مذاکرات مشروط با AKP آری، همکاری با HDP هرگز

به گزارش افکارنیوز، «دولت باغچلی» رهبر حزب حرکت ملی ترکیه(MHP) در اظهاراتی عنوان کرد که اگر روند مذاکرات صلح ترک – کرد تماما از میان برداشته شده، به پرونده فساد مالی ۴ وزیر سابق ترکیه معروف به فساد مالی ۲۵ – ۱۷ دسامبر رسیدگی جدی شده و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به حیطه وظایف مشخص شده در قانون اساسی ترکیه پایبند باشد، آماده مذاکره در خصوص ائتلاف با حزب عدالت و توسعه خواهد بود.

به نوشته کرد‌پرس، وی گفت: ما به هیچ عنوان خواهان بلاتکلیف ماندن سیاست ترکیه نیستیم. از هیچ اقدامی برای تشکیل حکومت ائتلافی نیز کناره‌گیری نمی کنیم. ولی حزب عدالت و توسعه باید با گذشته خود روبه رو شود و جواب ۱۳ سال ویرانی را بدهد.

باغچلی در ادامه اظهارات خود تاکید کرد: نتایج انتخابات ۷ ژوئن ترکیه یک شکست سخت برای سیستم ریاست جمهوری اردوغان بود. سیستم ریاست جمهوری در ترکیه یک پروژه مرده بود که این گونه هم شد. وقتی به نتایج انتخابات نگاهی بیندازیم با این واقعیت روبه رو خواهیم شد که میتینگ‌های انتخاباتی رجب طیب اردوغان برای حزب عدالت و توسعه به معنی از دست دادن آراء بوده است. رئیس حزب عدالت و توسعه این نتایج را باید خود ارزیابی کند. این حزب باید از کاخ ریاست جمهوری دور شده و برای اثبات رشد سیاسی خود درایت نشان دهد.

باغچلی تصریح کرد: اکنون زمان عقب‌نشینی رجب طیب اردوغان فرا رسیده است. اگر قرار باشد بار دیگر به سیاست در ترکیه جهت بدهد باز هم شکست خواهد خورد. حزب عدالت و توسعه باید روی پاهای خود بایستد.

وی افزود: در خصوص حکومت ائتلافی به هیچ عنوان در تلاش برای ایجاد تنش در کشور نیستیم. ملت ترک را به نامرد محتاج نخواهیم کرد. در قالب هیچ سناریویی فعالیت نخواهیم کرد که حزب دموکراتیک خلق‌ها(HDP) در آن شرکت داشته باشد یا از آن حمایت کند.

رهبر حزب حرکت ملی در ادامه با انتقاد از مواضع حزب جمهوری خواه خلق ترکیه (CHP) در خصوص بلوک ۶۰ درصدی خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان بلوک ۶۰ درصدی (MHP+CHP+HDP) را قبول نخواهیم کرد. رئیس CHP یک مسیر بسیار غلط در پیش گرفته است. ما به هیچ عنوان راضی به همکاری با HDP نخواهیم شد، CHP در این خصوص خود را خسته نکند.