حرم امام خمینی گران قیمت ترین مقبره دنیا
گروه بین الملل -

دویچه وله در گزارشی تصویری به ساخت و توسعه حرم امام خمینی پرداخته است و مدعی شده است که حرم بنیان گذار انقلاب اسلامی گران قیمت ترین مقبره جهان است.

به گزارشافکارنیوزبه نقل از دویچه وله؛ امام خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی وقتی وارد ایران شد گفت که " طلبه‌ای بیش نیستم "، اما به او لقب امام داده شد. او بر ساده‌زیستی اصرار داشت و می‌گفت " یک موی کوخ نشینان " را به " همه کاخ نشینان " ترجیح می‌دهد.


روزنامه اطلاعات در سال ۱۳۷۱ نوشت: «مرقد و مصلای امام خمینی در بهشت زهرا بنایی شامل ۶۰۰ هزار متر مربع بنای سر پوشیده، مساحت مسقفی بطول یک کیلومتر و عرض بیش از نیم کیلومتر است که نظیر آن در هیچ یک از دیگر بناهای مذهبی جهان چه اسلامی چه مسیحی چه یهودی و چه مذاهب غیر توحیدی نمی‌توان یافت.»



سازه اصلی، دارای مقاومت در برابر زلزله‌ای به قدرت ۱۰ ریشتر است و به گفته مدیر کل مقبره، از برج میلاد نیز مقاوم‌تر است. اسکلت فولادی ساخته شده برای گنبد ۳۴۰ تن وزن دارد و روکش آن هم ۴۰ تا ۵۰ تن وزن خواهد داشت که در مجموع به ۴۰۰ تن می‌رسد.



در اطراف حرم، چهار گلدسته طلاکاری شده به بلندی ۹۱ متر ساخته شده‌ است. این آرامگاه همچنین مجموعا دارای پنج گنبد است که گنبد اصلی، فلزی و چهار گنبد دیگر کاشی‌کاری شده‌اند. گنبد اصلی در سال ۱۳۸۶ طلاکاری شد. همچنین ۵ ورودی اصلی در صحن‌های شرقی و غربی وجود دارد.



موزه آرامگاه به مساحت ۱۵ هزار متر مربع حاوی آثار مربوط به امام خمینی است. دکتر عطاالله امیدوار که از همراهان امام خمینی در پاریس بوده، می‌گوید: در بازدید از موزه متوجه شدم که این بخش از حرم چه عمارت گرانقیمت و پرخرجی است. به گفته دکتر امیدوار که در پاریس همراه امام خمینی بوده است: «در موزه آرمگاه تعداد زیادی اتاق می‌بینید که سنگ‌های گران قیمت تا سقف آن را پوشانده و روی هر دیوار، خط نوشته یا حجاری و … قرار دارد. این موضوع به حدی به چشم می‌آید که خود بنای موزه بدل به موزه شده؛ دیوارهایش دیگر جایی برای نصب یک اثر هنری ندارد، هر جا که بخواهید تابلویی آویزان کنید، روی آینه یا کتیبه‌ای قرار می‌گیرد.»



در دوران شهرداری محمود احمدی نژاد و اصرار او برای انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران، با مصوبه شورای دوم شهر تهران در سال ۱۳۸۴ ساخت مجموعه جدیدی بنام شهر آفتاب به مرکزیت مقبره امام خمینی آغاز شد. زمان احداثشهر آفتاب دو سال و بودجه آن ۸۰۰ میلیارد تومان برآورد شد که تا کنون افتتاح نشده‌ است. شهر آفتاب همچنین بعنوان شهری حوزوی و علمی عنوان شده ‌است.

محمد علی انصاری دبیر ستاد بزرگداشت مراسم " ارتحال امام خمینی " می‌گوید: «یکی از خدمات حرم به تهران و به پایتخت این است که هزاران هکتار زمین را از خطر توسعه بی‌برنامه از قبیل آلونک‌ها و زاغه نشینی حفظ کرده است.»

محمد علی انصاری در جواب منتقدان زرق و برق آرامگاه می‌گوید: «یک تصوری بود که می‌گفت امام(ره) ساده‌اندیش بوده است و خانه‌اش محقر بوده و کجای زندگی ایشان زرق و برق داشته و تجملاتی بوده. همچنین زهد، دنیاگریزی و فرار از تجملات و تقید به بیت‌المال نیز از دیگر ویژگی‌های امام بوده است. همچنین تصور و تفکر دیگری وجود داشته مبنی بر این که حرم امام با خانه ایشان متفاوت است.

به عقیده انصاری: «حرم امام خانه مردم و خانه تکریم و تعظیم مردم است. حال باید پرسید مگر حضرت ابراهیم زاهد نبود، چرا انبیا در طول تاریخ متولی آب و نظافت و کلیدداری آن خانه بودند و همچنین باید پرسید چرا حرم امیرالمومنین(ع) آن ایوان‌های طلا و آن صحن‌ها را دارد و چرا حرم امام رضا(ع) مجلل است».

چندی پیش هم در محلی که امام خمینی اولین سخنرانی‌اش را در بهشت‌زهرا انجام داد جایگاه مخصوصی تحت عنوان " جایگاه جلوس حضرت امام خمینی " ساخته شد.