به گزارشافکارنیوز،مرتضی طلایی در همایش پدافند غیرعامل، اظهار داشت: فرهنگ ایثار، شهادت و فداکاری که برای شهدا به عنوان یک اصل بود نتیجه تعلیم و تربیت آنها در خانه و مدرسه بود.

وی افزود: در سال ۱۳۲۸ گروهی از مشاوران خارجی توسط سازمان برنامه ریزی کشور برای بررسی نظام برنامه ریزی ایران دعوت شد که این گروه از ۱۹۰ مدرسه در ۴۰ شهر و ۱۴۰ روستا بازدید کرد و پس از پایان مأموریت خود ۴ خصلت را به عنوان ویژگی‌های مثبت ایرانیان و ۸ خصلت را به عنوان ویژگی‌هایی که مانع توسعه در ایران می‌شود اعلام کرده‌اند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: ویژگی‌های همچون هوش و ذکاوت، درک زیبایی‌های زندگی، پایداری به سنن قدیمی به عنوان خصایص مثبت ایرانی‌ها ذکر شده بود اما ویژگی‌های همچون پایین بودن حمایت از کارهای ملی و دولتی، تمایل به مخفی‌سازی خطاهای اجتماعی و فردی، عدم تمایل به کارهای همراه با پوشش، اعتقاد راسخ به تأثیر عوامل قضا و قدر در زندگی و قبول بی‌چون و چرای آن و اتخاذ عجولانه شیوه‌های حمایت از کالاهای خارجی جزو ویژگی‌های منفی ایرانیان یاد شده بود.

طلایی تصریح کرد: امروزه در کشور به تنها بخشی که بی‌توجه هستیم علوم انسانی بوده و بیشترین فشار را به گروه جامعه‌شناسان تحمیل می‌کنیم به این دلیل که آنها سخنانی را می‌گویند که ساختار شکنانه است.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری طی سال‌های گذشته ۴۴ مورد از آسیب‌های مسائل اجتماعی در زندگی ایرانیان را عنوان کردند که مباحثی همچون ترجیح منافع فردی بر منافع جمعی، بی‌نظمی، پایین بودن روحیه کار جمعی و قانون‌گریزی بخشی از این موارد بود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: اقدام معلمان در مدارس می تواند بخشی از این مشکلات را کاهش دهد. به جهت شرایطی که امروز در کشور با آن مواجه هستیم بخشی از مولفه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به عنوان تهدیدات پیش‌رو هستند از سوی دیگر تهدیدات زیست محیطی همچون بحران آب به این موارد اضافه شده است.

طلایی گفت: تغییر الگوی مصرف انرژی در کشور باید ایجاد شود اما مدت‌هاست که با دست خودمان و بی‌تدبیری‌های انجام شده وضع بارندگی‌ها در کشور کاهش یافته است. از سوی دیگر برداشت آب‌های سطحی اقدام کرده‌ایم و این موضوع برای کشور ما که بر روی گسل زلزله قرار دارد. تهدیدها را دوبرابر کرده است.

وی عنوان کرد: حدود نیمی از مدارس فعلی با استاندارد ساختمان‌های مقاوم فاصله دارند و اگر در تهران روزی زلزله‌ای بیاید در کمترین حالت یک میلیون کشته خواهد داشت که عمده آنها در بافت‌های فرسوده شهری ساکن هستند.

عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: با آموزش و ارتقای سطح توانمندیها و مهارتهای دانش آموزان و سایر افراد جامعه میتوانیم پیامدهای مسائل زیست محیطی را در ابعاد گوناگون کاهش دهیم.