ایران دنبال جنگ قیمت نفت نیست

به گزارش افکارنیوز، بیژن زنگنه درباره برنامه ایران برای بازگشت بشکه‌های نفت صادراتی به بازارهای جهانی در صورت لغو کامل تحریم‌ها، گفت: در طول دوران تحریم‌ها بخشی از سهم ایران از بازار جهانی نفت از دست رفته است.

وزیر نفت در پاسخ به این پرسش مهر که ایران برای بازگشت به بازار نفت سیاست راه‌اندازی جنگ کاهش قیمت نفت را دنبال خواهد کرد؟ اظهار داشت: ایران با لغو تحریم و افزایش صادرات نفت خود به هیچ وجه جنگ کاهش قیمت نفت را در بازار در دستور کار قرار نداده است.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه در صورت لغو کامل تحریم و محدودیت‌های بین‌المللی، قطعا روش‌های بازاریابی و فروش نفت خام ایران دستخوش تغییراتی خواهد شد، اظهار داشت: با تغییر بازاریابی سیاست افزایش و ارتقای امنیت برای تقاضای نفت خام ایران در بلندمدت را در دستور کار قرار خواهیم داد.

این مقام مسئول با بیان اینکه مطمئن باشید در صورت لغو تحریم حتی یک بشکه نفت بدون خریدار و مشتری روی دست شرکت ملی نفت ایران باقی نمی‌ماند، تاکید کید کرد: با استفاده از روش جدید بازاریابی و انجام سرمایه گذاری‌ امنیت برای تقاضای نفت خام ایران افزایش می‌یابد و جای نگرانی نیست.

به گزارش مهر، روند تولید و صادرات نفت خام و میعانات گازی ایران در طول چند ماه گذشته و با وجود پابرجا ماندن تحریم‌ها به صورت چراغ خاموش در حال افزایش است.

بر این اساس گزارش رسانه‌های بین المللی از افزایش روزانه ۱۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت خام ایران در ماه آوریل سال ۲۰۱۵ میلادی حکایت دارد و برهمین اساس، صادرات نفت از مرز یک میلیون بشکه در روز عبور کرده است.

علاوه بر این، ایران بهار سال‌جاری نخستین بار موفق به ثبت رکورد صادرات ۷ میلیون بشکه نفت در یک روز و در سقف سهمیه اوپک شده است، به طوری که هشت پهلوگاه در پایانه نفتی خارگ به طور همزمان درگیر شدند و پس از ١ سال امکان صادرات هفت میلیون بشکه در یک روز فراهم شد.

در همین حال، سید پیروز موسوی مدیرعامل شرکت پایانههای نفتی ایران با اشاره به آغاز بهره برداری از ۴ مخزن جدید ذخیرهسازی نفت در پایانه خارگ، گفته است: با راه اندازی این پروژه قدرت چانهزنی ایران در بازار نفت ارتقا و ظرفیت و توان عملیاتی صادرات نفت کشور هم حدود ۱۶ درصد افزایش یافته است.