سناریوی جدید امریکا برای پابرجانگه داشتن تحریم ها
گروه سیاسی

- پس از بازی چندماهه کنگره و کاخ سفید که از سوی برخی محافل رسانه ای به دعوای زرگری تشبیه شده بود، درنهایت باراک اوباما طرح کنگره برای بازبینی توافق هسته‌ای با ایران را امضا کرد.

به گزارشافکارنیوز، آنطور که خبرگزاری آسوشیتدپرس نقل کرده، اوباما در کاخ سفید و بدون برگزاری مراسمی این مصوبه را امضا کرده است. با این حال رییس جمهوری آمریکا گفته است که از بررسی دقیق و موشکافانه مذاکرات هسته‌ای با ایران استقبال می‌کند.

طبق این قانون، کنگره آمریکا در مدت تعیین شده ۳۰ روزه متن توافق نهایی هسته‌ای ایران با گروه ۱ + ۵ را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورتی که با آن مخالف باشد، می‌تواند این توافق را رد کند. این در حالی است که مقام معظم رهبری در تاریخ بیست فروردین سال جاری در دیدار با شاعران و مداحان به صراحت اعلام کردند که در روز توافق باید همه تحریم ها لغو شود طرح این قانون ابتدا روز ۱۷ اردیبهشت با اکثریت قاطع آراء در سنای آمریکا به تصویب رسید. ۹۸ سناتور از ۱۰۰ سناتور آمریکایی به این طرح رای مثبت دادند. مجلس نمایندگان مجلس آمریکا نیز ۱۴ مه با اکثریت مطلق آراء این طرح را تصویب کرد.
ناظران سیاسی معتقدند با قانونی شدن این طرح عملا کنگره آمریکا حق نظارت، تصویب و احتمالا رد توافق با ایران را خواهد داشت.

به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به ۱۱تیر و پایان مهلت تعیین شده برای نگارش توافق جامع هسته‌ای، بازی آمریکایی‌ها برای فشار آوردن بر ایران، شدت بیشتری پیدا کرده است. رییس جمهور امریکا در حالی با این امضا همصدا شدن خود را با جمهوری خواهان جنگ طلب ضد ایرانی در قبال مذاکرات هسته ای بطور علنی اعلام کرد که برخی ناظران سیاسی و نمایندگان ملت این اقدام را پابرجا بودن تحریم های ضد ایرانی، کان لم یکن شدن تفاهم نامه سیاسی لوزان که در فروردین سال جاری میان ایران و۱ + منعقد شد و نیز سناریوی جدیدی که زیر بار توافق نکردن با ایران هدف اصلی اش است تفسیر کرده اند.

اما برخی دیگر ناطران سیاسی معتقدند این امضای مصوبه کنگره در حوزه مسائل داخلی کنگره و امریکاست و ربطی به روند مذاکرات ندارد وتنها در مدت زمان چند روز اجرای توافقات را با تاخیر روبرو می کند این کارشناسان معتقدند اگر بعداز این زمان تاخیر چند روزه بازهم شاهد بی تعهدی امریکایی ها باشیم به دنیا ثابت می شود عامل برهم زدن توافقات چه کسانی هستند.

تردید بر پیکره مذاکرات
مهدی دواتگری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در خصوص امضای اوباما بر مصوبه کنگره در گفت و گو با خبرنگار افکار نیوز گفت: تصمیم کنونی اوباما بیشتر ناشی از فشار لابی صهیونیستی و جمهوری‌خواهان ضدایرانی است به هر حال این امضا در روند مذاکرات بی‌تاثیر نیست و در آینده توافق هسته‌ای و اینکه آیا آمریکایی بعد از توافق احتمالی متعهد به برداشتن تحریم‌ها خواهند بود را با تردید بیشتری روبرو کرده است.

نماینده مردم مراغه معتقد است: به هر حال آنچه واقعیت دارد این است که در حال حاضر تیم مذاکره کننده کشورمان با در نظر گرفتن شرایط جدید باید یکسری تضمین‌های لازم را مورد توجه قرار دهد تا در اجرای توافق‌نامه احتمالی با مشکل روبرو نشویم.
وی با اشاره به اینکه ما در مذاکرات هسته‌ای با دولت‌های ۱ + ۵ در گفت‌وگو هستیم نه با کنگره گفت: ایران به تعهدات خود عمل کرده با این امضا این سوال پیش می‌آید اگر آمریکا به تعهدات خود عمل نکند تکلیف چیست؟ این سوال، تکلیف تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشورمان را سنگین‌تر می‌کند و نیازمند درایت و قاطعیت بیشتری از سوی مذاکره کنندگان ایرانی درنگارش پیش‌نویس طرح جامع هستیم.


ما با دولت های شش کشور مذاکره می کنیم نه کنگره

اما احمد بخشایش اردستانی عضو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در خصوص امضای اوباما بر مصوبه کنگره وتاثیر آن برروند مذاکرات نظر دیگری دارد وی به خبرنگار افکار نیوز این طور توضیح داد که رئیس‌جمهور فعلی آمریکا به دنبال این است یک میراثاز خودش به جای گذارد، که مذاکرات هسته‌ای و بالاخص توافق احتمالی، فرصت تحقق این آرزویش را فراهم می کند از سویی دیگر هم می‌خواهد اختلافات با کنگره را به حداقل برساند.

وی افزود: بنابراین با این امضا سعی کرد در حوزه داخلی تا آن جا که می‌تواند جمهوری‌خواهان را همراهی کند تا در انتخابات ریاست جمهوری سال آتی برای دموکرات ها بتواند امتیاز گیری کند.
وی در پاسخ به این سوال که آیا این امضا در روند اجرای توافق خللی وارد می‌کند یانه گفت: مذاکرات به قوت خود ادامه دارد فقط با این تغییر که پس از توافق احتمالی هسته‌ای میان ایران و۱ + ۵،۵۲روز اجرایش با تاخیر روبرو می‌شود بنابراین اگر بعد از این ۵۲ روز باز هم آمریکایی بر ساز تحریم های ضد ایرانی بکوبند وجه آمریکایی‌ها و سیاست‌های مغرضانه‌شان برای کل جهان نمایان خواهد شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد اختلافات کنگره و اوباما و اینکه رییس جمهور این کشوردر شرایط حاضر مصوبه کنگره را امضا کرده، در چارچوب مباحثداخلی این کشوراست و ما در حال حاضر با دولت های شش کشور مذاکره کننده گفت و گو می کنیم و نه کنگره آمریکا.