قالیباف: بعضی میراثخوار دفاع مقدس شدند

به گزارش افکارنیوز، محمدباقر قالیباف در مراسمی که به مناسبت آزادسازی خرمشهر با حضور ۷۰۰۰ نفر از بسیجیان شهرداری تهران برگزار شد، اظهار داشت: امروز به مناسبت سوم خرداد روز آزادسازی خرمشهر، این پیروزی و افتخار بزرگ در کنار یکدیگر آمده‌ایم و این افتخار بزرگ را به همه ملت مخصوصا خانواده شهدا و ایثارگران و بسیجیان دریا دل تبریک عرض می‌کنیم.

وی ادامه داد: فرهنگ ایثار، استقامت را می‌توان تولید شده در سطح خرمشهر عنوان کرد و امیدوارم از این حضور و در این روز یک نتیجه روشن و شفاف بگیریم و آن را سند راه فردا کنیم.

قالیباف افزود: چه بخواهیم و چه نخواهیم در کشور ما بعد و قبل از انقلاب دو تفکر و باور وجود دارد. یک نگاه این است که مادی‌گرایانه و به دور از فرهنگ قرآنی و سنت‌های الهی در جامعه اقدام کنیم و یک باور این است که با استفاده از فرهنگ قرآنی و آموخته‌هایی که از این کتاب آسمانی داشته‌ایم با ظلم مبارزه کنیم و در همین فرهنگ دین را فهمیده‌ایم که وقتی با ظلم مبارزه می‌شود باید از مظلوم نیز دفاع کنیم.

شهردار تهران گفت: اینکه بعضی‌ها می‌گویند با سایر کشورها کاری نداشته باشیم و موارد کشور خود را رفع و رجوع کنیم این درست نیست چرا که بر اساس همان فرهنگ قرآن و عترت باید با ظالم مبارزه و از مظلوم دفاع کرد و باید عزت خود را حفظ کنیم.

وی افزود: فلسفه قیام امام خمینی(ره) مبارزه با ظلم و دفاع از مظلوم بوده است و این رویه همچنان در کشور ما ادامه دارد.

قالیباف افزود: پیروزی‌های پس از انقلاب اسلامی را مدیون خدا هستیم چرا که در مسیر الهی حرکت کرده‌ایم توانسته‌ایم با کمترین هزینه و خونریزی به پیروزی برسیم. به عنوان مثال انقلاب الجزایر بیش از یک میلیون کشته داشت ولی به جایی نرسیدند چرا که در مسیر الهی پیش نمی‌رفتند.

وی به جمله امام خمینی(ره) پس از آزادسازی خرمشهر که فرمودند فتح خرمشهر، فتح خاک نیست بلکه فتح ارزش‌های اسلامی هست، اشاره کرد و گفت: از فاصله بین تفکر اسلامی و جنگ و فتح خرمشهر ۱۸ ماه زمان برده بود. در زمان بنی‌صدر به عنوان رئیس‌جمهور این نگاه‌ها حاکم بود که با دشمن چطور کنار بیاییم که این طرز تفکر دستاوردی به غیر از شکست‌های پی‌درپی برای ما نداشت. ولی هنگامی که این تفکرات عوض شد و در مقابل دشمن با تمام قوا ایستادیم این جمله حضرت امام(ره) که فتح ارزش‌های اسلامی بوده است تبلور پیدا کرد.

قالیباف افزود: در شش ماهه نخست دفاع مقدس فضای حاکم بسیار متفاوت بود ولی هنگامی که ارزش‌های اسلامی مطرح شد آن فضا شکسته و توانستیم پیروزی‌های متعددی را به دست بیاوریم.

شهردار تهران خاطرنشان کرد: امروز یقین بدارید شعار حضرت امام خمینی(ره) که راه قدس از کربلا می‌گذرد تحقق خواهد یافت.

قالیباف ادامه داد: افرادی که در دوران دفاع مقدس نبودند و یا اینکه شرایط سنی را برای حضور در دفاع مقدس نداشتند حق دارند که انتقاد کنند و ما نیز باید توضیح و تحلیل صحیحی را به آنها ارائه دهیم ولی افرادی که به دفاع مقدس و فتح خرمشهر خورده می‌گیرند و به قول شهید چمران هنگامی که شیپور جنگ زده شد فرق بین مرد و نامرد مشخص شد در ردیف نامردان قرار گرفتند ولی اکنون داعیه‌دار فرهنگ جهاد و شهادت شده‌اند و اکنون به جای اینکه میراث‌دار دفاع مقدس باشند میراث‌خوار آن شده‌اند.

شهردار تهران افزود: امروزه فرهنگ بسیج و فتح خرمشهر نشان می‌دهد این فرهنگ و باور ماندنی است. در دنیا خیلی از جنگ‌ها اتفاق افتاده است و تعداد زیادی نیز کشته شده‌اند ولی نام و فرهنگ آنها نهادینه نشده ولی فرهنگ ایثار و شهادت ما برگرفته از فرهنگ عاشوراست و این ماندنی خواهد بود چرا که در مسیر حق مبارزه کرده‌اند و برای خدا بوده است.

وی گفت: از فتح خرمشهر این درس را بگیریم که بسیج بزرگ شده فرهنگ دفاع مقدس است. بسیج و بسیجی نشان داده است که از جهاد و شهادت واهمه‌ای نداشته و نخواهد داشت اما بدانید که قاعده ما در ساختن و پیشرفت است.

وی گفت: اگر بسیج در میدان دفاع مقدس بزرگترین افتخارات را آفریده است بنابر ضرورت این اقدامات را انجام داده است و هر کس در مقابل دین ما بایستد در مقابل تمام دنیای آنها بایستید.

قالیباف ادامه داد: فرهنگ بسیجی فرهنگ رشد و تعالی و خدمت است، بسیج آمده است که بیرق تحول‌خواهی و اصلاح‌اجتماعی در جامعه را پیشتازی کند.

شهردار تهران در جمع ۷ هزار بسیجی شهرداری اظهار داشت: بسیج ابعاد مختلفی دارد. مهمترین ویژگی و امتیاز آن این است که نیاز مردم را مرتفع کند و به آبادانی و پیشرفت کشور کمک کند چون هم نظام را و هم مردم را در خود می‌بیند.

وی گفت: روزهای نخستینی که بسیج شکل گرفت پیوند بسیج مستضعفین را با خود داشت و بسیج یعنی صدای مظلومین، محرومین، حاشیه‌نشین‌ها، فقرا و نیازمندان بوده است بنابراین باید با کلمه مستضعفین به بسیج اضافه شود و بسیج مستضعفین قطب‌نمای حرکت بسیج باشد.

وی گفت: باید واژه بسیج به بسیج مستضعفین بازگردد و ما به عنوان شیعیان امیرالمؤمنین(ع) با افتخار باید این پرچم را در دست بگیریم و به نیازمندان در قالب بسیج مستضعفین کمک کنیم.

شهردار تهران گفت: از رمضان امسال نیز برای همیشه آن را در دستور کار بگذاریم و در مجموعه شهرداری نیز به طور جد موضوع بسیج مستضعفین مورد پیگیری قرار گیرد.

وی گفت: ‌ آقای پیر هادی به دلیل اینکه عضو شورای شهر تهران است دیگر قصد حضور در سازمان بسیج شهرداری تهران را نداشتند. حال که در این مسند باقیمانده‌اند باید بسیج مستضعفین را در شهرداری به طور جد پیگیری کند و مهمترین وظیفه بسیج مستضعفین نیز رسیدگی به محرومین است.

قالیباف یادآور شد: بسیج مستضعفین میراث امام و شهداست و امانتی است که در دستان بنده و شما بسیجیان است که باید از این امانت به نحو احسن نگهداری شود.