وام ۸۰ میلیونی مسکن توان خرید مردم را بالا می‌برد؟
گروه اقتصادی -

غلامرضا سلامی در گفت‌وگوی کوتاه با «افکارنیوز» در پاسخ به این پرسش که افزایش وام مسکن به ۸۰ میلیون تومان آیا توان خرید مسکن مردم را بالا می‌برد و یا این‌که یک اتفاقی در جهت رونق بازار مسکن و به دنبال آن، افزایش قیمت مسکن خواهیم بود؟ اظهار داشت: در دنیا کشورهایی که در زمینه خانه‌دار شدن مردم تلاش کردند، معمولا از پس‌اندازهای عادی‌شان استفاده کردند.

به گزارشافکارنیوز، وی افزود: یعنی امکان پرداخت وام به‌وجود آمده تا آنها بتوانند از درآمدهای عادی خود خانه‌دار شوند. یعنی پول را می‌گیرند، خانه می‌خرند و به دنبال آن، اقساط وام را می‌دهند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که این شیوه، مزایای خود را نشان داده است، متذکر شد: وام اصولا یک توان اضافی به خریداران می‌دهد تا بتوانند صاحب خانه شوند؛ منتها به چند نکته باید توجه کنیم که اگر به این نکات توجه نشود، نقض غرض خواهد شد.

سلامی تصریح کرد: اگر قرار باشد که یک نفر پول خود را بگذارد و یک سال و یا دو سال دیگر وام را بگیرد، در صورتی که تمهیداتی در جهت طرف عرضه نکنیم، به طور مسلم بازار با یک تقاضایی مواجه می‌شود که در مقابلش عرضه نیست.

وی عنوان کرد: در حال حاضر خانه زیاد است، اما خانه‌های ۱۰۰ متری و ۲۰۰ متری شمال شهر که به درد نمی‌خورد و این وام ۸۰ میلیون تومان برای خانه‌های نقلی و کوچک است.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که جهت‌دهی این وام خیلی مهم است، گفت: در بازار مسکن، سه بازیگر اصلی سازنده یا انبوه‌ساز، بانک و خریدار را به یکدیگر متصل می‌کنند و اگر به هیچ یک از این طرف توجه نشود، نتیجه‌ای معکوس از برنامه پرداخت وام مسکن می‌بینیم. یعنی اگر فقط وام دهند، قیمت‌ها بالا می‌رود.

سلامی افزود: این‌که وام مسکن را از ۲۰ میلیون تومان بعد از سال‌ها به ۸۰ میلیون تومان در تهران افزایش دادند، می تواند مفید باشد؛ مشروط بر این‌که تمام فکرهای دیگر هم همزمان با آن صورت گیرد.

وی عنوان کرد: ما الان قانون پیش‌فروش ساختمان را داریم که باید این قانون را همزمان پیاده کنیم. بسیاری از کسانی که سازنده هستند، ممکن است از عمل بالقوه این وام بتوانند استفاده کنند و یک مقداری از منابع خود را از طریق پیش‌فروش خانه به دست آورند و یک مقداری را هم از طریق وام و بعد وام را به خریدار منتقل کنند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که این راهکارهایی است که خیلی از کشورها دنبال کردند، تصریح کرد: حسن این کار این است که شما وقتی امروز برای خرید خانه اقدام می‌کنید، به قیمت امروز می‌خرید و یک‌سال دیگر وام‌تان را می‌گیرید، ولی الان دارید خانه می‌خرید.
سلامی متذکر شد: وام هم به سازنده داده می‌شود و بعد از یک سال سازنده به خریدار منتقل می‌کند.

وی ادامه داد: در این‌جا خریدار هم از مزایای وام و هم از مزایای قیمت استفاده کردند و توانستند خانه خود را با قیمت امروز بخرد و از خطر افزایش قیمت‌ها دور بمانند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: اگر یک چنین تمهیداتی به وجود آید، اقدام درستی خواهد بود که صورت گرفته است؛ البته وزارت راه و شهرسازی خیلی دنبال این موضوع است.
سلامی اظهار داشت: تمهیداتی باید اندیشیده شود که وام مسکن نقش مثبت خود را در خانهدار شدن مردم بازی کند.