لاریجانی: سعودی‌ها باید محاکمه شوند

به گزارش افکارنیوز، محمد جواد لاریجانی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به فرا رسیدن سالروز آزادسازی خرمشهر آیا برنامه‌ای برای حقوق جانبازان در نظر گرفته‌اید و برنامه قوه قضائیه در این باره چیست؟ گفت: طبیعتا این موضوع در کشور مسئولان خود را دارد ولی طبق قطعنامه ۵۹۸ دستگاه دیپلماسی در خصوص مرزها و تبادل اسرا مسئول پیگیری هستند؛ در این قطعنامه بخش دیگری مبنی بر ساماندهی دست جمعی امنیت منطقه خلیج فارس مطرح شده و در بحثسوم موضوع غرامت مطرح است. در بحثساماندهی امنیت منطقه خلیج فارس تاکنون اقدامی انجام نشده در واقع به دلیل حضور منافع نامشروع خارجی مسیر همکاری دسته جمعی بر روی امنیت خلیج فارس تحقق پیدا نکرده اما در حال انجام است.

وی درباره برنامه ستاد حقوق بشر و انتقاد خود در رابطه با سکوت مدعیان حقوق بشر برای جنایاتی که در یمن رخ داده است اظهار کرد: یمن در صحنه جهانی مظلوم است و کشورهایی که بیشترین ادعا را دارند رکودشان در امر حقوق بشر بسیار بد بوده و متاسفانه باید بگویم در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که شاهد تعرض‌های بسیار فجیع به حقوق انسان‌ها است که این امر از جنگ جهانی دوم نیز بالاتر است.

لاریجانی تصریح کرد: در جنگ جهانی دوم کشورها یکدیگر را می‌زدند ولی در خصوص کشور یمن این کشور مظلوم واقع شده و مورد تهاجم همه قرار گرفته است. هیچ یک از بهانه‌هایی که کشورهای سعودی و همپیاله و همپیمانانشان مطرح می‌کنند اصلا قابل قبول نیست دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه ادامه داد: به طور مثال آنها مطرح می‌کنند بسیار کودتا کردند مگر کشورهای سعودی به بهانه کودتا نمی‌توانند به کشوری حمله کنند.

وی ادامه داد: ترکیه در زمانی کودتا انجام داد ولی ارتش ورود پیدا کرده و جلوی آنها را گرفته است بنابراین باید بگویم حمله به کشوری دیگر مصداق تجاوز است و از سوی سازمان ملل به عنوان بزرگترین جرایم بین المللی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: چرا به دلیل اعلام جنگ باید مردم کشته شوند و مقبره و مسجد خراب شود این ها اهداف نظامی نیستند بلکه یک خیانت به تمدن بشری است و ابعاد جنایت به کشور یمن وحشتناک است.

لاریجانی تصریح کرد: سعودی‌ها همه شان مسئول این جنایتی هستند که در یمن رخ داده و باید محاکمه شوند همچنین انگلیس، فرانسه و آمریکا که تجهیزات و اسلحه در اختیار آنها گذاشته اند شریک جنایت هستند.

وی با اشاره به اینکه یمن پیروز می‌شود گفت: در جنوب لبنان و غزه مردم با مقاومت پیروز شدند و امروز یمن بزرگ و با سابقه تاریخی مهد تمدن بشری با ریشه پیروز خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نقد شما در خصوص عدم کمک رسانی که به که کشور یمن صورت گرفت و اقدام ستاد حقوق بشر چه بود گفت: از چند جهت میدان شکایت وجود دارد یک از جهت اینکه شکایت عمومی باشد و از طریق شورای حقوق بشر سازمان ملل قابل پیگیری است و همچنین دیگری جلوگیری از رساندن مواد بقا به کشوری بوده است که این امر جنایتی دیگر است. و ابعاد این جنایت مانند رژیم صهیونیستی و حتی فراتر از آن بوده است.

وی ادامه داد: ایران در چارچوب دوستانه به کشورها کمک می‌کند و باید بگویم امروز متجاوزان با جنایتی که در کشور یمن رخ داده برای خود پرونده خوبی رقم زدند.

لاریجانی در پایان گفت: ایران از تمام امکانات برای کمک رسانی به یمن استفاده خواهد کرد.



وی ادامه داد: مهمترین بخش در قطعنامه ۵۹۸ بحث ساماندهی دسته جمعی امنیت منطقه خلیج فارس است