمن داشته، تحت هیچ شرایطی تاب نمی اورد که کنترل خود را بر این کشور از دست بدهد.

اکسپرس، به سال های جنگ داخلی یمن بین سال های ۱۹۶۲ و ۱۹۷۰ اشاره می کند و می گوید که در آن هنگام برای مقابله با ارتش مصر(زمان جمال عبدالناصر)، سعودی ها از شیعیان حوثی حمایت کردند. او می گوید، طنز تاریخ آنست که هم اکنون ریاض و قاهره با یکدیگر علیه حوثی ها متحد شده اند.

اما، به رغم ائتلاف های محافظه کاران عرب به رهبری عربستان سعودی، حوثی ها با همدستی علی عبدالله صالح رئیس جمهوری سابق یمن کنترل بخش های اعظم یمن را در دست دارند. این نتیجه، سعودی ها را سخت نگران کرده است. سعودی ها در سال ۲۰۱۲ سقوط علی عبدالله صالح را به نفع منصور هادی تسهیل کردند و بر این باور بودند که کنترل خود بر یمن را همانند گذشته حفظ خواهند کرد.

اما اوضاع سیاسی یمن از کنترل سیاسی سعودی ها خارج شده و ریاض رد پای تهران را در اوضاع آشفته یمن می بیند و در نتیجه، ایران را متهم به پشتیبانی تسلیحاتی و تداراکاتی حوثی ها می کند. در واقع، عربستان سعودی پس از دست دادن عراق با به قدرت رسیدن یک حکومت شیعی نزدیک به تهران از سال ۲۰۰۳ میلادی در این کشور، عزم خود را جزم کرده است که تحت هیچ شرایطی نگذارد یمن را ازدست بدهد.

حمله هوایی نیروهای ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی و بمباران مواضع حوثی ها در یمن از ۲۶ مارس گذشته آغاز شده است. آیا سعودی ها به بمباران های هوایی خود که تا کنون نتیجه مثبتی برای عربستان سعودی نداشته، ادامه مید هند و یا اینکه نیروهای زمینی خود را در خاک یمن درگیر می کنند؟ پیاده کردن نیرو در خاک یمن می تواند نتایج بسیار سنگینی برای عربستان داشته باشد. او می گوید که در این رابطه برخی از رهبران ریاض متقاعد شده اند که برای کنترل یمن تا آخر خط باید پیش روند و نیروی زمینی به این کشور گسیل دارند.

آیا رهبران تازه عربستان با چشم های بسته به سوی یک تله نمیروند؟

" داوید ریگوله روز " پژوهشگر موسسه بررسی های استراتژِیک فرانسه این موضوع را ناممکن نمی داند. او میگوید مداخله عربستان پس از نزدیک شدن حوثی ها به بندر استراتژِیک عدن غیر قابل اجتناب بوده است؟ اما پس از یک دوره طولانی بمباران هوایی در یمن نگرش استراتژیک عربستان سعودی چیست؟

" داوید ریگوله روز " می گوید اینطور به نظر می رسد که استراتژیِ کنونی رژیم سعودی با بن بست روبرو شده است. " پییر رازو " پژوهشگر در موسسه علوم سیاسی پاریس با این نظر موافق است. او می گوید، تهران حوثی ها را بر علیه منافع سعودی ها علم کرده است تا به ریاض که از سوی ایران متهم به حمایت پولی و مالی از داعش در عراق و سوریه است این پیام را بدهد که آرام کردن اوضاع در یمن تنها از راه مذاکره میسر است. مذاکره ای که تنها مربوط به یمن نمی شود و باید ابعاد منطقه ای داشته باشد. مذاکراتی که تمامی موضاعات مورد اختلاف طرفین، ازجمله در سوریه، عراق و لبنان را شامل می شود.

در همین راستا، رژیم تهران از اواخر ماه مارس گذشته طرح پیشنهادی خود برای ایجاد صلح وآرامش و ثبات دریمن را به سازمان ملل متحد ارائه کرده است.
در این طرح، آتش بس بین طرفین درگیر و آغاز مذاکرات بین تمامی طرف های درگیر در بحران یمن با میانجیگری خارجی پیش بینی شده است.