هاشمی: یک عده حسودند، عده ای نمیفهمند و یک عده ذاتشان مزاحم است

به گزارش افکارنیوز، اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلت نظام در سومین همایش فرهیختگان دانشگاه آزاد با بیان اینکه اصل رقابتی که در قرآن سفارش شده هیچوقت مادی و مخرب نیست گفت: رقابت باید برای خدمت و سعادت بشریت باشد.

وی ضمن اشاره به بازدید رئیس جمهور از دانشگاه آزاد اظهار داشت: ایشان در بازدید لطف کردند و بخشی از آن چیزی را که قبول داشتند اشاره کردند بنابراین از ایشان تشکر می‌کنم که دانشگاه آزاد را فراموس نکرده و نمی‌کنند.

وی ابراز امیدواری کرد: امیدواریم که در دوره جدید مشکلاتی که در دوره قبل برای دانشگاه آزاد و بعضاً دانشگاه سراسری از شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده بود را اقای روحانی برطرف کنند.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه برخی کشورها هستند که بیش از ۵۰ درصد مردم کشورشان تحصیلات عالیه دارند گفت: در سال‌های ابتدایی تأسیس دانشگاه آزاد حدود ۱۵۰ هزار دانشجو داشتیم و این در حالی بود که دولت ما در حال جنگ بود و اصلولاً سیاست‌های توسعه دانشگاه مد نظر نبود اما آنگونه که ما می‌فهمیدیم مشکل واقعی مردمان نداشتن سواد بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: ما به این نتیجه رسیدیم که باید به سراغ مردم برویم چرا که مردم بودند که انقلاب را پیروز کردند.

وی با بیان اینکه امام مردم را بیدار کرده و معجزه‌ای اتفاق افتاد که نظیر آن را تا کنون ندیده‌ام اظهار داشت: پیروزی انقلاب حاصل بیداری ملت ما بود و در واقع ما در زمان پیروزی انقلاب در زندان به سر می‌بردیم.

هاشمی رفسنجانی در ادامه اظهار داشت: مردم اقیانوسی هستند که اگر دستشان را برای کار باز بگذاریم مسائل کشور را مثل آب خوردن حل می‌کنند بنابراین نباید با مقررات دست و پا گیر و بیخودی دست آنها را ببندیم و در واقع حاکم باید شرایط را فراهم کند تا مردم خودشان بتوانند مشکلات را حل کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دوران ریاست جاسبی بر دانشگاه آزاد بیان داشت آقای جاسبی مدیریت عالی دانشگاه را بر عهده داشتند و ما هم از ایشان پشتیبانی کردیم؛ البته مردم به سرعت از دانشگاه آزاد استقبال کردند و با دادن شهریه دست ما را پر کردند تا جایی که امروز به نقطه‌ای رسیدیم که می‌گویند نصف کرسی‌های آموزشی کشور خالی است.

رفسنجانی با بیان اینکه یکی از اصول کار، رقابت است تأکید کرد: بر این اساس آنهایی که بهتر کار می‌کنند رشد می‌کنند ولی دولت نباید در عرصه رقابت حضور یابد بلکه باید میدان رقابت را برای نیروهای مردمی فراهم کند چرا که در این صورت است که رقابت و مسابقه معنی پیدا می‌کند.

رئیس مجمع تشخیص مصلت نظام همچنین گفت: الآن دیگر سرمایه‌گذاری برای کاردانی و کارشناسی در دانشگاه آزاد لازم نیست و باید همین ظرفیت را حفظ کنیم و از صندلی‌های خالی برای بخش‌های دیگر استفاده کنیم.

وی افزود: ۵۶ درصد تحصیلات ارشد و دکترا در اختیار دانشگاه آزاد است.

رفسنجانی با اشاره به اینکه حرف جدیدی شروع کرده‌اند که دانشگاه آزاد کارخانه بیکارسازی به راه انداخته است اظهار داشت: خوب اگر تحصیلکردگان این دانشگاه تحصیل هم نمی‌کردند باز هم بیکار بودند با این که پس از تحصیل می‌توانند به تولید کار فکر کنند بر این اساس تاکید می‌کنم که توسعه ما از این به بعد باید در حوزه دانشگاهیان باشد.

رئیس مجمع تشخیص مصلت نظام در بخش دیگری از سخنانش حرکت به سمت رویکردهای پژوهشی را امری لازم در عرصه رشد علمی کشور بر شمرد و گفت: در حال حاضر پژوهش‌های ما باید فصل جدیدی باشد و مرکز تحقیقاتی باید شکل بگیرد چرا که این کار از ضرورت‌های عالمانه ما است.

رفسنجانی در ادامه با بیان اینکه یکی از راهبندهای موجود ما این است که عده‌ای مانع می‌شوند تا اساتید با سواد ما از خارج به ایران بیایند گفت: آنها با حرف‌هایی از این دست که اساتید مد نظر در جلسه‌ای بی حجاب بودند و یا همسر فلان استاد بی حجاب بوده است مانع تراشی می‌کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلت نظام در بخش پایانی سخنانش با اشاره به اینکه در حال حاضر افتخار ما این است که یکی از بزرگترین دانشگاه‌های حضوری دنیا را در اختیار داریم ادامه داد: دانشگاه ما دانشگاه رو به رشد و خودکفایی است و احتیاجی به هیچ چیزی ندارد فقط برایش مزاحمت ایجاد نکنند.

وی در همین راستا گفت: ما وقتی میخواهیم رئیس دانشگاهی را عوض کنیم کلی باید در راهروهای شورای عالی انقلاب فرهنگی معطل بمانیم و شاید یکی دو سالی این معطلی طول بکشد لذا اینگونه رفتار نکنند و بگذارند دانشگاه آزاد کارش را انجام دهد البته شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نظارت داشته باشد اما اینگونه هم دخالت نکنند.