اتهام یک نماینده به فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام

به گزارشافکارنیوز، احمد توکلی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز سه شنبه ۲۲ اردیبهشت اظهار کرد: اصل ۸۴ می‌گوید هر نماینده در برابر مردم مسئول است و حق دارد در تمام مسائل داخلی و خارجی اظهارنظر کند.

وی تصریح کرد: اصل ۸۶ نیز تصریح می‌کند که نماینده مجلس در نمایندگی و اظهارنظر خود آزاد است و نمی‌شود وی را به سبب اظهارات تهدید کرد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان داشت: در طول سال‌های ۸۹ تا ۹۲،۵۴ شکایت علیه بنده در دادسرای تهران مطرح شده که توضیحاتی در رابطه با آن ارائه می‌کنم.

توکلی ادامه داد: البته این مسائل از جهات شخصی و هم از جهات غیرشخصی است که بنده حق مطرح کردن مسائل شخصی را در مجلس ندارم چون عمده این پرونده‌ها با نمایندگی مرتبط است و مقوله آزادی نمایندگان مردم در ارتباط است و می‌تواند در آینده سرنوشت مجلس تاثیرگذار باشد که برخی از آنان را مطرح می‌کنم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر گفت: تعدادی از این شکایت‌ها در دادگاه کیفری استان تهران در حال بررسی است و روز یکشنبه بنده در برابر کیفرخواست دفاع خواهم کرد.

وی ادامه داد: از حدود ۵۴ پرونده، برای ۳۷ پروند قرار منع تعقیب صادر شده و ۹ پرونده نیز روز یکشنبه تعیین تکلیف می‌شوند و تعداد دیگری از آن هنوز مفتوح است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: آنچه که می توان به آن افتخار کرد این است که دادگاه مستقل کشور یک نماینده و سیاستگذار باسابقه را با شکایت چند شاکی که از سمت‌های خودشان معزول و محکوم شده‌اند و حتی برخی از آن‌ها محبوس هستند رسیدگی می‌کند.

توکلی تصریح کرد: بنده به قوه قضاییه از این حیثکه در اجرای اصل ۳۴ شکایت هر شخصی را محترم می‌شمارد تبریک می‌گویم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر افزود: در شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها و سایت‌ها کشور مطالب و اخباری حول این محاکمه منتشر شده لذا این تذکرات را لازم دیدم.

وی گفت: بنده به دلایل انعکاس کامنت‌های مردم در سایت الف در مورد انتقاد از قوه قضاییه، رئیس‌جمهور، دولت وقت و مجلس از طرف دادستان تهران به فعالیت‌های تبلیغی علیه جمهوری اسلامی ایران، نشر خلاف واقع، اهانت به مقامات متهم شده‌ام که این عمل دادستان طبق مقررات قانونی انجام شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان داشت: در کیفر خواست شکایت خرم آبادی، صالحی امیری، مشایی، مرتضوی، بقایی و جوانفکر پذیرفته شده که بنده طبق مقررات از خودم دفاع می‌کنم و فراتر از مقررات نه حرفی دارم و نه وظیفه‌ای دارم و همواره به قضات احترام گذاشته‌ام و برای این انجام وظیفه سپاسگذارم.

توکلی تصریح کرد: اینجا احترام هیئت منصفه که نماینده وجدان افکار عمومی است بر من واجب است البته دفاع من به اقتضای اتهامات با دفاع از آزادی رسانه‌ها و نمایندگان‌شان ملازمه دارد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر گفت: از لطف همکاران و رسانه‌ها سپاسگزارم و امیدوارم این دادگاه به هر حکمی که برسد این نتیجه ایجاد شود که تفاهمی میان قوه قضاییه با رسانه‌ها و نمایندگان مردم را افزون کند و هم چنین این قوه در انجام وظیفه مهم و قانونی خود که احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی مشروع در اصل ۱۵۶ است موفق کند.

وی گفت: این دادگاه امور مطبوعاتی را انجام می‌دهد و امور مطبوعاتی با سعه صدر قابل دریافت و داوری است.

توکلی در پایان خاطر نشان کرد: این امور مربوط به حوزه عمومی است و تامین مصلحت عمومی بر پایه انعکاس افکار و آرای مردم در این حوزه به جلوگیری از دلخوری تاکید دارد.