زندانی افشاگر خرابکاری هسته ای آمریکا

به گزارش افکارنیوز، جفری استرلینگ دیروز(دوشبه۲۱اردیبهشت، ۱۱ ماه مه) به سه سال و نیم حبس محکوم شد اما اتهام های وارده به خود را نپذیرفت.

هیات منصفه، ژانویه گذشته اتهام هایی را علیه استرلینگ در ۹ بند وارد دانست که از جمله دادن اطلاعات محرمانه به " جیمزریزن " خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز بود که کتاب " وضعیت جنگی " را درخصوص - عملیات سیا در سال ۲۰۰۰ میلادی - نوشت.

اما ریزن با برملا نکردن منابع اطلاعاتی خود گفت: اطلاعات لازم را از دیگران و نه استرلینگ دریافت کرده است.

گفته می شود در آن برنامه محرمانه، سیا یک کارشناس اتمی روسیه ملقب به " مرلین " را استخدام کرده بود تا نقشه های ناقص یا غلط را در اختیار ایران بگذارد تا برنامه اتمی آن دچار مشکل شود.

اما جیمز ریزن، ‌ خبرنگار نیویورک تایمز، در کتابی تحت عنوان " وضعیت جنگی " که سال ۲۰۰۶ چاپ شد آن تلاش ها را " بی فایده " توصیف کرد.

جفری استرلینگ ۴۷ ساله در سال ۲۰۱۰ متهم شده بود اطلاعات محرمانه را در اختیار جیمز ریزن خبرنگار نیویورک تایمز قرار داده است.

این حکم شدیدترین حکم صادره دادگاه مدنی آمریکا از زمان روی کار آمدن باراک اوباما به خاطر برملا کردن اسرار این کشور به شمار می رود.

جفری الکساندر استرلینگ، حقوقدان آمریکایی و مامور سابق سیا که به دلیل افشای اسناد مربوط به عملیات مرلین در ایالات متحده محکوم شد. مهمترین مورد اتهام وی، افشای اطلاعات مربوط به خرابکاری در برنامه هسته‌ای ایران توسط آمریکا و قرار دادن این اطلاعات در اختیار جیمز رایزن خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز بوده است.

اطلاعاتی که استرلینگ در سال ۲۰۰۳ در اختیار جیمز رایزن، خبرنگار نیویورک تایمز قرار داده بود، شامل موارد مربوط به عملیات مخفیانه سیا علیه برنامه هستهای ایران بود که به عملیات مرلین معروف است. محتوای این عملیات، جاسوسی از برنامه هستهای ایران و ایجاد اختلال در بخشهای مختلف این برنامه بوده است. رایزن در کتاب خود با عنوان دولت جنگ که در سال ۲۰۰۶ منتشر کرد، اطلاعات اخذ شده از استرلینگ را مورد استفاده قرار داده بود.