دایی: کی روش‌ازلحاظ‌فنی از همه ما بالاتر است

به گزارش افکارنیوز، آقای گل جهان مدتی می‌شد که حرفی نزده و کمتر در رسانه‌ها آفتابی شده بود ولی این بار تصمیم گرفت صحبت کند.

علی‌آقا، بازی‌های تیم سابق‌تان بایرن ‌مونیخ را دنبال می‌کنید؟
بله، می‌دانم که در بوندس‌لیگا قهرمانی‌شان قطعی شد اما در جام حذفی به شکل عجیبی مقابل بوروسیا دورتموند حذف شدند.

منظورتان همان ضربات پنالتی است که بایرنی‌ها هدر دادند؟
اصلاً آن بازی نباید به ضربات پنالتی کشیده می‌شد. اگر ضربه سر شواین اشتایگر در اواخر بازی به آن شکل عجیب توسط گلر دورتموند دفع نمی‌شد و تبدیل به گل می‌شد، کار تمام بود ولی…

به شکل غیر قابل باوری هم فیلیپ لام و هم ژابی آلونسو بازیکنان بایرن مونیخ هنگام زدن ضربات پنالتی لیز خوردند. آن صحنه‌ها را دیدید؟!
برای من هم عجیب بود. نمی‌دانم مشکل چمن ورزشگاه بود یا کفش بازیکنان ولی لیز خوردن دو بازیکن یک تیم در این سطح آن هم هنگام زدن ضربات پنالتی بی‌سابقه است.

بازی رفت بایرن ‌مونیخ برابر بارسلونا را هم دیدید؟
قبل از این مسابقه هم فکر می‌کردم بارسلونا بتواند در نوکمپ، بایرن را ببرد اما با نتیجه ۳ بر صفر…(بعد از کمی مکث) واقعاً شاگردان لوئیس انریکه کار بزرگی انجام دادند.

گل دوم بارسا به مونیخ به موزه باشگاه بارسلونا راه پیدا کرد. نظری ندارید؟
راجع به لیونل مسی حرف زدن بیهوده است. انگار از یک سیاره دیگری به زمین آمده است. او همه دنیا را به این باور رسانده که تکنیکی‌ترین و فنی‌ترین بازیکن تاریخ جهان است.

حتی بالاتر از پله و مارادونا؟!
به نظر من لیونل مسی از دیگو مارادونا هم بالاتر است. او بدون رقیب برترین بازیکن تاریخ دنیاست. سرعت، تکنیک، شم گلزنی و قدرت دریبل‌زنی مسی اعجاب‌آور است.

این مصاحبه بعد از مسابقه امشب(سه‌شنبه شب) بایرن مونیخ و بارسلونا چاپ می‌شود. فکر می‌کنید نتیجه بازی برگشت دو تیم چه شود؟
بازی در مونیخ خیلی سخت است. به نظرم بارسا در بازی امشب کار سختی مقابل بایرن در پیش دارد.

یعنی ممکن است بلایی که بایرن در مونیخ بر سر پورتو آورد را سر بارسلونا بیاورد؟
هرگز! گفتم که بازی در مونیخ خیلی سخت است اما بارسلونا، پورتو نیست. به نظر من صعود بارسا به مرحله بعدی ردخور ندارد!

راستی در مراسم گالا و انتخاب برترین بازیکن جهان با لیونل مسی ملاقاتی داشتید؟
همان برخورد معمولی که دو نفر ممکن است در چنین مراسمی داشته باشند. او واقعاً اعجوبه است و فقط یک سلام و علیک عادی با لیونل مسی داشتم.

عملکرد پپ گواردیولا در بایرن‌ مونیخ فصل جاری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
واقعیت را بخواهید بایرن مونیخ مصدوم زیاد دارد اما یک نکته جالب و مهم برای من این است که برای اولین بار مالکیت توپ بارسا مقابل حریفش کمتر بود!

اتفاقاً به نکته خوبی اشاره کردید. همیشه این بارسا بود که برابر حریفان درصد مالکیت توپ بیشتری داشت و واقعاً عجیب بود!
هرچند بایرن این مسابقه را ۳ بر صفر باخت ولی توپ را کاملاً در اختیار داشت و این مسئله مؤید این نکته است که گواردیولا واقعاً در بایرن‌ مونیخ کار کرده است. به نظر من بایرن مونیخ ستاره آنچنانی هم ندارد و…

مانوئل نویر، توماس مولر، فیلیپ لام، لواندوفسکی و… هم به نوعی ستاره محسوب می‌شوند؛ نمی‌شوند؟
این مهره‌هایی که اسم بردید بازیکنان بزرگی به شمار می‌روند اما ستاره از نظر من لیونل مسی، نیمار و رونالدو هستند. ستاره‌هایی که بتوانند سر بزنگاه نتیجه یک مسابقه بزرگ را عوض کنند. شما همین بازی رفت بارسلونا و بایرن مونیخ را دیدید که مسی و نیمار چه بلایی بر سر خط دفاع و دروازه‌بان بایرن آوردند. به نظر من گواردیولا چنین مهره‌هایی در بایرن ندارد و خودش هم قبل از بازی رفت به این مسئله و توانایی لیونل مسی اعتراف کرد.

برخی کارشناسان معتقدند تیکی‌تاکا دارد فوتبال دنیا را نابود می‌کند.
(با تعجب) از چه نظر؟!

اینکه بازیکنان یک تیم به طور مرتب و تکراری توپ را به یکدیگر پاس بدهند و مالکیت توپ را از آن خود کنند، کمی خسته‌کنند‌ه است؛ نیست؟
تیکی‌تاکا اگر در زمین حریف باشد خیلی خوب است. تا حدودی با حرف شما موافقم و بعضی اوقات تیکی‌تاکا در زمین خودی و رد و بدل کردن بیش از حد توپ خسته‌کننده می‌شود اما اسپانیا با همین روش قهرمان جام جهانی و جام ملت‌های اروپا شد. کارشناسان یا منتقدان این روش اگر راست می‌گویند جلوی آن را بگیرند و ضد تاکتیک آن را پیدا کنند. این سیستم به هر حال فوتبال روز دنیاست و حتی آلمان با آن پیشینه قوی فوتبالی هم گواردیولا را به همین دلیل استخدام کرد.

علی‌آقا، آخرین باری که بازی بایرن ‌مونیخ را از نزدیک و در استادیوم به تماشا نشستید، چه زمانی بود؟
خیلی وقت است. خاطرم نیست و آن زمان هم که بازی می‌کردم، خیلی علاقه نداشتم به استادیوم بروم و بازی تیم خودم را تماشا کنم.

چرا؟
راستش را بخواهید توی منزل راحت‌ترم. پای تلویزیون می‌نشینم و با خیال راحت بازی تیم محبوبم را تماشا می‌کنم.

اتفاقاً خیلی‌ها می‌پرسند چرا علی دایی در بازی‌های پرسپولیس در لیگ قهرمانان آسیا به استادیوم آزادی نمی‌رود؟
دلیلش را که گفتم؛ توی منزل راحت‌ترم!

ولی برخی پیشکسوتان مطرح پرسپولیس برای حمایت از تیم محبوب خود به ورزشگاه آزادی می‌روند در حالی که علی دایی چنین کاری انجام نمی‌دهد.
هرکس روش مخصوص به خودش را دارد. آنها اعتقاد دارند با رفتن به استادیوم می‌توانند به پرسپولیس کمک کنند و من هم معتقدم آدم باید کاری را قلبی انجام دهد.

یعنی چه؟
من از ته دل پرسپولیس را دوست دارم ولی همان ‌طور که گفتم تمایلی برای رفتن به استادیوم ندارم. با این حال برای تصمیم کسانی هم که به ورزشگاه می‌روند، احترام قائل هستم.

پس از ته دل و قلب‌تان دوست دارید پرسپولیس برنده دربی شود؟
مطمئناً و بدون کوچکترین تردیدی من هم دوست دارم پرسپولیس دربی هشتادم را ببرد و دل هواداران چند ده میلیونی‌اش را شاد کند.

مهدی طارمی در مصاحبه شماره قبلی ما گفت که برای علی دایی سرم را هم می‌دهم. درباره این جوان صحبتی ندارید؟
مهدی طارمی به اعتقاد من با خیلی از فوتبالیست‌های ایرانی فرق می‌کند. او یک بازیکن حرفه‌ای است که زندگی سالمی هم دارد. مهدی کارش را دوست دارد و مطمئن هستم به زودی جزو بهترین‌های فوتبال ایران می‌شود. مهم‌تر از همه اینکه طارمی با حاشیه بیگانه است و به همین خاطر من علی دایی هم خیلی دوستش دارم.

ولی زمانی که شما او را به پرسپولیس آوردید، خیلی‌ها انتقاد کردند و می‌گفتند علی دایی این بچه را از کجا آورده‌؟!
(با لحنی جدی‌تر) ببخشید، من افتخار می‌کنم که دوران مربیگری در باشگاه‌های مختلف و تیم ملی بازیکنان جوانی را شناسایی و به فوتبال کشور معرفی کردم. این انتقادات هم همیشه بوده اما گوش من بدهکار نبوده است. من خودم با زحمت و تلاش فراوان توانستم فوتبالیست شوم و به همین خاطر به لیاقت و شایستگی جوانان مستعد توجه می‌کنم.

اما خیلی‌ها در این فوتبال به خاطر پارتی، سفارش و حتی پول وارد می‌شوند و شاید همین مسائل باعثشده که استعدادهای بسیاری نابود شوند.
من کاری با دیگران ندارم اما همه اخلاق مرا می‌شناسند. هرگز بازیکنی را سفارشی ندیدم و قبول نکردم. تا به یقین نمی‌رسیدم جوانی استعدادش را دارد با او قرارداد نمی‌بستم و حالا هم خوشحالم که مهدی طارمی و همین طور احمد نوراللهی توانسته‌اند خودشان را در پرسپولیس مطرح کنند. البته این وظیفه همه ما مربیان است، حداقل به خاطر اعتبار و آبروی خودمان هم که شده سفارشی بازیکن قبول نکنیم.

فکر می‌کنید دربی هشتادم چند چند تمام شود؟
دربی با سایر مسابقات فرق می‌کند و غیرقابل پیش‌بینی است. این مسابقه هم همین طور است. البته دو تیم استرس کسب سهمیه یا قهرمانی ندارند و شاید همین مسئله کمک کند بازی زیبا و پرگل‌تری را شاهد باشیم.

راستی یک نکته را داشتیم فراموش می‌کردیم. به تازگی سایت سازمان لیگ درباره مؤثرترین بازیکن استقلال و پرسپولیس نظرسنجی گذاشته که مهدی طارمی در صدر پرسپولیسی‌هاست. ظاهراً‌ جایزه این نظرسنجی هم یک خودروی ۳۱۵ MVM است که طارمی گفته می‌خواهد روز دربی و جلوی یکصد هزار تماشاگر به مجتبی محرمی تقدیم کند.
فرق مهدی طارمی با خیلی از فوتبالیست‌ها در همین چیزهاست. من می‌دانم این جوان خودش ماشین ندارد اما می‌آید و چنین گذشتی می‌کند. او کوچک و بزرگ سرش می‌شود و باید به مهدی و خانواده‌اش بابت تربیت چنین فرزندی تبریک گفت.

آقای دایی نظر شما درباره واژه لمپنیسم چیست؟
من واقعاً سردرنمی‌آورم که چرا آقایان چنین حرف‌هایی می‌زنند و باید دید چه کسانی از این واژه استفاده می‌کنند.

برخی مخالفان کارلوس کروش او را لمپن می‌خوانند.
(می‌خندد) واقعاً‌ که! مگر می‌شود کسی که سرمربی رئال‌مادرید بوده لمپن باشد؟!(با حرارتی بیشتر) مگر می‌شود سرمربی تیم ملی پرتغال و چند کشور دیگر لمپن باشد؟! مگر می‌شود دستیار الکس فرگوسن لمپن باشد؟

به هر حال این صحبت‌ها مطرح می‌شود دیگر…
کارنامه کارلوس کروش مشخص است. او در دنیای فوتبال فردی شناخته شده با سوابق روشن است. تیم ملی جوانان پرتغال را قهرمان جهان کرده و آن نسل طلایی با بازیکنانی مثل فیگو، روی کاستا، ویتوربایا و… را به فوتبال دنیا معرفی کرده است. همه می‌دانند نقش کروش در موفقیت‌های منچستریونایتد الکس فرگوسن چقدر پررنگ بوده است. حالا این فرد می‌شود لمپن؟!

البته این حرف ما نیست!
می‌دانم ولی متأسفانه فکر می‌کنم برخی‌ها اشتباهی چنین مسائلی را مطرح می‌کنند. این دوستان مطمئناً معنای واژه لمپنیسم را نمی‌دانند و فقط می‌خواهند یک چیزی بگویند تا خودشان را مطرح کنند.

فکر نمی‌کنید با این حرف اعضای کانون مربیان ایران از شما ناراحت شوند؟
نه، اتفاقاً احترام خاصی برای این دوستان قائلم ولی برخی‌ها متأسفانه دنیا را می‌خواهند از دریچه نگاه خود تماشا کنند. همیشه گفته‌ام و باز هم می‌گویم کسی که سرمربی رئال‌مادرید و تیم ملی پرتغال بوده است، نمی‌تواند لمپن باشد یا به درد فوتبال ایران نخورد. مطمئناً کارلوس کروش از لحاظ فنی از همه ما بالاتر است و نمی‌توان منکر این واقعیت شد.

ولی برخی از همبازیان و دوستان شما هم چنین اعتقادی دارند.
من نميتوانم درباره اظهارات دوستان خودم حرفي بزنم. نظر خودم همين بود كه گفتم و حالا هر كس ميتواند تفكرات خودش را داشته باشد.