انگلیس حمایت تسلیحاتی از عربستان در جنگ علیه یمن را تایید کرد

به گزارش افکارنیوز، وزارت دفاع انگلیس تایید کرده است که در راستای تسلیح عربستان سعودی در جنگ علیه مردم یمن، انگلیس با در اختیار گذاشتن فناوری از سعودی‌ها حمایت می‌کند.

شبکه خبری راشاتودی در گزارشی اختصاصی به نقل از یک سخنگوی وزارت دفاع بریتانیا نوشت، کمک‌های انگلیس از عربستان سعودی شامل تامین تسلیحات هدایت شونده است. البته دولت انگلیس مدعی شده که اطمینان می‌دهد چنین تسلیحاتی در راستای قوانین بین‌المللی به کار گرفته می‌شوند.

گروه معترضان به فروش تسلیحات نظامی، حمایت انگلیس از این خاندان سلطنتی را محکوم کرده و گفته‌اند که انگلیس بیشتر از دغدغه حقوق بشر و دموکراسی، دغدغه فروش سلاح دارد.

شبکه خبری راشاتودی در تماسی با وزارت دفاع بریتانیا درباره استفاده این تسلیحات در حملات هوایی عربستان علیه یمنی‌ها و پیرامون کمک احتمالی انگلیس به ائتلاف سعودی، سوال کرد.

یکی از سخنگویان وزارت دفاع بریتانیا در پاسخ گفته است: «انگلیس به طور مستقیم در عملیات نظامی عربستان مداخله نمی‌کند. ما از نیروهای نظامی عربستان حمایت می‌کنیم و در راستای بخشی از توافقات پیشین، تسلیحات هدایت شونده در اختیار عربستان می‌گذاریم تا به نیروی هوایی عربستان کمک کند.»

وی ادامه داد: «کاربرد این تسلیحات برای عربستان سعودی مساله‌ایست اما ما مطمئن هستیم که در راستای قوانین بین‌الملل به کار گرفته می‌شوند.»

به گزارش راشاتودی، این پاسخ سخنگوی وزارت دفاع بریتانیا ظن و گمان‌های معترضان نسبت به حمایت انگلیس از جنگ غیرقانونی عربستان در یمن را تقویت می‌کند.

«اندرو اسمیت» از اعضای کمپین مخالف با فروش تسلیحات گفته است: «بمباران سعودی‌ها منجر به فاجعه انسانی شده و اکنون می‌دانیم که تسلیحات انگلیس به این امر اختصاص داده شدند. این تسلیحات تنها حمایت نظامی از این بمباران نبوده بلکه یک حمایت سرسختانه سیاسی است که منجر به نزدیکی دولت‌های انگلیس و عربستان می‌شود.»

وی افزود با تخریب یمن و شدت بخشیدن به اختلافات، انگلیس این پیغام را مخابره می‌کند که حقوق بشر و دموکراسی در رده کم اهمیت‌تری نسبت به فروش سلاح قرار دارند.

معترضان به فروش تسلیحات گفتند تسلیحات هدایت شونده که توسط نیروی هوایی عربستان استفاده می‌شود شامل جت‌های تورنادو و تایفون است.

عربستان تا کنون مبلغی معادل ۲.۵ میلیارد پوند برای ارتقای ۷۳ جنگنده تورنادوی خودش در توافقی با سازنده انگلیسی آن هزینه کرده است.

بر اساس گفته معترضان به فروش تسلیحات نظامی، عربستان سعودی و انگلیس توافقات نظامی و تسلیحاتی بسیاری با یکدیگر داشته و در واقع عربستان بزرگترین مشتری تسلیحات نظامی انگلیس داشته و انگلیس تنها تامین کننده نیاز نظامی عربستان است.

در یک گزارش عفو بین‌الملل آمده است که به احتمال قوی، جنگنده‌های انگلیس در بمباران سال ۲۰۰۹ عربستان علیه یمن به کار گرفته شدند. عفو بین‌الملل از دولت انگلیس خواست این اطمینان را بدهد که تسلیحاتش در دست عربستان، قوانین بین‌المللی را نقض نکرده‌اند.

یونیسف (صندوق کودکان سازمان ملل) اواخر ماه می اعلام کرد از آغاز حملات عربستان علیه یمن، تعداد ۱۳۵ کودک کشته و ۲۶۰ کودک دیگر مجروح شدند. تعداد ۸.۶ میلیون نفر از مردم این کشور نیز نیاز فوری به دارو دارند.