به گزارش افکارنیوز، با کاهش روابط خانوادگی برخی افراد سعی دارند خلاء عاطفی خود را با حیوانات اهلی از جمله سگ، گربه و پرندگان زینتی پر کنند. عوامل دیگر از جمله تجمل گرایی و تقلید از جوامع غربی نیز در بروز این علاقه شریک هستند.

نگهداری از این حیوانات علاوه بر مزایای روحی و روانی، دردسرهای بزرگی با خود همراه دارد. برخی از این حیوانات ناقل بیماری‌های خطرناک و شاید کشنده می‌باشند.
براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، از میان حدود ۱۷۰۰ عوامل بیماری‌زا، ۸۳۲ عوامل از طریق حیوانات به انسان منتقل می‌شود. قابل ذکر است در مورد حیوانات خانگی در صورت رعایت نکات بهداشتی و پزشکی احتمال بروز این عوامل به حداقل برسد.
چه مراقبت‌هایی باید صورت گیرد؟
هوشنگ بهزادی دامپزشک در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: واکسیناسیون از اقدامات ابتدایی و ضروری در خصوص نگهداری حیوانات از جمله سگ و گربه به شمار می‌رود.
واکسن هاری در این مورد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و همچنین واکسن‌های ۸ گانه‌ی سگ می‌تواند از ابتلا به بیماری‌هایی که ممکن است برخی از آنها به انسان منتقل شوند، پیشگیری کند.
مشکلات مراقبت‌ از این حیوانات به همین جا ختم نمی‌شود.
صاحبان سگ و گربه که اغلب اقشار مرفه جامعه هستند، باید به طور مداوم با دامپزشک در ارتباط باشند و از سلامت حیوان خود اطمینان حاصل کنند.
اما در مورد پرندگان
در صورت نگهداری از پرندگان زینتی نیز باید جوانب احتیاط رعایت شود. بهزادی ادامه داد: پرندگان نیز می‌توانند ناقل بیماری‌هایی از جمله نیوکاسل باشند که این بیماری نیز با واکسن مربوط به آن قابل پیشگیری است. البته نیوکاسل نمی‌تواند آ‌سیب شدیدی به انسان وارد کند تنها ممکن است به صورت تورم چشمی ظاهر شود که در طول مدت زمان کوتاهی بهبود می‌یابد.
به گفته وی از دیگر مشکلاتی که پرندگان زینتی با خود به همراه دارند، عفونت آسکاریازیس است. این عفونت از انتقال کرم آسکاریازیس از پرندگان به انسان ناشی می‌شود. کرم آسکاریس از راه پوست یا گوش وارد بدن انسان می‌شود و در نهایت به مغز رسیده و تشکیل توده می‌دهند. این عفونت برخلاف بیماری نیوکاسل به مرگ منجر می‌شود.
طبق گفته‌ی دامپزشک این بیماری در پرندگان با تجویز داروهای ضد انگلی قابل درمان است.
مرغ مقلد
در این گزارش لازم است به مرغ با هوشی که قدرت تقلید صدای فوق‌العاده‌ای دارد، اشاره شود.
اغلب افراد تنها، از سالیان بسیار دور به پرورش و نگهداری از مرغ مینا علاقمند شدند. اما نگهداری از این پرنده بسیار وقت گیر و دشوار است. همچنین طرفداران این پرنده باید به سلامت آن توجه کافی داشته باشند.
هوشنگ بهزادی تاکید کرد: این پرنده ممکن است بیماری‌های خطرناکی از جمله مشکلات تنفسی شدید، عفونت‌های انگلی و آنفولانزای مرغی را به انسان منتقل می‌کند.
با توجه به مسائل ذکر شده مراقبت‌ صحیح از حیوانات خانگی مستلزم هزینه‌های گزافی است که هر خانواده ای توانایی پرداخت آن‌ها را ندارد. همچنین علاوه بر توجه به مسائل اقتصادی و بهداشتی، توجه به مسائل زیست محیطی جایگاه ویژه دارد. نسل برخی از حیوانات مخصوصا گونه‌های مشخصی از پرندگان زینتی رو به انقراض است، بنابراین با رها سازی آنها در طبیعت می‌توان از آسیب رسیدن به چرخه حیات جلوگیری کرد.