درآمد سالانه داعش چقدر است؟

به گزارش افکارنیوز، روزنامه آمریکایی " نیویورک تایمز " به نقل از تحلیلگران موسسه " رند " نوشت دارایی های داعش با سقوط موصل در ژوئن ۲۰۱۴ میلادی، حدود ۸۷۵ میلیون دلار برآورد می شد، اما منابع درآمدهای اساسی این گروه در سال گذشته به شکل زیر بود: ۶۰۰ میلیون دلار از طریق باج خواهی و اخذ مالیات درعراق، ۵۰۰ میلیون دلار از ناحیه سرقت از بانک های دولتی عراق، ۱۰۰ میلیون دلار از طریق فروش نفت و ۲۰ میلیون دلار از طریق باج گیری برای آزادی گروگان ها.

در این گزارش آمده است: داعش روزانه بیش از یک میلیون دلار از طریق باج خواهی و تحمیل مالیات درآمد کسب کرده است، و تحمیل مالیات بر درآمدهای کارمندان دولت عراق به میزان ۵۰ درصد است که داعش در سال گذشته نیز ۳۰۰ میلیون دلار از این راه به دست آورد.

شرکت ها با تحمیل مالیات بر قراردادهای خود مواجه می شوند و درآمدهای آنان به ۲۰ درصد می رسد و با توقف منابع درآمدی دیگر مانند بانک ها و نفت، گروه داعش برای کسب درآمد بیشتر به اخذ مالیات روی آورد.

روزنامه نیویورک تایمز نوشت: نفت منبع اصلی درآمدهای داعش نیست و این گروه همچنان درمیان مردم و نه در زیرساخت ها سرمایه گذاری می کند و بیشترین هزینه ها، پرداخت حقوق ما بین سه تا ده میلیون دلار در هر ماه است. این گروه همچنین در موسسات نظارتی دولت مانند کمیته ها و رسانه ها و دستگاه قضایی و تنظیم بازار سرمایه گذاری می کند، اما در مقابل، خدمات نسبتا کمی را ارائه می کند.

بر اساس این گزارش، داعش همچنین با غارت تجهیزات نظامی و مصادره اراضی و زیرساخت ها و پرداخت حقوق نسبتاً کم، هزینه ها را کم می کند.