جهانبخش: به مسیر فوتبالی هوندا فکر نمی‌کنم

به گزارش افکارنیوز، اولین بازیکن ایرانی که توانست در فوتبال اروپا عنوان بهترین بازیکن فصل یک لیگ را کسب کند علیرضا جهانبخش بود که روز گذشته(سه‌شنبه) در روتردام جایزه گاو طلایی را گرفت. مهاجم ایرانی تیم نایمخن بعد از به ثمر رساندن ۱۲ گل و دادن ۱۸ پاس گل و قهرمانی با نایمخن در ژوپیلر لیگ، حالا می‌گوید که هدف‌های بزرگی دارد.

علیرضا جهانبخش در خصوص دریافت جایزه گاو طلایی برای انتخابش به عنوان بهترین بازیکن فصل ژوپیلر لیگ، آینده فوتبالی‌اش در نایمخن و لیگ هلند، پیشنهاداتی که با آنها مواجه شده و دیگر مسائل صحبت کرده است.

از مراسم روز گذشته بگو که توانستی با دریافت جایزه گاو طلایی به عنوان بهترین بازیکن فصل به موفقیت جدیدی برسی.

خوشبختانه فصل خوبی را پشت سر گذاشتم و اینکه توانستیم به عنوان قهرمانی برسیم، چیزی بود که از اول فصل به آن فکر می‌کردیم. از زمانی که به ژوپیلر لیگ سقوط کردیم تمام هدف‌مان این بود که به قهرمانی برسیم و برای خودم هم فصل به خوبی گذشت. اینکه توانستم ۱۲ بار گلزنی کنم و ۱۸ پاس گل بدهم آمار خوبی از عملکرد من را نشان می‌دهد و با اینکه فراز و نشیب داشتم اما در پایان توانستم بهترین بازیکن فصل شوم. زحمت زیادی برای کسب این عنوان کشیدم و بعد از دو سال حضور در فوتبال هلند فکر می‌کنم جواب زحماتم را گرفتم.

اولین بازیکن ایرانی هستی که در فوتبال اروپا توانستی چنین عنوانی را کسب کنی و بهترین بازیکن فصل شوی. به این موضوع فکر کرده بودی؟

خدا را شکر می‌کنم از این بابت و برای من خیلی مهم بود که در فوتبال اروپا نماینده خوبی از فوتبال ایران باشم. قبلاً هم گفته بودم که هدفم این است تا استعدادهای فوتبال ایران را در اروپا نشان دهم. بیشتر سعی کردم تا نگاه‌ها را به فوتبال ایران عوض کنم چون بازیکنان جوان ما که فوتبال را از پایه یاد گرفته‌اند حق دارند که به فوتبال اروپا بیایند و پیشرفت کنند. شاید من اولین نفری باشم که این جایزه را کسب کردم اما قبل از این هم لژیونرهای موفقی داشته‌ایم که موفقیت‌های زیادی کسب کرده و در تیم‌های بزرگی بازی کرده‌اند. مهدی مهدوی‌کیا یکی از بزرگترین بازیکنان فوتبال ایران لژیونر موفقی بود که هنوز هم در تیم قرن باشگاه هامبورگ حضور دارد و بین ۱۱ بازیکن اصلی تاریخ این باشگاه است.

جایزه گاو طلایی آخرین جایزه‌ای بود که گرفتی یا به جایزه‌های بزرگتری‌ها فکر می‌کنی؟

این جایزه برای من فقط نشان دهنده این بود که زحماتی که کشیدم به بار نشست. اینکه در دومین سال حضور در فوتبال هلند توانستم این جایزه را کسب کنم برایم خیلی مهم بود اما همه چیز را بعد از دریافت جایزه فراموش کردم. این موضوع خیلی برایم مهم بود که بتوانم این جایزه را دریافت کنم اما گاو طلایی برای من تمام شد و راه طولانی دارم.

۲۱ ساله هستی و جوان، در این راه طولانی به توپ طلای اروپا و جهان هم فکر می‌کنی؟

قاعدتاً دوست دارم به چیزهایی که دوست دارم برسم و این برایم مهم است اما باید واقع بین باشم و چیزهایی را که قابل دسترس است، هدف قرار دهم. هیچ چیز غیرقابل دسترسی نیست اما رسیدن به این عنوان‌ها بسیار سخت است و حتی فکر کردن به آنها نیز آسان نیست. امیدوارم در مسیری که دارم همه چیز خوب پیش برود و از این دست جایزه‌ها بیشتر بگیرم.

رود برود، سرمربی نایمخن با تمجید از عملکردی که این فصل داشتی اعلام کرده بود کیوسکه هوندا هم از ژوپیلر لیگ آغاز کرد و توانست به میلان برود. اگر روزی جهانبخش هم به تیمی مانند میلان رفت، تعجب نکنید. چقدر احتمال دارد راه هوندا را پیش بگیری؟

یکی از دلایلی که این فصل موفق عمل کردم رابطه خوبم با برود بود. رابطه بسیار خوبی با سرمربی تیم‌مان داشتم و این مثال او هم به این دلیل بود که هوندا پیش از این توانسته بود به عنوان اولین بازیکن خارجی در هلند گاو طلایی را بگیرد. هوندا هم مانند من جوان بود و فکر می‌کنم ۲۱ سال سن داشت که توانست این جایزه را بگیرد و بعد از او تمام بازیکنانی که گاو طلایی را بردند، همه هلندی بودند. مقایسه سرمربی تیم ما به همین دلیل بود و هوندا هم بعد از دریافت این جایزه مسیر فوتبالی خوبی داشت اما من به مسیر فوتبالی خودم فکر می‌کنم، نه مسیری که هوندا رفت و به میلان پیوست. قطعاً برنامه‌ریزی دارم تا به بهترین تیم‌های دنیا بروم که باید به این هدف برسم.

اکنون چه پیشنهادهایی داری و به کدام تیم می‌روی؟

پیش‌بینی کردن سخت است و من هم یک سال دیگر با نایمخن قرارداد دارم. هنوز به هیچ تیمی صحبت نکردم و بعد از برپایی جشن قهرمانی فقط به دنبال ریکاوری کردن بودم تا مصدومیتم را به خوبی پشت سر بگذارم. چند پیشنهاد از داخل هلند و باشگاه‌های دیگر کشورهای اروپایی به باشگاه رسیده است اما اینکه مذاکرات بین دو طرف چقدر پیشرفت کرده، از آن بی خبرم.

مسئولان باشگاه سلتیک اصرار دارند حتماً تو را در اختیار بگیرند و مدیر این باشگاه اعلام کرده حتی به صورت قرضی هم شده علیرضا جهانبخش را می‌خواهیم. شانس رفتنت به این تیم چقدر است؟

این را برای اولین بار می‌گویم که دوست ندارم از هلند خارج شوم. این را به باشگاه اعلام کرده‌ام که در مذاکرات لحاظ کنند و اگر امکان داشته باشد حتماً در هلند می‌مانم. اگر هم این امکان به وجود نیاد مجبور هستم به جای دیگری بروم. به این دلیل دوست دارم فوتبالم را در هلند ادامه بدهم که تازه با فضای فوتبال این کشورها و باشگاه‌های هلندی آشنا شده‌ام و دوست دارم تجربه بیشتری کسب کنم. اکنون به سلتیک و پیشنهادهای دیگر خارج از هلند فکر نکردم.

اینکه تیم بعدی‌ات در لیگ قهرمانان یا لیگ اروپا حضور داشته باشد، چقدر در اولویت است؟

قطعاً اگر به تیمی بروم که در مسابقات اروپا حضور داشته باشد به پیشرفت من کمک می‌کند. جوان هستم و دوست دارم کیفتیم را در میدان‌های بزرگ نشان دهم و البته از همه مهم‌تر تیمی باشد که بتوانم بازی کنم. باید دقت زیادی کنم تا حتماً تیمی را انتخاب کنم که فرصت بازی کردن داشته باشم.

سال گذشته خبر رسیده بود که آژاکس و آیندهوون تیم‌هایی هستند که روی تو برنامه‌ریزی کرده‌اند. اکنون هم این تیم‌ها به باشگاه پیشنهاد داده‌اند؟

پیشنهاد خوب به باشگاه رسیده است اما تا چیزی قطعی نشود نمی‌توانم صحبتی کنم. اگر پیشنهاد خوب باشد قطعاً روی آن فکر می‌کنم و از همه مهم‌تر این است در مسیری قرار بگیرم که پیشرفت کنم. البته اکنون هیچ صحبتی با این باشگاه‌ها نشده است و حداقل من چیزی نشنیدم.

حالا که می‌خواهی در فوتبال هلند بمانی دوست داری فوتبالت را در یکی از این تیم‌ها ادامه بدهی؟

صددرصد همه آنهایی که در هلند فوتبال بازی می‌کنند دوست دارند به سه تیم بزرگ این کشور بروند. فاینورد، آژاکس و آیندهوون. من هم دوست دارم به این تیم‌ها بروم اما همان طور که گفتم چیزی در خصوص پیشنهاد این تیم‌ها نشنیدم. به نظرم در حال حاضر حضور در تیم‌هایی مانند آلکمار، خرونیخن و هیرنوین هم خوب است اما همان طور که گفتم مهم این است که مسیر خوبی را داشته باشم.

از ۱۸ پاس گل و ۱۲ گلی که در این فصل زدی کدامیک برایت لذت بخش‌تر بود؟

برای من ۱۸ پاس گل لذت بخش‌تر بود. همیشه به پاس گل حس بهتری داشتم و وقتی می‌توانم برای هم‌تیمی‌هایم موقعیت گل ایجاد کنم لذب می‌برم. اول فصل که پیشنهاد آمده بود و قصد داشتم از نایمخن جدا شوم، آرس که این فصل آقای گل هم شد به من گفت «علی بمان تا این فصل قهرمان شوی و تو هم باید کمک کنی». جالب است بدانید آرس از ۲۸ گلی که این فصل به ثمر رساند نیمی از گل‌هایش را روی پاس گل‌های من زد و از این بیشتر لذت می‌برم. البته هدف خودم زدن ۱۵ گل و دادن ۲۰ پاس گل بود که مصدومیت آخر فصل اجازه نداد به این هدف برسم.

اکنون خودت را برای حضور در تیم ملی آماده می‌کنی؟

به امید خدا اگر دوباره به تیم ملی دعوت شوم، خودم را آماده خواهم کرد. هنوز اسامی اعلام نشده و از چیزی خبر ندارم اما در حال ریکاوری کردن هستم تا مصدومیتم به طور کلی خوب شود. مطمئناً با انگیزه‌ای بالا به تیم ملی می‌آیم.

گروهی که در آن قرار گرفته‌ایم را چطور می‌بینی؟

عمان، هند و ترکمنستان تیم‌هایی هستند که شاید در اسم حریفان راحتی باشند اما فوتبال امروز اسم‌ها نیستند که بازی می‌کنند و همه پیشرفت کرده‌اند. در آسیا همه تیم‌ها حرف برای گفتن دارند و نباید حریفی را دست کم بگیریم. باید با این تفکر جلو برویم که در گروه سختی قرار داریم و با تمام قوا به مصاف حریفان برویم، نه اینکه هیچ انگیزه‌ای نداشته باشیم و فکر کنیم راحت این تیم‌ها را شکست می‌دهیم.

با توجه به ماندن کی‌روش در تیم ملی انگیزه‌ات هم بیشتر شده است. چراکه در جام ملت‌ها آن طور که باید نتوانستی بازی کنی و حالا می‌خواهی از فرصت استفاده کنی. درست است؟

صددرصد همیشه برای حضور در تیم ملی انگیزه دارم. هر زمانی که به تیم ملی دعوت شدم تلاش کردم بهترین شرایط را داشته باشم و مثمرثمر بودن برای تیم ملی برای من از همه چیز اهمیت بیشتری دارد. اکنون نیز شرایطم خوب است و می‌خواهم با یک ریکاوری خوب به تیم ملی بیایم. فکر می‌کنم تا ۲،۳ هفته دیگر کاملاً آماده می‌شوم.

مسیرمان برای صعود به جام جهانی روسیه چگونه است؟

پیش‌بینی سخت است اما می‌توانیم شرایط خوبی داشته باشیم. برای صعود انگیزه زیادی داریم اما هدف‌مان این است که در جام جهانی عملکرد خوبی از خودمان نشان دهیم. با این کادرفنی و بازیکنانی که در تیم ملی هستند قاعدتاً می‌توانیم به نتیجه برسیم و در جام جهانی همه را سورپرایز کنیم. کی‌روش به خوبی از تیم شناخت دارد، بازیکنان با او رابطه خوبی دارند و مطمئناً می‌توانیم عملکرد خوبی هم داشته باشیم.