کمک عربستان به ارتش لبنان متوقف شد

به گزارش افکارنیوز، روزنامه " السفیر " لبنان به نقل از این منابع تأکید کرد، دلیل توقف تسلیح ارتش لبنان، آغاز تحقیقاتی از سوی فرانسه و عربستان است.
به گفته این منابع، " خالد التویجری " رئیس سابق دفتر پادشاهی عربستان اکنون در وضعیتی مشابه با اقامت اجباری قرار دارد و سفر او به خارج از عربستان ممنوع شده است.

التویجری این روزها، به صورت روزانه در حال پاسخ دادن به سؤال بازجویانی از کارمندان دفتر پادشاهی است، و این بازجویی زیر نظر " محمد بن سلمان " جانشین ولیعهد و وزیر دفاع انجام می شود و شامل همه بودجه های صرف شده و مخارج دفتر طی سالهای اخیر در داخل و خارج از عربستان است. یکی از این هزینه ها و مخارج مربوط به قرارداد ۳ میلیارد دلاری و طرفهایی است که در لبنان و فرانسه از آنها سود برده‌اند.

در سایه تحولات اخیر عربستان و تغییرات صورت گرفته در این کشور، " سعد الحریری " نخست وزیر اسبق لبنان تلاش می کند از راه های دیگری خود را به دربار نزدیک کند. راه هایی که نزدیکان به او آن را " نفوذ روسی " می نامند.

سعد حریری برای تحقق این مسأله، سعی می کند تا از تلاشهای عربستان جهت توسعه روابط بین المللی خود پس از جنگ یمن استفاده کند، به همین دلیل سفر اخیر او به روسیه و دیدار او با ولادمیر پوتین به مثابه ایستگاهی مقدماتی جهت سفر هیئت سعودی به ریاست جانشین ولیعهد بود که باعثامضای چندین توافقنامه شد.

حریری همچنین در سفر اخیر خود تلاش کرد تا به روسها توضیح دهد که چرا قرارداد تسلیح ارتش لبنان با این کشور امضا نشده است چرا که آمریکایی‌ها با هرگونه تلاش برای تسلیح ارتش لبنان از منابع مختلف مخالفت کرده اند. با این حال حریری تأکید کرد که هنوز از تصمیم خود برای تأمین سلاح و تجهیزان نیروهای امنیت داخلی لبنان از طریق قردادی ۲۲ میلیون دلاری عقب نشینی نکرده است.

السفیر خاطرنشان کرد که وزیر دفاع فرانسه دوشنبه آینده به عربستان سعودی سفر خواهد کرد تا با سران نظامی این کشور در خصوص همکاریهای نظامی گفتگو کند، و بعید نیست که موضوع قرارداد متوقف شده تسلیح ارتش لبنان نیز در این دیدارها مطرح شود.