به گزارش افکارنیوز، ادامه کاهش شاخص و ارزش سهام در تالار شیشه‌ای سرانجام مقامات دولت را به تحرک واداشت. بعد از آنکه سطح اعتراض سهامداران از دنیای مجازی به دنیای واقعی کشیده شد، دولت نیز در تصمیمی فوری باز هم همانند گذشته بانک‌ها را مامور کمک به بورس کرد. جالب آنکه اگر این اتفاق ۱۰ روز دیگر روی می‌داد شاهد تکرار این تصمیم در دو سال متوالی در ماه خرداد بودیم چراکه سال گذشته نیز در خردادماه وزیر اقتصاد در یک جلسه اضطراری شبانه که با چند مدیرعامل بانک برگزار کرد آنها را مجبور نمود تا با تزریق نقدینگی به صندوق توسعه بازار سرمایه بورس را از ریزش‌های ادامه دار رها کند. برنامه نجات بورس طی سال گذشته در کمترین زمان ممکن ثابت کرد که با حمایت‌های ظاهری که در عمل به واقعیت منتهی نمی‌شود بازار سهام به تعادل نمی‌رسد.

حال در این راهبرد حمایتی مدیران بانک‌ها مامور شده‌اند تا با تزریق نقدینگی به بازار سهام این نهاد را از ریزش‌های فعلی به رشد‌های ادامه‌دار نجات دهند. براساس این گزارش علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی عصر روز دوشنبه جلسه‌ای ویژه با مدیران عامل چند بانک بزرگ برگزار کرد و از آنها خواست برای حمایت از بازار سرمایه اقدامات لازم را از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های حاضر در بورس انجام دهند.

به گزارش سنا، جلسه ویژه وزیر اقتصاد با مدیران بانکی با حضور مدیران عامل بانک‌های ملی، صادرات، تجارت، سپه، ملت و همچنین محمد فطانت رییس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شده است. البته در این جلسه ویژه معاونان اقتصادی و بانک و بیمه وزیر اقتصاد نیز حضور داشتند. در نهایت در این جلسه مقرر شد بانک‌ها اقدامات لازم را برای حمایت از بورس انجام دهند و دارایی‌های خود را در بازار سهام عرضه کنند. البته وزیر اقتصاد در این جلسه ویژه مبلغ یا سقف خاصی را برای تزریق بانک‌ها به بازار سرمایه مشخص نکرد اما از بانک‌ها خواست از هر طریق که می‌توانند به بازار سرمایه کمک کنند. مدیران عامل بانک‌های یادشده نیز در این جلسه با موافقت برای حمایت از بازار سرمایه اعلام کردند که از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها و همچنین شرکت‌های بانکی حاضر در بورس حمایت‌های لازم را انجام دهند. با برگزاری این جلسه پیش‌بینی می‌شود روند منفی شاخص و قیمت‌ها که در هفته‌های اخیر تشدید شده به روندی مثبت تغییر کرده و بازار به تعادل برسد.

باز شدن گره ابهام‌ها
یک کارشناس بازار سرمایه درد این روزهای بورس را نبود نقدینگی و دوای آن را ورود پول‌های جدید به این بازار عنوان کرد و خواستار اقدامات عملی سازمان بورس و وزارت اقتصاد برای حل مشکلات این روزهای بازار سرمایه شد. محمد شکوری‌راد در گفت‌وگو با ملت بازار با اشاره به افزایش جلسات برای رسیدگی به وضعیت بورس و اظهارنظرهای متفاوت در این‌باره، گفت: اظهارنظر گره از مشکلات این بازار باز نمی‌کند و باید برای رسیدن بورس به یک وضعیت باثبات اقدامات عملی انجام داد.

وی به جلسه روز گذشته وزیر اقتصاد با مدیران بانک‌ها برای حمایت از بورس اشاره کرد و گفت: با این همه اما اتفاق خاصی را در بازار شاهد نبودیم به طوری که در بسیاری از نمادها حقوقی‌ها فروشنده بودند. این فعال بازار سرمایه ادامه داد: اظهارنظرهای مسوولان و مدیران بورسی درباره ایجاد تغییرات جدید در روند انتشار اطلاعات، افزایش دامنه نوسان یا توقف عرضه‌های اولیه برای مدت زمان مشخص به عنوان یک مسکن کوتاه‌مدت عمل می‌کند. به نحوی که ممکن است برای چند روزی بتواند از هیجان فروش در بازار بکاهد. شکوری راد با بیان اینکه درد این روزهای بورس نبود نقدینگی و دوای آن ورود پول‌های جدید به این بازار است، گفت: در شرایط فعلی نیاز به حداقل یک‌هزار میلیارد تومان نقدینگی احساس می‌شود.

تا زمانی که نقدینگی جدیدی به بازار سهام تزریق نشود، نباید انتظار رشد متوسط قیمت سهام در بورس را داشته باشیم. وی ادامه داد: نقدینگی فعلی در بورس ظرفیت کافی برای رشد قیمت سهام را ندارد و هر چه اخبار نویدبخش به بورس مخابره شود اما مشکل کمبود نقدینگی پابرجا باشد، اتفاق خاصی در بازار رخ نخواهد داد. وی در مورد عملکرد صندوق‌های حمایت و توسعه بازار سرمایه و تشدید انتقادات به این صندوق‌ها در شرایط کنونی گفت: آن‌طور که به نظر می‌رسد، این صندوق‌ها نیز منابع قابل توجهی در اختیار ندارند و اکثر نقدینگی موجود در آنها صرف خرید سهم شده است. واقعیت این است که صندوق‌های حمایتی از بازار سرمایه نیز مانند بقیه بازیگران با کمبود نقدینگی مواجه هستند بنابراین آن‌طور که باید، نمی‌توانند نقش‌آفرینی کنند.

خالی شدن زیر پای سهامداران
این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به رشد قیمتی سهام در ابتدای سال جاری و عکس‌العمل نهادهای بالادستی به این اتفاق اشاره کرد و گفت: بازار سرمایه به دلیل توافق‌های رضایت‌بخش بعد از نشست لوزان، نسبت به آینده چشم‌انداز روشنی داشت و سهامداران با امیدواری زیادی به آن ورود کردند اما رفتار نابجای سهامداران حقوقی و عرضه‌های اولیه لجام‌گسیخته، خیلی سریع ترمز هیجانات در بازار سهام را کشید به طوری که در مدت یک ماه کاهش شدید در قیمت‌ها بعضا تا ۳۰ درصد و افت شاخص کل بورس را شاهد بودیم.

شکوری‌راد ادامه داد: در این شرایط سهامداران زیر پای خود را خالی دیدند و نسبت به خروج از بازار سرمایه اقدام کردند و همین اتفاق باعثشد جو بی‌اعتمادی و بدبینی در بازار رواج پیدا کند. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، در حالی که سهامداران خرد و حقیقی انتظار حمایت‌های همه‌جانبه از مسوولان بورسی را داشتند اما در عمل خلاف این مساله بروز پیدا کرد. اگرچه معتقدم این شرایط می‌توانست تحت مدیریت و کنترل قرار گیرد همانند روزهای واپسین سال ۹۳ که با وجود مهیا بودن شرایط برای عرضه اولیه پتروشیمی برزویه، این اتفاق رخ نداد.

شکوریراد از رییس سازمان بورس و وزیر اقتصاد خواست در راستای عمل به وظایف خود، تدابیر و برنامهریزیهای لازم به منظور افزایش حجم نقدینگی در بورس را انجام دهند تا تعادل نسبی در بازار سهام ایجاد شود. به گفته وی، تنها اظهارنظر کردن گره از مشکلات این بازار باز نمیکند و باید برای رسیدن بورس به یک وضعیت باثبات، اقدامات عملی انجام داد. این فعال بورسی گفت: چنانچه خروجی جلسه وزیر اقتصاد با مدیران بانکها برای حمایت از بورس منجر به ورود نقدینگی از سمت بانکها به بازار سرمایه شود، میتوان امیدوار بود شرایط مساعد شود چراکه ظرفیت رشد قیمتی در سطوح فعلی قیمت سهمها وجود دارد.