به گزارش افکارنیوز، روزنامه آرمان در گزارشی با عنوان «اشتباه ۸۴ برای اصلاح‌طلبان در حال تکرار شدن است؛ عبور از روحانی» نوشت: در نگاه مخالفان در دهه ۷۰، هاشمی به عالیجنابی بدل شده بود که نمی‌توانست خواسته‌های مردم را پیش ببرد. نتیجه انتخابات دوم خرداد ۷۶ با ۲۰ میلیون رای کاملا به سود گفتمان نوظهور اصلاح‌طلب شده بود.

این روزنامه می‌افزاید: هشت سال از روی کار آمدن اصلاحات گذشته بود و دولت باید مثل افرادی که دو سال قبل از پارلمان خداحافظی کرده بودند، دفتر و دستک خود را واگذار می‌کرد. هشت نفر کاندیدا شدند؛ هاشمی رفسنجانی با همه هجمه‌هایی که علیه او مطرح شده بود وارد میدان مبارزات شد… اما تز عبور از سران اصلاحات کار خود را کرده بود. در شرایطی که هاشمی و معین آمده بودند، کاندیداتوری رئیس مجلس ششم و محسن مهرعلیزاده اشتباهی نابخشودنی بود.

آرمان ادامه داد: دو سال از ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد گذشته بود. برخی اصلاح‌طلبان که در انتخابات مجلس هفتم حضور فعال نداشتند این‌بار متوجه شدند تنها راه پیشبرد مقاصدشان مشارکت فعال در عرصه‌های انتخاباتی است. اصلاح‌طلبان باید به لیست واحدی رو می‌آوردند. با این حال حزب اعتماد ملی اعلام کرد قصد دارد لیست جداگانه‌ای بدهد. سرانجام این انتخابات هم ناکامی جریان اصلاح‌طلب شد.

اصلاح‌طلبان باید خود را برای انتخابات ریاست‌جمهوری دهم آماده می‌کردند. اصلاح‌طلبان می‌دانستند که این بار دیگر باید جلوی اشتباه ۸۴ را بگیرند. رئیس دولت اصلاحات حضور خود را اعلام کرد اما بعد از آن کنار رفت و فردی آمد که رقیب اصلی احمدی‌نژاد شد. همچنین کاندیدای حزب اعتماد ملی که حضورش از چهار سال قبل قابل پیش‌بینی بود پا به صحنه گذاشته بود. درنهایت رئیس‌جمهور دوره‌های هفتم و هشتم کنار رفت. با این حال احمدی‌نژاد بود که چهار سال دیگر در راس دستگاه اجرایی قرار گرفت.

در ادامه این تحلیل با اشاره به افسردگی اصلاح‌طلبان در مقاطع مختلف نوشت: بعد از انتخابات سال ۹۲ چهره‌های اصلاح‌طلب به دنبال این بودند که در انتخابات سال ۹۴ مجلس با چهره‌های معتدل همگام شوند. در حالی که محمدرضا عارف اجماع اصلاح‌طلبان برای انتخابات آینده را محکم می‌داند محمدرضا خاتمی، نایب رئیس مجلس ششم می‌گوید: اصلاح‌طلبان در این زمینه در حال تلاشند و مقدمات این امر نیز فراهم شده است. با این حال او رسیدن به این اجماع را سخت توصیف می‌کند. از سوی دیگر رسول منتجب‌نیا، قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی چند روز پیش اعلام کرد که شورای مشورتی اصلاح‌طلبان را مسیر انحرافی می‌داند. به نظر می‌رسد این حزب نسبت به وحدت و دادن لیست مشترک همان مواضع دهه ۸۰ را البته این‌بار با تز عبور از روحانی پیش گرفته است.

یادآور می‌شود برخی اصلاح‌طلبان نظیر(اصغرزاده) تصریح کرده‌اند؛ روحانی اصلاح‌طلب نیست و دولت وی، رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان محسوب می‌شود.

همزمان جهان‌نیوز در گزارشی نوشت: در حالی که تاکنون تلاش زیادی برای یک دست شدن جبهه اصلاحات برای انتخابات آینده مجلس انجام شده، برخی شواهد نشان می‌دهد که اختلافات قدیمی میان چهره‌ها و جریانات این جناح یک بار دیگر در حال آشکار شدن است.

شورای مشورتی رئیس بنیاد باران که در انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۲ عارف را مجبور به کناره‌گیری کرد، اینک تلاش می‌کند کل جریان اصلاحات را به نحوی زیر مجموعه راهبردهای انتخاباتی خود قرار دهد. این شورا که اینک با اضافه شدن تعدادی از نمایندگان احزاب، نام شورای راهبردی اصلاحات را بر خود گذاشته است، تلاش کرده تا کلیه احزاب اصلاح‌طلب را تحت کنترل و هدایت خود دربیاورد.

با این وجود حزب اعتماد ملی و مجموعه باقیمانده از نزدیکان مهدی کروبی - یکی از سران فتنه - چندی قبل همایش این حزب را برای اولین‌بار پس از فتنه ۸۸ برگزار کرد و اکنون خود را برای انتخابات آینده آماده می‌کند. منتجب‌نیا قائم‌مقام این حزب با اشاره به این که در این جلسه درباره نحوه ارتباط حزب اعتماد ملی با شورای راهبردی اصلاحات نیز تبادل‌نظر انجام گرفت خاطر نشان کرد: در شورای راهبردی صحبت‌هایی برای دور زدن احزاب مطرح شده که ما با این مواضع مخالفیم، زیرا قرار بود احزاب محور فعالیت باشند.

وی ادامه داد: من خدمت رئیس بنیاد باران و هاشمی هم رفتهام و گفتهام دخالت شورای راهبردی در امور استانها خطرناک است و آنها گفتهاند اجازه این دخالت را نمیدهیم اما عدهای سماجت کرده و راه را ادامه دادهاند.