متن کامل گزارش تازه آژانس در مورد برنامه هسته‌ای ایران

به گزارشافکارنیوز، گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تازه‌ترین گزارش خود در مورد برنامه هسته‌ای ایران را منتشر کرد.

یوکیا آمانو مدیر کل آژانس در این گزارش بار دیگر اعلام کرده است که تهران باید دسترسی‌های لازم و اطلاعات مربوط به سایت نظامی پارچین را در اختیار این نهاد قرار دهد.

در این گزارش دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل پایبندی کامل ایران به توافق موقت موسوم به برنامه اقدام مشترک را تائید و اعلام کرده است که تهران از ۲۰ ژانویه سال ۲۰۱۴ به بعد، غنی‌سازی بالاتر از ۵درصد نداشته است.

در گزارشی که در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفته همچنین اعلام شده است که ایران اطلاعاتی را در خصوص یکی از دو موضوع باقی‌مانده در بحثابعاد احتمالی نظامی در اختیار آژانس قرار داده است.

در بخشی از این گزارش آمده است: «(ایران) برخی اطلاعات مربوط به یکی از این دو موضوع باقی‌مانده را(با آژانس) به اشتراک گذاشته است. آژانس و ایران توافق کردند که به مذاکره بر سر این اقدامات عملی ادامه داده و در آینده نزدیک دیدار کنند.»

آمانو در گزارش خود گفته است که این نهاد به مذاکره با ایران و همچنین دیدار با نمایندگان این کشور به منظور حل مسائل باقی‌مانده، ادامه می‌دهد.

این گزارش می‌افزاید: «(آژانس) همچنان آماده است تا حل تمامی موضوعات باقی‌مانده را زیر چارچوب همکاری، تسریع کند. این امر می‌تواند از طریق همکاری‌های بیشتر ایران و صدور به موقع دسترسی‌ به تمامی اطلاعات، اسناد، سایت‌ها، مواد و افراد مربوطه که از سوی آژانس درخواست شده، محقق شود.»

در ادامه متن کامل این گزارش، آمده است:(ترجمه زیر، ترجمه رسمی سازمان انرژی اتمی نیست)

اجرای توافق پادمان ان‌پی‌تی و مقررات مربوط به

قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل

درباره جمهوری اسلامی ایران

گزارش مدیرکل

تحولات عمده:

مدیر کل در تاریخ ۲۷ آوریل ۲۰۱۵ مذاکراتی با آقای محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران داشت. این دیدار بر چگونگی تسریع حل تمامی موضوعات باقی‌مانده و نظارت و راستی‌آزمایی آژانس در رابطه با اقدامات مرتبط با هسته‌ای برنامه جامع اقدام مشترک، پس از توافق و منطبق با درخواست صورت‌گرفته، متمرکز بود. مدیر کل پس از آن هم در روز ۱۴ می ۲۰۱۵ دیداری با آقای عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران داشت. مقامات ایرانی و آژانس گفت‌وگوهای بیشتری در خصوص ادامه اجرای چارچوب همکاری‌ها داشته‌اند. آژانس و ایران توافق کردند به گفت‌وگو ادامه داده و در آینده نزدیک دوباره دیدار کنند.

آژانس به انجام نظارت و راستی‌آزمایی مربوط به اقدامات مرتبط با هسته‌ای مصرح در برنامه اقدام مشترک، آنطور که تمدید شد، ادامه داده است.

از زمان اجرایی شدن برنامه اقدام مشترک، ایران در هیچ‌یک از تأسیسات اعلام‌شده‌اش، UF۶ را در سطح بالاتر از اورانیوم ۲۳۵ پنج درصد، غنی نکرده و تمامی ذخایر UF۶ با غنای اورانیوم ۲۳۵ پنج درصد از طریق کاهش غنا یا تبدیل به اکسید اورانیوم، فرآوری شده است.

غنی‌سازی UF۶ تا سطح اورانیوم ۲۳۵ پنج درصد، به همان سرعت تولید اعلام‌شده در گزارش پیشین مدیر کل، ادامه یافته است. میزان این ماده که در فرم UF۶ با غنای اورانیوم ۲۳۵ پنج درصد باقی مانده، ۸۷۱۴.۷ کیلوگرم است.

هیچ قطعه بزرگی در رآکتور IR - ۴۰ نصب نشده و هیچ‌گونه تولید یا تست سوختی برای این رآکتور صورت نگرفته است.

ایران به ارائه دسترسی‌ مدیریت‌شده به کارگاه‌های مونتاژ سانتریفیوژ، کارگاه‌های تولید روتور سانتریفیوژ و تأسیسات ذخیره‌سازی ادامه داده است.

A. پیشگفتار

۱. این گزارش مدیر کل به شورای حکام و همزمان به شورای امنیت در خصوص اجرای توافق پادمان هسته‌ای که برای همه اعضای «ان پی تی» الزامی است و شروط مرتبط قطعنامه شورای امنیت در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران است. این گزارش شامل اطلاعات مربوط به اجرای اقدامات ذیل بیانیه مشترک در چهارچوب همکاری‌های و برنامه اقدام مشترک آنگونه که تمدید شده، می‌باشد.

۲. شورای امنیت تاکید کرده است که اقدامات مورد درخواست شورای حکام در قطعنامه‌هایش در خصوص ایران الزام آور است. مفاد مربوطه قطعنامه‌های یادشده شورای امنیت که بر اساس فصل هفتم منشور سازمان ملل تصویب شده‌اند مطابق شرایط این قطعنامه‌ها الزام آور هستند. اجرای کامل تعهدات ایران جهت اعاده اعتماد به ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته‌ایش لازم می‌باشد.

۳. همان طور که قبلا گزارش شده، آژانس و ایران در تاریخ ۱۱ نوامبر ۲۰۱۳ یک «بیانیه مشترک در مورد یک چارچوب برای همکاری» امضاء کردند(GOV / INF / ۲۰۱۳/۱۴). ذیل چارچوب برای همکاری، آژانس و ایران جهت همکاری بیشتر در ارتباط با فعالیت‌های راستی آزمایی توسط آژانس به منظور حل و فصل همه موضوعات گذشته و حال، و نیز پیشبرد کار در خصوص چنین فعالیت‌هایی به صورت گام به گام موافقت کردند. اقدامات عملی که تا کنون در ارتباط با «چارچوب برای همکاری» مورد توافق قرار گرفته‌اند در ضمیمه شماره یک فهرست شده‌اند.

۴. همانطور که پیش از این گزارش شد، برنامه اقدام مشترک بین چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، پادشاهی متحد و ایالات متحده آمریکا(۳ + ۳E) و ایران، مورد توافق قرار گرفت. برنامه اقدام مشترک در ۲۰ ژانویه ۲۰۱۴ ابتدا برای یک دوره ۶ ماهه اجرایی شد. آژانس منطبق با درخواست ۳ + ۳E و ایران و طبق تائید شورای حکام(مشروط بر وجود منابع)، فعالیت‌های نظارت و راستی‌آزمایی مرتبط با هسته‌ای لازم برنامه اقدام مشترک را انجام داد، که شامل اقداماتی فراتر از موارد مربوطه توافقنامه پادمانی ایران و قطعنامه‌های شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل بود. برنامه اقدام مشترک در روز ۲۴ جولای ۲۰۱۴، تا ۲۴ نوامبر ۲۰۱۴ تمدید شد.

۵. در تاریخ ۲۴ نوامبر ۲۰۱۴، برنامه اقدام مشترک تا تاریخ ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵ تمدید شد. آژانس برای نظارت و راستی‌آزمایی فعالیت‌های ذیربط هسته‌ای مبلغ بیشتری معادل ۴.۶ میلیون یورو از سوی کشورهای داوطلب تامین بودجه نیاز داشت. تا تاریخ ۲۱ می ۲۰۱۵ مجموع تعهد تعدادی از کشورهای عضو، به ۶.۱ میلیون یورو رسید.

۶. در تاریخ ۲ آوریل ۲۰۱۵، در یک بیانیه مشترک، اعلام شد که E۳ / EU + ۳ و ایران «به راهکارهایی در مورد مولفه‌های کلیدی یک برنامه جامع اقدام مشترک دست یافته‌اند» و متعهدند که تلاش‌هایشان را تا ۳۰ ژوئن ۲۰۱۵، تکمیل کنند. مدیر کل از این بیانیه استقبال کرد و گفت به محض تکمیل توافق و با تائید شورای حکام، آژانس برای راستی‌آزمایی اجرای اقدامات مرتبط با هسته‌ای توافقنامه، آمادگی دارد.

۷. این گزارش فصلی، به تحولاتی که از زمان آخرین گزارش مدیر کل(GOV / ۲۰۱۵/۱۵) به بعد رخ داده و نیز به موضوعاتی که سابقه بیشتری دارند، می‌پردازد.

B. شفاف سازی مسائل حل نشده

۸. شورای حکام در قطعنامه مورخ نوامبر ۲۰۱۱ خود(GOV / ۲۰۱۱/۶۹) تاکید کرد برای ایران و آژانس ضروری است به منظور حل و فصل فوری همه مسائل محتوایی باقیمانده با هدف روشنگری درخصوص آن‌ها شامل دسترسی به تمامی اطلاعات مربوطه، مستندات، سایت‌ها‍، مواد و اشخاص در ایران، به گفتگوهای خود شدت بخشند.

شورای حکام همچمنین در قطعنامه سپتامبر ۲۰۱۲ خود(GOV / ۲۰۱۲/۵۰) تاکید کرد همکاری ایران با درخواست‌های آژانس در جهت حل و فصل همه مسائل باقیمانده به منظور اعاده اعتماد بین‌المللی نسبت به ماهیت منحصرا صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران، ضرورت و فوریت دارد.

۹. از زمان گزارش پیشین مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تاری ۹ مارس ۲۰۱۵ و ۱۵ آوریل ۲۰۱۵، مقامات ایران و آژانس مذاکرات بیشتری در تهران درارتباط با اجرای دو اقدام عملی مورد توافق ماه می ۲۰۱۴ در قالب گام سوم چهارچوب همکاری که هنوز اجرایی نشده، یعنی اقدامات مربوط به انجام انفجارهای مقیاس بزرگ و محاسبات ترابرد نوترونی(ضمیمه ۱)، صورت دادند. ایران برخی اطلاعات مربوط به یکی از این اقدامات را(با آژانس) به اشتراک گذاشته است.آژانس و ایران توافق کردند که مذاکرات درباره این اقدامات عملی را ادامه دهند و در آینده‌ای نزدیک مجددا با یکدیگر دیدار کنند.

۱۰. مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورخ ۲۷ آوریل ۲۰۱۵، دیدارهایی را با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در نیویورک برگزار کرد. تبادل نظر بین دو طرف بر چگونگی تسریع رفع تمامی موضوعات حل نشده و نظارت آژانس و راستی آزمایی مرتبط با اقدامات هسته ای مرتبط با برنامه جامع اقدام مشترک در زمانی که توافق صورت گرفت و طبق درخواست متمرکز بود. آنها در خصوص ادامه مذاکرات بین آژانس و ایران در تمامی سطوح موافقت کردند.

۱۱. در ۱۴ ماه می ۲۰۱۵، مدیرکل آژانس مذاکراتی را با «عباس عراقچی» معاون وزیر خارجه ایران در وین برگزار کرد.

۱۲. همانطور که در گذشته نیز گزارش شده است. آژانس در مناسبات مختلفی از آگوست ۲۰۱۴ تاکنون، چندین بار از ایران در خواست کرده تا اقدامات عملی جدیدی را که می‌خواهد در گام بعدی چهارچوب همکاری انجام دهد، ارائه کند اما ایران اقدام عملی جدیدی پیشنهاد نکرده است.

C. تاسیسات اعلام شده ذیل توافقنامه پادمان ایران

۱۳. براساس توافق پادمانی، ایران ۱۸ تأسیسات هسته ای و ۹ محل در خارج از تاسیسات را که مواد هسته ای به صورت معمول در آن مورد استفاده قرار می گیرند(LOFs) در اختیار آژانس قرار داده است(ضمیمه II). صرفنظر از اینکه برخی از فعالیت‌های انجام گرفته ایران در برخی از تأسیسات این کشور، چنانکه در زیر آورده شده است با قطعنامه‌های مرتبط شورای حکام و شورای امنیت مغایر هستند، آژانس کماکان به فعالیت‌های راستی‌آزمایی در زمینه عدم انحراف مواد اعلام‌شده در این مراکز و محل‌های خارج از تأسیسات ادامه می‌دهد.

D. فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی

۱۴. ایران بر خلاف قطعنامه‌های مربوط شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل همه فعالیت‌های مرتبط با غنی سازی در مراکز اعلام شده را متوقف نکرده است که در ذیل به آن اشاره خواهد شد. با این حال، ایران از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۴ هگزافلوراید اورانیوم با غنای بالاتر از ۵ درصد تولید نکرده و بر روی تمامی ذخایر هگزافلوراید اورانیوم غنی شده به اورانیوم ۲۳۵ با غنای ۲۰ درصد آن فرآوری‌های بیشتری با رقیق‌سازی یا تبدیل انجام داده است. تمامی فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی در تأسیسات اعلام شده ایران تحت پادمان‌های آژانس هستند و تمامی مواد هسته‌ای، آبشارهای نصب شده و ایستگاه‌های تزریق و دفع آن در این تأسیسات تحت فعالیتهای مهار و پایش آژانس قرار دارد.

۱۵. ایران هدف از غنی‌سازی هگزافلوراید اورانیوم به اورانیوم ۲۳۵ با غنای ۵ درصد را تولید سوخت برای تأسیسات هسته‌ای خود اعلام کرده است. ایران همچنین هدف از غنی‌سازی هگزافلوراید اورانیوم به اورانیوم ۲۳۵ با غنای ۲۰ درصد را تولید سوخت برای رآکتورهای تحقیقاتی اعلام کرده است.

۱۶. ایران از زمان آغاز غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات اعلام شده خود در این تأسیسات موارد ذیل را تولید کرده است:

۱۴۹۳۶.۷ کیلوگرم(۷۶۱.۸ کیلوگرم بیشتر از زمان گزارش پیشین مدیر کل) هگرافلوراید اورانیوم غنی شده به اورانیوم ۲۳۵ با غنای ۵ درصد که از این میزان ۸۷۱۴.۷ کیلوگرم(۷۶۱.۸ کیلوگرم بیشتر از زمان گزارش پیشین مدیر کل) به شکل هگرافلوراید اورانیوم غنی شده به اورانیوم ۲۳۵ پنج درصدی باقی مانده‌اند و بر روی مابقی آن فراوری‌های بیشتر انجام گرفته است؛(ضمیمه III را ببینید)؛ و ۴۴۷.۸ کیلوگرم هگزافلوراید اورانیوم غنی شده به اورانیوم ۲۳۵ با غنای ۲۰ درصد، تا زمانی که ایران تولید این مواد را متوقف کرد؛ که بر روی تمامی این مواد از طریق رقیق‌سازی یا تبدیل به اکسید اورانیوم فرآوری‌های بیشتر انجام گرفته است.(ضمیمه III را ببینید)؛

D. ۱. نطنز

۱۷. مرکز غنی‌سازی سوخت: مرکز غنی‌سازی سوخت یک مرکز غنی‌سازی سانتریفیوژی برای تولید اورانیوم غنی شده با درصد غنای پایین و اورانیوم ۲۳۵ با غنای پنج درصدی است. این مرکز برای اولین بار در سال ۲۰۰۷ عملیاتی شد. مرکز مورد نظر به سالن‌های تولید A و B تقسیم شده است. طبق اطلاعات طراحی ارائه شده توسط ایران، برای سالن تولید A، هشت واحد که هر کدام شامل ۱۸ آبشار هستند در نظر گرفته شده؛ بنابراین، در مجموع ۲۵ هزار سانتریفیوژ در ۱۴۴ آبشار وجود دارند. در حال حاضر، در یکی از واحدها سانترفیوژهای نسل دوم وجود دارند؛ در پنج واحد دیگر سانتریفیوژهای نسل اول و در دو واحد دیگر هیچ سانتریفیوژی کار گذاشته نشده است. ایران هنوز اطلاعات طراحی برای سالن تولید B را ارئه نکرده است. آژانس کماکان تأیید می‌کند که سالن تولید B کماکان هیچ سانتریفیوژی ندارد.

۱۸. در واحدی که در آن سانترفیوژهای نسل دوم وجود دارند تا ۱۷ مه ۲۰۱۵ وضعیت نسبت به گزارش قبلی آژانس تغییری نکرده است: در ۶ آبشار سانترفیوژهای نسل دوم به کار کامل نصب شده‌اند. به هیچکدام از این آبشارها هگزافلوراید اورانیوم طبیعی تزریق نشده است و برای ۱۲ سانترفیوژ نسل دوم دیگر موجود در این بخش اقدامات نصب مقدماتی کامل نشده است.

۱۹. در پنج واحدی که شامل سانتریفیوژهای نسل اول هستند تا تاریخ ۱۷ مه ۲۰۱۵ اوضاع نسبت به گزارش قبلی مدیر کل تغییری نکرده است: ۹۰ آبشار به طور کامل نصب شده بودند که از بین آنها به ۵۴ آبشار هگزارفلوراید اورانیوم طبیعی تزریق شده است. همان‌طور که قبلاً گزارش شد، در دو واحد فاقد سانتریفیوژ، عملیات مقدماتی نصب برای ۳۶ آبشار دارای سانتریفیوژهای نسل اول به اتمام رسیده است.

۲۰. پس از راستی‌آزمایی اقام فیزیکی در مرکز غنی‌سازی سوخت بین ۱۵ نوامبر ۲۰۱۴ و ۲ دسامبر ۲۰۱۴، آژانس با احتساب خطاهای اندازه‌گیری معمول در چنین تأسیساتی، اقلام مواد هسته‌ای اعلام شده توسط ایران در ۱۶ نوامبر ۲۰۱۴ را تأیید کرد.

۲۱. ایران تا تاریخ ۱۲ مه ۲۰۱۵، از زمان آغاز به تولید در سال ۲۰۰۷،۱۶۴۸۳۸ کیلوگرم هگزافلوراید طبیعی به آبشارهای مرکز غنی‌سازی سوخت تزریق و در کل ۱۴۴۱۱ کیلوگرم هگزافلوراید طبیعی غنی‌شده به اورانیوم ۲۳۵ با غنای ۵ درصد تولید کرده است.

۲۲. ایران تا تاریخ ۲۴ نوامبر سال ۲۰۱۴، حدود ۴۱۱۸ کیلوگرم از هگزافلوراید اورانیوم غنی‌شده به اورانیوم ۲۳۵ دو درصدی را به اورانیوم طبیعی ترقیق کرده است.

۲۳. آژانس بر اساس نتایج تحلیل‌های به دست آمده از نمونه‌های محیطی مرکز غنی‌سازی سوخت و سایر فعالیت‌های راستی‌آزمایی به این نتجه رسیده که فعالیت این مرکز طبق اعلام ایران در پرسشنامه اطلاعات طراحی مربوطه بوده است.

۲۴. مرکز آزمایشی غنی‌سازی سوخت: یک مرکز برای تولید آزمایشی اورانیوم کم‌غنا و مرکز تحقیقات و توسعه است که اولین بار در اکتبر ۲۰۰۳ فعالیت خود را آغاز کرد. این مرکز می‌تواند ۶ آبشار را در خود جای دهد و به محوطه‌ای برای تولید هگرافلوراید اورانیوم غنی‌شده به اورانیوم ۲۳۵ بیست درصدی(آبشارهای ۱ و ۶) و محوطه‌ای اختصاص یافته برای فعالیتهای تحقیقات و توسعه(آبشارهای ۲،۳، ۴ و ۵) تقسیم شده است.

۲۵. مطابق راستی‌آزمایی اقلام فیزیکی انجام شده توسط آژانس در مرکز آزمایشی غنی‌سازی سوخت بین تاریخ‌های ۱۳ و ۳۰ سپتامبر سال ۲۰۱۴، آژانس با احتساب خطاهای اندازه‌گیری معمول در چنین تأسیساتی، اقلام مواد هسته‌ای را با آنچه ایران در ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۴ اعلام کرده را تأیید می‌کند.

۲۶. محوطه تولید: طبق آنچه در گزارش قبلی مدیر کل آمده، ایران تغذیه آبشارهای ۱ و ۶ با هگرافلوراید اورانیوم غنی شده به اروانیوم ۲۳۵ پنج درصدی متوقف کرده و در عوض در حال تغذیه آنها با هگرافلوراید اورانیوم طبیعی است. در ۸ فوریه ۲۰۱۴، ایران اطلاعات به روز شده‌ای درباره بخش‌هایی از پرسشنامه اطلاعات طراحی فراهم آورد که در آن اظهار کرده بود اقداماتی را در نتیجه تغییر در سطح غنی‌سازی به کار گرفته است و اینکه این اقدامات موقتاً در راستای اجرای گام اول برنامه مشترک اقدام به کار گرفته می‌شوند. از زمان اجرایی شدن برنامه مشترک اقدام، ایران آبشارهای ۱ و ۶ را در یک آرایش به هم مرتبط به کار نگرفته است.

۲۷. تا ۲۰ ژانویه ۲۰۱۴ که ایران تولید هگرافلوراید اورانیوم غنی شده به اروانیوم ۲۳۵ بیست درصدی را متوقف کرده ۱۶۳۰.۸ کیلوگرم هگرافلوراید اورانیوم غنی شده به اروانیوم ۲۳۵ پنج درصدی را از زمان آغاز فعالیت در فوریه ۲۰۱۰ به آبشارهای ۱ و ۶ تزریق کرده و در مجموع ۲۰۱.۹ کیلوگرم هگرافلوراید اورانیوم غنی شده به اروانیوم ۲۳۵ پنج درصدی تولید کرده که تمامی آنها از این فرایند خارج شده و آژانس آن را مورد راستی‌آزمایی قرار داده است. بین ۲۰ ژانویه ۲۰۱۴ و ۱۷ مه ۲۰۱۵ ایران ۱۲۳۱.۸ کیلوگرم هگرافلوراید اورانیوم طبیعی به آبشارهای ۱ و ۶ در مرکز آزمایشی غنی‌سازی سوخت تزریق کرده و در مجموع ۱۱۴.۸ کیلوگرم هگرافلوراید اورانیوم غنی شده به اروانیوم ۲۳۵ پنج درصدی تولید کرده است.

۲۸. محوطه تحقیقات و توسعه: از زمان گزارش قبلی مدیر کل، ایران به طور متناوب هگرافلوراید اورانیوم طبیعی را به سانتریفیوژهای IR - ۱، IR۲m، IR - ۴، IR - ۶ و IR - ۶s تزریق کرده که این تزریق گاه به ماشین‌های تکی و گاه به آبشارهایی با اندازه‌های متفاوت انجام شده است. آژانس تأیید کرده که یکی سانتریفیوژ IR - ۵ و یک سانتریفیو IR - ۸ نمونه اولیه، مستقر، اما بدون اتصالات هستند.

۲۹. بین تاریخ‌های ۲ فوریه ۲۰۱۵ و ۱۵ مه ۲۰۱۵ مجموعاً نزدیک به ۴۱۰.۷ کیلوگرم هگزافلوراید اورنیوم طبیعی به سانترفیوژهای منطقه تحقیقات و توسعه تزریق شده است، اما در پایان این فرایند که مواد تولیدی و پسماندها بار دیگر ترکیب شدند هیچ اورانیوم با غنای پایین دفع نشده بود.

۳۰. بین ۲۰ ژانویه ۲۰۱۴ و ۲۰ جولای ۲۰۱۴ ایران اقدام به رقیق‌سازی ۱۰۸.۴ کیلوگرم از اقلام هگزافلوراید اورانیوم غنی شده به اورانیوم ۲۳۵ بیست درصدی کرده است.

۳۱. بر اساس نتایج تحلیل نمونه‌های محیطی به عمل آمده در مرکز آزمایشی غنی‌سازی سوخت و همچنین سایر فعالیت‌های راستی‌آزمایی، آژانس به این نتیجه رسیده است که این تأسیسات مطابق آنچه ایران در پرسشنامه اطلاعات طراحی ارائه کرده فعالیت کرده است.

D. ۲. فردو

۳۲. کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو: کارخانه غنی‌سازی سوخت فوردو بر اساس پرسشنامه اطلاعات طراحی(DIQ) مورخ ۱۸ ژانویه ۲۰۱۲، یک کارخانه غنی‌سازی با استفاده از سانتریفیوژ برای تولید UF۶ غنی‌شده تا ۲۰ درصد اورانیوم ۲۳۵ و تولید UF۶ غنی‌شده تا ۵ درصد اورانیوم ۲۳۵ می‌باشد. این تاسیسات که برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی شد به نحوی طراحی شده است که ۲۹۷۶ سانتریفیوژ را در ۱۶ آبشار در بر می‌گیرد و بین واحد یک و واحد دو تقسیم شده‌اند. تا کنون همه سانتریفیوژهایی که نصب شده‏اند از نوع ماشینهای IR - ۱ هستند. ایران در تاریخ ۸ فوریه ۲۰۱۴ اطلاعات روزآمدی را برای بخشهایی از پرسشنامه اطلاعات طراحی، ارائه نمود و ضمن آن اعلام کرد که اقداماتی را «به سبب تغییر در سطح غنی‌سازی» انجام داده و این اقدامات را «بطور موقت در طول اجرای مرحله اول برنامه اقدام مشترک» به انجام رسانده است.

۳۳. همان‌طور که در گزارش قبلی مدیر کل گفته شد ایران خوراک دهی چهار آبشار واحد دو با UF۶ غنی‌شده تا ۵ درصد اورانیوم ۲۳۵ را که قبلا برای این منظور بکار گرفته شده بود متوقف کرد و در عوض از آن زمان شروع به خوراک دهی آنها با UF۶طبیعی کرده است. ایران از زمان اجرایی شدن برنامه اقدام مشترک دیگر این آبشارها را به نحوی که به هم متصل شده باشند بکار نگرفته است. تا تاریخ ۲۰ می ۲۰۱۵، هیچ یک از ۱۲ آبشار دیگر در کارخانه غنی‌سازی سوخت فوردو با UF۶ خوراک‌دهی نشده‌اند.

۳۴. آژانس همچنان در حال ارزیابی نتایج راستی‌آزمایی اقلام فیزیکی است که بین تاریخ‌های ۲۴ ژانویه ۲۰۱۵ و ۸ فوریه ۲۰۱۵ صورت گرفت.

۳۵. ایران تا تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۱۴ که تولید UF۶غنی‌شده تا غنای ۲۰ درصد اورانیوم ۲۳۵ را متوقف نمود مقدار ۱۸۰۶ کیلوگرم UF۶ غنی‌شده تا ۵ درصد اورانیوم ۲۳۵ را به آبشارهای کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو خوراک‌دهی کرده بود که تولید آن از دسامبر ۲۰۱۱ شروع شد و در مجموع تقریبا ۹/۲۴۵ کیلوگرم UF۶ غنی‌شده تا ۲۰ درصد اورانیوم ۲۳۵ را تولید کرده بود که همه آن از آن زمان از فرآیند کنار گذاشته شد و از سوی آژانس مورد راستی‌آزمایی قرار گرفته است. ایران بین تاریخ‌های ۲۰ ژانویه ۲۰۱۴ و ۱۰ می ۲۰۱۵، مقدار ۳۰.۹۸ کیلوگرم UF۶ طبیعی را به داخل آبشارهای کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو خوراک‌دهی کرد و در مجموع ۲۹۵.۳ کیلوگرم UF۶ غنی‌شده تا ۵ درصد را تولید کرد.

۳۶. بر اساس نتایج تحلیل نمونه‌های زیست محیطی در تأسیسات فردو و سایر اقدامات راستی‌آزمایی، آژانس به این نتیجه رسیده است که این تأسیسات همان گونه که ایران در پرسشنامه اطلاعات طراحی برای تاسیسات فردو اعلام داشته فعالیت کرده است.

D. ۳. سایر فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی

۳۷. ایران کماکان دسترسی مدیریت شده مستمر به کارگاه‌های سوار کردن سانتریفیوژها، کارگاه های تولید روتور سانتریفیوژها و تاسیسات ذخیره‌سازی را به آژانس ارائه می‌دهد. این دسترسی ها و همچنین اطلاعات مربوطه که مورد توافق دو طرف قرار گرفته است نیز طبق یکی از اقدامات عملی در ارتباط با چارچوب همکاری(نگاه کنید به ضمیمه شماره یک) از سوی ایران ارائه شد. ایران همچنین به عنوان بخشی از این دسترسی مدیریت شده، موجودی مجموعه‌های روتور سانتریفیوژ را که باید جایگزین سانتریفیوژهای از کار افتاده‌ شوند به آژانس ارائه داده است. آژانس اطلاعات ارائه شده از سوی ایران را آنالیز کرده و بنا به درخواست، روشنگری‌های اضافی نیز دریافت کرده است. از زمان اجرایی شدن برنامه اقدام مشترک، آژانس بر اساس آنالیز همه اطلاعات ارائه شده از سوی ایران و اطلاعات حاصل از دسترسی مدیریت شده و سایر اقدامات در جهت راستی‌آزمایی، می‌تواند تایید کند که تولید و سوار کردن روتور سانتریفیوژ با برنامه ایران برای جایگزینی سانتریفیوژهای آسیب دیده، همخوانی دارد.

E. فعالیت‌های بازفرآوری

۳۸. از ایران خواسته شده بر اساس قطعنامه های شورای حکام و شورای امنیت فعالیتهای بازفراوری خود را از قبیل اقدام توسعه و تحقیق را تعلیق کند. همانطور که قبلا گزارش داده شد ایران در ژانویه ۲۰۱۴ اعلام کرد که در دوره شش ماه اول ایران وارد وارد مراحل فعالیتهای بازفراوری یا ساخت تاسیساتی که قادر به بازفراوری باشد، نخواهد شد. در نامه ۲۷ آگوست ۲۰۱۴ به آژانس ایران نشان داد که این اقدام داوطلبانه با توجه به تمدید برنامه اقدام مشترک تمدید شده است.

۳۹. آژانس به نظارت بر مراکز داغ در راکتور تحقیقاتی تهران و تاسیسات تولید مولیبدنون و ایدون و رادیوایزوتوپ زنون ادامه داده است. آژانس در ۱۲ می ۲۰۱۵ عملیات بازرسی و راستی آزمایی اطلاعات مبتنی بر طراحی در راکتور تحقیقاتی تهران و راستی آزمایی اطلاعات مبتنی بر طراحی و تاسیسات تولید مولیبدنون و ایدون و رادیوایزوتوپ زنون را در ۱۳ می ۲۰۱۵ انجام داد. آژانس میتواند تایید کند که هیچ فعالیت مربوط به بازفراوری در راکتور تحقیقاتی تهران و تاسیسات تولید مولیبدنون و ایدون و رادیوایزوتوپ زنون و دیگر تاسیساتی که آژانس در ایران دسترسی داشته است، وجود ندارد.

F. طرحهای مربوط به اب سنگین

۴۰. در تضاد با قطعنامه های شورای حکام و شورای امنیت، ایران همه کارهای مربوط به طرحهای آب سنگین را تعلیق نکرده است. اگرچه از زمان اجرای برنامه اقدام مشترک ایران نه هیچ ترکیبهای مهمی در راکتور آی آر ۴۰ نصب کرده و نه مراکز جمع آوری سوخت اتمی برای راکتور آی آر ۴۰ در نیروگاه تولید سوخت ایجاد نکرده است.

۴۱. راکتور آی آر ۴۰: راکتور ای ۴۰ که تحت پادمان آژانس قرار دارد یک راکتور تحقیقاتی آب سنگین است که برای نگهداری ۱۵۰ مجتمع سوخت دربرگیرنده اورانیوم طبیعی به شکل UO۲ طراحی شده است.

۴۲.۱۱ می ۲۰۱۵ آژانس راستی آزمایی اطلاعات مبتنی بر طراحی در راکتور آی آر ۴۰ انجام داد و مشاهده کرد که که از زمان گزارش قبلی مدیرکل هیچ یک از عناصر باقیمانده راکتور نصب نشده بوده اند. همانطور که قبلا گزارش داده شد در راستای عمل به یکی از اقدامات عملی توافق شده در چارچوب همکاری‌ها، ایران با آژانس درباره رویکرد مبتنی بر پادمان برای راکتور آی آر ۴۰ در آگوست ۲۰۱۴ به نتیجه رسیدند.

۴۳. نیروگاه تولید آب سنگین: نیروگاه تولید آب سنگین تاسیساتی برای تولید آب سنگین با ظرفیت طراحی برای تولید ۱۶ تن آب سنگین با درجه راکتور در سال است.

۴۴. همانطور که قبلا گزارش داده شد، اگرچه نیروگاه تولید آب سنگین تحت پادمان آژانس قرار ندارد، این نیروگاه تحت دسترسی مدیریت شده آژانس در تاریخ ۸ دسامبر ۲۰۱۳ بود. در جریان دسترسی مدیریت شده ایران همچنین اطلاعات دوجانبه مورد توافق مورد نظر را فراهم کرد. علاوه بر این دسترسی به محل انبار آب سنگین در تاسیسات فراوری اورانیوم(UCF) اصفهان در فوریه ۲۰۱۴ آژانس را قادر به بررسی و تحلیل آب سنگین کرد.

G: تبدیل اورانیوم و تولید سوخت

۴۵. ایران شماری از فعالیت‌ها را در تاسیسات تبدیل اورانیوم(UCF)، کارخانه پودر دی اکسید اورانیوم غنی شده(EUPP)، کارخانه ساخت سوخت(FMP) و کارخانه تولید صفحه سوخت(FPFP) در اصفهان به شرحی که در ذیل آمده است انجام می‌دهد که با وجود این که آن تاسیسات تحت پادمان آژانس قرار دارند، برخلاف تعهدات این کشور مبنی بر تعلیق تمام فعالیت‌های مرتبط با غنی سازی و پروژه های مرتبط با آب سنگین می‌باشد.

۴۶. ایران از زمانی که تبدیل و تولید سوخت را در تأسیسات اعلام شده خود آغاز کرده از جمله موارد زیر را انجام داده است:

۵۵۰ تن UF۶ طبیعی را در تاسیسات تبدیل اورانیوم(UCF) تولید نموده که ۱۷۰ تن آن به کارخانه غنی‌سازی سوخت(FEP) انتقال یافته است؛ ۱۳.۸ تن اورانیوم طبیعی به شکل UO۲ در UCF تولید کرده که ۱۳.۲ تن از این مقدار به FMP منتقل کرده است؛ ۶۳۳۴ کیلوگرم از اورانیوم طبیعی UF۶ را به EUPP منتقل کرده است. علاوه بر آن ۴۳۳۷ کیلوگرم از UF۶ ۲۳۵ غنی شده تا سطح ۵ درصد را از FEP به EUPP منتقل کرده است. ۲۷۲۰ کیلوگرم UF۶ غنی شده تا غنای ۵ درصد اورانیوم ۲۳۵ را به فرایند تبدیل در EUPP تزریق کرده است؛ ۵۳ کیلوگرم از UF۶ غنی شده تا غنای ۳۴/۳ درصد اورانیوم ۲۳۵ را به فرآیند تبدیل تحقیق و توسعه تزریق کرده است و ۲۴ کیلوگرم اورانیوم را به شکل UO۲ تولید کرده است؛ ۳۳۷.۲ کیلوگرم از UF۶ غنی شده تا غنای ۲۰%اورانیوم - ۲۳۵ به فرآیند تبدیل در کارخانه تولید صفحه سوخت(FPFP) تزریق کرده و ۱۶۲.۸ کیلوگرم اورانیوم به شکل U۳O۸ تولید کرده است؛ ۱۰۱.۳ کیلوگرم اورانیوم به شکل U۳O۸ در مرکز تولید صفحه سوخت برای سوخت واحدهای رآکتور تحقیقاتی تهران تولید شد.

۴۷. تاسیسات تبدیل اورانیوم - تاسیسات تبدیل اورانیوم(UCF) تاسیساتی برای تولید UF۶ و UO۲ طبیعی از کنسانتره سنگ اورانیوم(UOC) است. همچنین طبق برنامه ریزی انجام شده، تاسیسات تبدیل اورانیوم، UF۴ از UF۶ ضعیف شده و قالبهای فلزی اورانیوم از UF۴ طبیعی و ضعیف شده تولید خواهد کرد.

۴۸. از ژانویه ۲۰۱۴ ایران نه از طریق تبدیل UOC در UCF اورانیوم طبیعی به شکل UO۲ تولید کرده است و نه همچنین اورانیوم طبیعی به شکل UO۲ از UCF به FMP منتقل کرده است.

۴۹. همانطور که قبلا گزارش شد، ایران بازیافت اورانیوم از پسماند مایع و جامد ناشی از فعالیتهای تبدیل در UCF. ۵۸ را در ۲۳ مه ۲۰۱۵ آغاز کرده و آژانس مشاهده کرد که فرآوری اورانیوم از پسماند مایع در حال انجام است.

۵۰. در ۲۳ مه ۲۰۱۵ آژانس مشاهده کرد که فعالیتهای مربوط به فهرست گیری فیزیکی(PIT) برای آماده سازی راستی آزمایی بعدی بعدی انجام گرفته است.

۵۱. کارخانه پودر دی اکسید اورانیوم غنی شده؛ EUPP کارخانه تاسیساتی برای تبدیل UF۶ غنی شده تا غنای ۵ درصد اورانیوم U - ۲۳۵ به پودر UO۲ می‌باشد. همانگونه که در گزارش قبلی اشاره شده است، ایران در می ۲۰۱۴ این تاسیسات را با استفاده از اورانیوم طبیعی فعال کرد. بعنوان بخشی از فعالیت، ایران تا تاریخ ۲۳ مه ۲۰۱۵ در مجموع ۶۳۱۹ کیلوگرم UF۶ طبیعی به پروسه تبدیل تزریق کرده و ۱۸۲۸.۸ کیلوگرم اورانیوم به شکل دی اکسید اورانیوم(UO۲) تولید کرده است. از جولای ۲۰۱۴، این کارخانه فعالیت عملیاتی خود را آغاز کرده و از آن زمان ایران ۲۷۲۰ کیلوگرم UF۶ غنی شده تا غنای ۵% اورانیومU - ۲۳۵ به پروسه تبدیل برای تولید دی اکسید اورانیوم(UO۲) تزریق کرده است.

۵۲. بین ۴ تا ۶ آوریل آژانس یک راستی آزمایی در UEPP انجام داده است که نتایج آن توسط آژانس مورد ارزیابی قرار گرفته است.

۵۳. در ۲۳ مه ۲۰۱۵، آژانس تایید کرد که EUPP در حال فعالیت است و ۱۵۱.۰ کیلوگرم اورانیوم به شکل دی اکسید اروانیوم با غنای ۵ درصد اورانیوم ۲۳۵ تولید کرده است.

۵۴. کارخانه تولید سوخت(FMP): کارخانه تولید سوخت، تاسیساتی است که برای نیروگاه‌ها و رآکتورهای تحقیقاتی مجموعه‌های سوخت هسته‌ای تولید می‌کند.(پیوست ۳ را ببینید).

۵۵. در یک نامه به تاریخ ۲۱ فوریه ۲۰۱۵ ایران آژانس را از نیت خود برای آزمایش رسوب پودر نمونه UO۲(طبیعی و غنی شده) به شکل قرصهای نوع VVER دی اکسید اورانیوم، که برای این منظور تولید می‌شود، مطلع کرد.

۵۶. در ۱۷ مه ۲۰۱۵، آژانس یک بازرسی و یک DIV در FMP انجام داد و تایید کرد که ایران به توقف تولید مجموعه‌های سوخت هسته‌ای با استفاده از دی اکسید اورانیوم طبیعی برای رآکتور IR - ۴۰ ادامه داده و اینکه همه مجموعه های سوختی که قبلا تولید شده بودند در کارخانه تولید سوخت باقی مانده‌اند.

۵۷. کارخانه ساخت صفحه سوخت(FPFP): کارخانه ساخت صفحه سوخت، تاسیساتی است که UF۶ غنی شده تا غنای ۲۰ درصد اورانیوم U - ۲۳۵ را به U۳O۸ تبدیل می‌کند و مجموعه‌های سوخت ساخته شده از صفحات سوخت حاوی U۳O۸ را تولید می‌کند.(پیوست ۳ را ببینید).

۵۸. همانگونه که پیش‌تر گزارش شد، ایران در ژانویه ۲۰۱۴ بیان داشته است که «در خلال گام اول بازه زمانی(شش ماه)، ایران اعلام می دارد که هیچگونه خط باز تبدیل برای تبدیل مجدد اکسید اورانیوم غنی شده تا ۲۰ درصد U - ۲۳۵ به UF۶ غنی شده تا ۲۰ درصد U - ۲۳۵ وجود ندارد.» ایران طی نامه ای به آژانس در تاریخ ۲۷‌ اوت ۲۰۱۴ خاطرنشان ساخت که این " اقدام داوطلبانه " در راستای تمدید برنامه اقدام مشترک(JPA) تمدید شده است. آژانس در تاریخ ۱۹ و ۲۰ مه ۲۰۱۵ یک مورد بازرسی و یک مورد راستی آزمایی اطلاعات طراحی از کارخانه تولید صفحه سوخت انجام داد که طی آن تایید نمود که هیچ خط فرآیندی در کارخانه برای باز تبدیل اکسید اورانیوم به UF۶ وجود ندارد.

۵۹. در نتیجه راستی آزمایی انجام شده توسط آژانس در کارخانه ساخت صفحات سوخت در تاریخ ۱۴ تا ۱۶ دسامبر ۲۰۱۴، با در نظر گرفتن احتمال خطایی که به طور طبیعی در چنین تاسیساتی وجود دارد، آژانس تایید می‌کند که موجودی مواد هسته ای تا تاریخ ۱۳ دسامبر مطابق مقدار اعلام شده توسط ایران است.

۶۰. همانطور که قبلا گزارش شد ایران مجموعا به میزان ۳۳۷.۲ کیلوگرم از UF۶ غنی شده تا غنای ۲۰ درصد اورانیوم - ۲۳۵(۲۲۷.۶ کیلوگرم اورانیوم) را به فرآیند تبدیل کارخانه ساخت صفحه سوخت خوراک‌دهی نموده و به میزان ۱۶۲.۸ کیلوگرم از اورانیوم به شکل U۳O۸ تولید نموده است. آژانس همچنین راستی آزمایی کرد که ۵۵.۴ کیلوگرم از اورانیوم در پسماند جامد و مایع قرار دارد. باقیمانده اورانیوم نیز که به فرآیند تزریق شده بود، همچنان در فرآیند و در پسماند باقی مانده است. از ۱۶۲.۸ کیلوگرم اورانیوم به شکل U۳O۸، ایران ۱۰۱.۳ کیلوگرم را برای سوخت واحدهای راکتور تحقیقاتی تهران استفاده کرده است.

۶۱. در ۱۹ مه ۲۰۱۵ آژانس مشاهده کرد که خطوط فرآوری اورانیوم از پسماند مایع و جامد در کارخانه تولید صفحات سوخت هنوز عملیاتی نشده و اینکه ایران فعالیتهای تحقیق و توسعه در رابطه با بازیافت اورانیوم از پسماند جامد را آغاز کرده بود.

۶۲. آژانس تایید کرد که تا تاریخ ۱۸ مه ۲۰۱۵، ایران یک مجموعه سوخت آزمایشگاهی و ۳۴ مجموعه سوخت از نوع رآکتور تحقیقاتی تهران(TRR) را در کارخانه تولید صفحه سوخت تولید کرده است که ۳۰ مجموعه آن شامل مجموعه آزمایشگاهی به رآکتور تحقیقاتی تهران انتقال یافته است.

H. ابعاد احتمالی نظامی

۶۳. گزارش‌های پیشین مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مسائل برجسته‌ای را در ارتباط با ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران و اقداماتی که ایران می‌بایست برای رفع این مسائل صورت دهد، مشخص کرده بود. آژانس همچنان نگران وجود احتمالی فعالیت‌های هسته‌ای عنوان نشده بویژه توسط سازمان‌های مرتبط نظامی، از جمله فعالیت‌های مرتبط با تولید کلاهک هسته‌ای با قابلیت نصب بر روی موشک می‌باشد. لازم است تا ایران در خصوص تمامی مسائل برجسته همکاری کاملی با آژانس داشته باشد؛ بویژه در رابطه با مسائلی که بر نگرانی‌ها درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران می‌افزاید. این همکاری های همه جانبه می‌بایست شامل فراهم کردن دسترسی بدون تأخیر برای بازرسی از تمامی سایت‌ها، تجهیزات، اشخاص و اسناد مورد درخواست آژانس باشد.

۶۴. ضمیمه گزارش مدیرکل آژانس مورخ نوامبر ۲۰۱۱ به شماره GOV / ۲۰۱۱/۶۵، تحلیل دقیقی از اطلاعات در اختیار آژانس در آن زمان ارائه کرد که نشان می‌داد ایران فعالیت‌هایی را در ارتباط با توسعه یک وسیله انفجاری هسته‌‌ای صورت داده است. آژانس این اطلاعات را به طور کامل موثق ارزیابی کرده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی از نوامبر سال ۲۰۱۱ به بعد نیز اطلاعاتی را بدست آورده که بیش از پیش تحلیل ارائه شده در ضمیمه مذکور را مورد تأیید قرار داده است.

۶۵. ایران در فوریه سال ۲۰۱۲، نگرانی‌های آژانس را رد کرده و آنها را عمدتا بر مبنای اتهاماتی بی پایه و اساس خوانده است. ایران در آگوست سال ۲۰۱۴ اعلام کرد که اکثر مسائل مطرح شده در ضمیمه گزارش GOV / ۲۰۱۱/۶۵ آژانس، صرفا ادعاهایی است که ارزش بررسی ندارد.

۶۶. همانطور که در بالا(پاراگراف ۳) اشاره شد، آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران در سند چهارچوب همکاری، موافقت کرده‌اند تا همکاری بیشتری در زمینه اقدامات آژانس برای راستی‌آزمایی و حل تمام مسائل فعلی و گذشته داشته باشند.

۶۷. همچنین همانطور که در بالا(پاراگراف ۹) اشاره شد، از زمان انتشار گزارش پیشین مدیرکل آژانس، مقامات ایرانی و آژانس مذاکرات بیشتری را در خصوص ۲ اقدام عملی مورد توافق در ماه مه ۲۰۱۴ تحت سومین گام از چهارچوب همکاری که باید اجرا می‌شد، برگزار کرده اند. ایران اطلاعاتی را در ارتباط با یکی از این اقدامات در اختیار آژانس قرار داد. آژانس و ایران توافق کردند که به گفت‌وگوها درباره این اقدامات عملی ادامه داده و مجددا در آینده نزدیک دیدار داشته باشند.

۶۸. از زمان انتشار گزارش پیشین مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در مکانی مشخص از سایت پارچین، آژانس همچنان به نظارت از طریق تصاویر ماهواره ای ادامه داده و وجود ماشین‌ها، تجهیزات و مواد احتمالا مرتبط با ساخت و ساز را مشاهده کرده اما هیچ تغییر بیرونی بیشتری در ساختمان های این سایت مشاهده نشده است. همانطور که قبلا نیز گزارش شده، فعالیت‌هایی که از فوریه سال ۲۰۱۲ در این مکان صورت گرفته احتمالا توانایی آژانس برای انجام راستی آزمایی موثر را تضعیف کرده است. از این رو این موضوع اهمیت خاصی دارد که ایران به پرسش های آژانس پاسخ داده و دسترسی به این مکان خاص در سایت پارچین را فراهم سازد.

۶۹. آژانس آماده است تا رفع تمامی مسائل برجسته را تحت چهارچوب همکاری تسریع بخشد. این امر با همکاری بیش از پیش ایران و نیز فراهم شدن به موقع دسترسی به تمامی اطلاعات، اسناد، سایت‌ها، مواد و پرسنل ایران، براساس درخواست آژانس، محقق خواهد شد. زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تصویری کلی از مسائل مرتبط با ابعاد احتمالی نظامی ایران دست یابد، مدیرکل، ارزیابی‌های آژانس در این زمینه را به شورای حکام گزارش خواهد کرد.

I. اطلاعات طراحی

۷۰. بر اساس مفاد توافقنامه پادمان‌ها و قطعنامه های مرتبط شورای حکام و شورای امنیت، ایران ملزم شده است تا مفاد کد اصلاحی ۳.۱ از بخش عمومی ترتیبات فرعی توافقنامه پادمان‌ها را در خصوص ارائه زود هنگام اطلاعات طراحی به اجرا درآورد.

J. پروتکل الحاقی

۷۱. برخلاف قطعنامه‌های مربوطه شورای حکام و شورای امنیت، ایران پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کند. آژانس در شرایطی نیست که بتواند تضمینی معتبر درباره فقدان مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران ارائه دهد مگر اینکه و تا زمانی که ایران همکاری لازم را با آژانس از جمله اجرای پروتکل الحاقی به عمل آورد.

K. موضوعات دیگر

۷۲. در تاریخ ۱۲ ماه مه ۲۰۱۵، آژانس تأیید کرد که ۱۹ مجتمع سوخت که در ایران تولید شده اند و حاوی اورانیومی هستند که در ایران تا حد ۲۰ درصد اورانیوم ۲۳۵(U - ۲۳۵) غنی سازی شده اند، در هسته اصلی رأکتور تحقیقاتی تهران است. در همان روز، آژانس مشاهده کرد که مجتمع سوخت پروتوتایپ مینی IR - ۴۰ در استخر ذخیره سازی انباشته شده است.

۷۳. آژانس تأیید می کند که در تاریخ ۱۳ ماه مه ۲۰۱۵، آژانس تائید می‌کند که در تاریخ ۹ فوریه ۲۰۱۵، یک صفحه سوختی(همانی که در گزارش پیشین مدیر کل عنوان شد)، حامل ترکیب U۳O۸(غنی‌ شده تا سطح ۲۰ درصد اورانیوم ۲۳۵) و آلومینیوم، باقی‌مانده در مجموعه تولید مولیبدنوم، یودین و زنون از کارخانه تولید صفحات سوختی منتقل شده و برای فعالیت‌های تحقیق و توسعه با هدف بهینه‌سازی تولید ایزوتوپ های مولیبدنوم، یودین و زنون به کار می‌رفت.

۷۴. در روزهای ۱۵ و ۱۶ آوریل ۲۰۱۵، آژانس یک مرحله راستی آزمایی و بازرسی اطلاعات طراحی را در کارخانه برق هسته ای بوشهر انجام داد که در آن زمان قلب رأکتور تعطیل بود و رأکتور خاموش بود.

L. خلاصه

۷۵. در حالی که آژانس بین المللی انرژی اتمی به راستی آژمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده در تأسیسات هسته‌ای و مکان‌های خارج از تأسیسات هسته‌ای اعلام شده توسط ایران تحت توافقنامه پادمان‌ها ادامه می‌دهد، آژانس در جایگاهی قرار ندارد که بتواند تضمین معتبری درباره عدم وجود فعالیت‌ها و مواد هسته‌ای اعلام نشده در ایران ارائه داده و بنابراین اینطور نتیجه گیری کند که تمام مواد هسته‌ای در ایران در فعالیت‌های مسالمت آمیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۷۶. مقامات آژانس و ایران مذاکرات بیشتری را در رابطه با ادامه اجرای سند چهارچوب همکاری برگزار کرده اند. آژانس و ایران توافق کردند که به گفت‌وگوها ادامه داده و مجددا در آینده ای نزدیک دیدار کنند.

۷۷. مدیرکل آژانس در مذاکرات با «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران و در مذاکرات بعدی با «عباس عراقچی» معاون وزیرخارجه ایران درباره ضرورت تسریع فرایند رفع تمامی مسائل برجسته مرتبط با برنامه هسته ای ایران و فعالیت های نظارتی و راستی آزمایی آژانس در ارتباط با اقدامات مرتبط هسته ای طرح جامع اقدام، زمانی که توافق حاصل شود و همانطور که درخواست شده بود، گفت‌وگو کرد.

۷۸. آژانس آمادگی دارد تا برای تسریع فرایند حل و فصل تمامی مسائل برجسته تحت سند چهارچوب همکاری اقدام کند. این امر با همکاری بیش از پیش ایران و نیز فراهم شدن به موقع دسترسی به تمامی اطلاعات، اسناد، سایت‌ها، مواد و پرسنل ایران، براساس درخواست آژانس، محقق خواهد شد.. زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تصویری کلی از مسائل مرتبط با ابعاد احتمالی نظامی ایران دست یابد، مدیرکل، ارزیابی‌های آژانس در این زمینه را به شورای حکام گزارش خواهد کرد.

۷۹. آژانس به نظارت و راستی آزمایی در ارتباط با اقدامات مرتبط هسته‌ای مشخص شده در طرح اقدام مشترک، آنچنان که تمدید گردیده، ادامه خواهد دارد.

۸۰. مدیرکل آژانس به ارائه گزارش در زمان مقتضی ادامه خواهد داد.