احمدی نژاد، به میز مذاکره بازگرد

افكار نيوز: درخواست ترکیه از احمدی نژاد : پای میز مذاکره برگردید و الا برای ما بد می شود
اگر آنها(دولت ایران) به میز مذاکره برنگردند، ما این بار در سال آینده دربدترین موقعیت قرار خواهیم گرفت. آقای احمدی نژاد ماه آگوست(مرداد) را برای مذاکره پیشنهاد داده است، اما ما امیدواریم که مذاکرات زودتر آغاز شود ".
ترکیه از ایران خواست تا هر چه زودتر به میز مذاکرات هسته ای برگردد.

به گزارش عصر ایران این موضع ترکیه یک روز پس از اظهارات محمود احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس خبری خود در روز دوشنبه ایراد شد که طی آن رییس جمهوری ایران با تقبیح اقدامات غرب در موضوع هسته ای ایران گفته بود که برای تنبیه غرب مذاکرات حدود دو ماه به تعویق می افتد.

" بوراک اوزوگرگین " سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری در آنکارا در واکنش به سخنان احمدی نژاد گفت: " اگر آنها(دولت ایران) به میز مذاکره برنگردند، ما این بار در سال آینده دربدترین موقعیت قرار خواهیم گرفت ".

وی افزود: " آقای احمدی نژاد ماه آگوست(مرداد) را برای مذاکره پیشنهاد داده است، اما ما امیدواریم که مذاکرات زودتر آغاز شود ".

از سوی دیگر روز گذشته خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از یک دیپلمات ارشد ترکیه نوشت: " یکی از شروطی که ایران برای تداوم مذاکرات خود با جامعه جهانی بر سر موضوع هسته ای خود تعیین کرده بود نه تنها رای ممتنع بلکه رای منفی ترکیه و برزیل به قطعنامه تحریمی(۱۹۲۹) شورای امنیت بود و من فکر نمی کنم که ایرانی ها قصد داشته باشند مخالفت ما(ترکیه و برزیل) را با خود برانگیزند ".

ترکیه و برزیل و ایران در اردیبهشت ماه سال جاری در تهران زیر توافقنامه ای امضا گذاشتند که طی آن ایران متعهد شده بود که ۱۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم سه و نیم درصد غنی شده خود را به ترکیه بفرستد و در عوض ظرف مدت کمتر از یک سال اورانیوم بیست درصد غنی شده دریافت کند.

ایران اعلام کرده بود که در صورتی که غرب بخواهد با نادیده گرفتن این توافق به اقدامات تحریک آمیز خود علیه ایران ادامه دهد، این توافقنامه دیگر اعتباری نخواهد داشت.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا با ناکافی دانستن توافق تهران با ترکیه و برزیل در جلسه خرداد ماه شورای امنیت چهارمین قطعنامه تحریمی را علیه ایران به تصویب رساندند. این قطعنامه با رای منفی دو کشور ترکیه و برزیل و با رای ممتنع لبنان به تصویب رسید.

محمود احمدی نژاد درکنفرانس خبری روز دوشنبه خود در تهران شروط جدیدی را برای مذاکره با غرب بر سر موضوع هسته ای اعلام کرد. به تعویق افتادن ۲ ماهه این مذاکرات یکی از این شروط بود و از سوی دیگر رییس جمهوری اسلامی ایران اعلام موضع صریح غرب در قبال سلاح های هسته ای اسراییل و نیز افزوده شدن کشورهای دیگر به اعضای ۵ + ۱ را از دیگر شروط ایران برای بازگشت به مذاکرات اعلام کرده است.