توسعه فعالیتهای بین المللی دانشگاه آزاد

به گزارشافکارنیوز،حمید میرزاده صبح امروز در مراسم سی و سومین سالگرد تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی با گله از عدم پوشش خبری حضور رئیس جمهور در برخی رسانه ها گفت: به احترام ۵ میلیون فارغ التحصیل، حدود یک میلیون و ۷۰۰هزار دانشجو، بیش از ۷۰ هزار استاد، ۴۰ هزار کارمند و خدمات ۳۳ ساله دانشگاه آزاد اسلامی و تاثیر شگرف آن در اقتصاد، فرهنگ و اجتماع ایران و بلکه جهان، آرزو دارم هر عضو این خانواده یک رسانه ملی شود.

وی با اشاره به اشتغال به تحصیل یک میلیون و ۷۰۰ هزار دانشجو در این دانشگاه، افزود: هم اکنون ۳۵درصد بار آموزش عالی کشور پس از انقلاب اسلامی برعهده این دانشگاه است که اگر ۵۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی کشور را نیز در نظر بگیریم، به نقش پررنگ این دانشگاه در آموزش عالی کشور پی خواهیم برد.

۳۰۰ طرح فرهنگی ماندگار در ۸ حوزه فرهنگی


رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به ابلاغ سند علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری و برنامه های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و هیأت موسس و هیأت امنا دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: اجرای طرح های فرهنگی ماندگار در سطح کشور در قالب ۳۰۰ طرح در ۸ حوزه فرهنگی و ایجاد فضای با نشاط علمی و فرهنگی، فراهم کردن بستر لازم برای استفاده از خرد جمعی، اندیشه ورزی و آزاد اندیشی با مشارکت نخبگان، اساتید و دانشجویان از جمله اقدامات انجام شده در این مدت است.

تنها ۱۲ درصد مردم ایران دارای تحصیلات عالیه هستند


وی خاطر نشان کرد: در کشورهای پیشرفته دنیا بیش از ۵۰ درصد از جمعیتشان دارای تحصیلات عالیه است در ایران تنها ۱۲ درصد مردم دارای تحصیلات عالیه بوده و کشور ما در مقایسه با کشورهای آسیای شرقی تنها ۳ درصد دارای تحصیلات تکمیلی است که این موضوع ضرورت توسعه تحصیلات تکمیلی را نشان می دهد. از نظر هزینه تحصیل برای هر دانشجو، هزینه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی بسیار ارزان تر از دانشگاه های دولتی و سایر کشورها است.

ایجاد ۱۵۰ مرکز رشد و ۸۰۰ شرکت دانش بنیان تا پایان سال ۹۶


وی با اشاره به اهمیت توجه به توسعه اقتصاد دانش بنیان در کشور در چارچوب تاکیدات رهبر معظم انقلاب به ویژه در سند توسعه علم و فناوری، گفت: توسعه مراکز رشد تا ۱۵۰ مرکز و شرکت های دانش بنیان دانشگاه تا ۸۰۰ شرکت تا پایان سال ۱۳۹۶ برای تبدیل علم به ثروت و اشتغال فارغ التحصیلان، مهمترین برنامه دانشگاه آزاد اسلامی در سالهای آینده خواهد بود.

توسعه مناسب حوزه پزشکی و تکمیل زنجیره بیمارستانی


رئیس دانشگاه آزاد به توسعه مناسب حوزه پزشکی و تکمیل زنجیره بیمارستانی این دانشگاه اشاره کرد و گفت: کاهش وابستگی دانشگاه به شهریه از طریق توسعه ارتباط با صنعت و خدمات و اجرای طرح های اقتصادی و سرمایه گذاری دانش بنیان و اجرای طرح تجمیع دانشگاه برای توسعه کیفی، کاهش هزینه ها و افزایش اثربخشی آن، توسعه فعالیت های بین المللی دانشگاه و جذب دانشجوی خارجی از دیگر برنامه های مهم این دانشگاه است.

وی گفت: ۴۰ درصد بار آموزش حوزه پزشکی برعهده دانشگاه آزاد اسلامی است و این دانشگاه در حال حاضر دارای ۱۱ بیمارستان است که تاپایان شهریور به ۱۵ بیمارستان می رسد.

میرزاده در ادامه با اشاره به برنامه های دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه های دیگر نیز گفت: تأسیس باشگاه فرهنگی و ورزشی، توسعه مهارت محوری به ویژه در آموزشکده های فنی سما، دعوت از اساتید خارجی برای تدریس در رشته های چند نظمی، توسعه همکاری های علمی منطقه ای با دانشگاههای داخل کشور، اجرای طرح سامانه آزمایشگاه های همکار آزاد(ساها)، اجرای طرح شهرک های فناوری آزاد(شفا)، تجاری سازی تحقیقات از طریق سامانه AZAD EXPO از جمله اقدامات انجام شده و یا در حال پیگیری و انجام است.

میرزاده گفت: به زودی طرح آمایش حوزه های علوم، مهندسی و پزشکی واحدهای دانشگاهی بسته به استعداد و موقعیت اقلیمی ماموریت حل مشکلات ملی، منطقه‌ای و محلی را بر پایه نیازسنجی و آمایش سرزمین که قبلاً هم در هیأت موسس دانشگاه مطرح شده با آخرین اصلاحات به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با تمام توان و ظرفیت بالای خود در خدمت تحقق اهداف نظام و دولت تدبیر و امید دانشگاهی ماموریت گرا و کارآفرین خواهد بود و آماده است تا با قبول ماموریت و مسئولیت در توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و دانشگاهی با استانداردهای مقبول در تراز جهانی اثر بخش باشد.

برگزاری اجلاس آساهیل ۲۰۱۵ در اصفهان


وی در پایان گفت: انجمن موسسات عالیه جنوب شرق آسیا ASAHIL در اصفهان با حضور ۱۹۸ عضو از ۱۵ کشور از آسیا و اقیانوسیه و ۷ کشور خارجی از این حوزه برگزار می شودٰ که تعداد ۱۶۲ دانشگاه در آسیا و ۳۵ دانشگاه از کشورهای استرالیا، زلاندنو، امریکای شمالی و ژاپن اعضای این انجمن را تشکیل می دهند و دبیرخانه این انجمن در دانشگاه آزاد اسلامی تشکیل خواهد شد.