به گزارشافکارنیوز،مصطفی گواهی رئیس اتحادیه صنف آرایشگران مردانه تهران امروز، در نشست خبری با اشاره به اینکه در تهران ۲ هزار و ۱۰۰ واحد صنفی دارای جواز کسب هستند، گفت: نزدیک به ۲ هزار و ۴۰۰ واحد بدون پروانه کسب نیز مشغول به کار می‌باشند.

وی افزود: در پنج سال گذشته نزدیک به ۵ هزار واحد صنفی بدون پروانه کسب در تهران مشغول به فعالیت بودند که این رقم اکنون به ۲ هزار و ۴۰۰ واحد رسیده است.

گواهی تصریح کرد: بسیاری از واحدهای بدون پروانه کسب تصور می‌کنند که دریافت جواز کار دشواری است در حالی که این طور نیست ما می‌توانیم حتی با واحدهایی که مغازه خود را تنها برای یک سال اجاره کرده جواز یک ساله بدهیم.

وی با شاره به برنامه‌های این اتحادیه در سال جدید گفت: یکی از اولویت‌های ما این است که این صنف دانشگاهی شود و همچنین تمام آرایشگران اعم از جوازدارها و کسانی که بدون جواز مشغول به فعالیت هستند باید شناسنامه‌دار شوند.

گواهی راه‌اندازی تعاونی مسکن برای خانواده آرایشگران و همچنین تأسیس باشگاه رفاهی هنر دهم و نیز الکترونیکی کردن ارائه کلیه خدمات به اعضا را از دیگر برنامه‌های این اتحادیه برشمرد.

رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه تهران با تأکید بر نظارت این اتحادیه و بازرسی از واحدهای صنفی گفت: بیش از ۶۰ بازرس افتخاری در هفت منطقه تهران از واحدهای صنفی در کنار بازرسان اتحادیه به بازرسی می‌پردازند تا با واحدهای متخلف برخورد شود.

گواهی در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه در سال‌های گذشته در بخش مد مو و لباس نتوانستیم کاری انجام دهیم، گفت: متأسفانه کشورهای دیگر مد و لباس خود را به ما ارائه داده‌اند و این امر موحجب شد تا مدل‌های نامتعارف و مدل‌هایی که با فرهنگ ایرانی سنخیتی ندارند در کشور رواج پیدا کنند.

گواهی افزود: ما خود صاحب سبک هستیم و در این راستا برای حمایت از هنر ایرانی در اسفند ۹۳، جشنواره مدل موی ایرانی برگزار شد و ما اولین ژورنال مدل مو را ارائه کردیم و ۳۶ مدل مو در این ژورنال ارائه شد.

وی ادامه داد: در زمستان ۹۴ نیز دومین جشنواره مدل مو برگزار خواهد شد و دومین ژورنال به صورت کشوری ارائه می‌شود و امیدواریم در سال ۹۵ نیز این ژورنال را در سطح جهانی ارائه کنیم.

رئیس اتحادیه صنف آرایشگران مردانه با تأکید بر برخورد با واحدهای صنفی که مدل موی نامتعارف را رواج می‌دهند گفت: در مرحله اول با آن واحد صنفی اخطار داده و تعهد می‌گیریم و در مرحله بعدی واحدی صنفی را پلمپ کرده و به اماکن معرفی خواهیم کرد.

گواهی گفت: اقدام جدیدی که در شرف انجام است و توانستیم رای کمیسیون وزارت بازرگانی را با همکاری اتاق اصناف ایران دریافت کنیم این است که در سالن‌های ممتاز نرخ جداگانه‌ای دریافت ‌شود.

وی با اشاره به نرخ اصلاح موی سر در آرایشگاه‌های مردانه در تهران گفت: در سالن‌های ممتاز برای اصلاح مو بدون شتشو ۳۰ هزار تومان، در آرایشگاه‌های درجه یک ۱۵ هزار تومان، در آرایشگاه‌های درجه دو ۱۲ هزار تومان و در آرایشگاه‌های درجه سه این نرخ ۱۰ هزار تومان می‌باشد.

به گفته رئیس اتحادیه آرایشگران مردانه سایر خدمات مانند سشوار و … و شستشو با توافق طرفین انجام می‌شود.

گواهی در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر اینک انجام سولاریوم، برداشتن زیر ابرو، خالکوبی و تاتو در آرایشگاه‌ها مجاز نیست گفت: با واحدهای متخلف برخورد جدی می‌شود چرا که انجام اعمالی مانند خالکوبی و یا سولاریوم باید با مجوز از وزارت بهداشت انجام شود و زیر نظر پزشک باشد.

رئیس اتحادیه صنف آرایشگران افزود: به آرایشگاه‌هایی که در واحدهای مسکونی مشغول به کار هستند جواز کسب داده نمی‌شود و حتما باید ساختمان اداری یا تجاری باشد.

وی ادامه داد: اکثرا سولاریوم و تاتو و خالکوبی در واحدهای صنفی انجام می‌شود که در اتحادیه آموزش ندیده‌اند و اکثر این واحدها بدون جواز کسب می‌باشند.

رئیس اتحادیه صنف آرایشگران با تأکید بر اهمیت تجربه در این بخش گفت: ‌ ما دیپلم فنی و حرفه‌ای را در صنف خودمان قبول نداریم و اعضای این اتحادیه برای دریافت جواز پس از اخذ دیپلم فنی و حرفه‌ای باید در کمیسیون فنی اتحادیه نیز امتحان بدهند تا بتوانند جواز را دریافت نمایند.

وی ادامه داد: در کار ما تجربه بسیار حائز اهمیت است و هر کس برای مهارت در این بخش باید حداقل دو سال در یک آرایشگاه کار کند.

گواهی همچنین با انتقاد از برداشتن حدود در اصناف گفت: ما اعتراض خود را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کردیم چرا که برداشتن حدود در صنف ما موجب فساد اخلاقی و اجتماعی میشود چرا که به عنوان مثال یک جوان بیتجربه پس از بازگشایی یک آرایشگاه برای افزایش درآمد دست به کارهای نامتعارف خواهد زد و همین امر موجب نابسامانی در این صنف خواهد شد.