مسئولانی که مردم را مجبور به کنار آمدن با ریزگردها کردند

به گزارشافکارنیوز،بیش از ۲ هفته هوای اکثر نقاط کشور غبارآلود بود و نفس‌های مردم ایران به سختی بالا و پایین می‌رفت.

بحثریزگردها مشکل ریشه‌ داری است که متاسفانه در غفلت مسئولان جان ده‌ها نفر را در استان‌های جنوبی ایران مانند خوزستان گرفت و در آخر تنها جوابی که از مسئولان در مقابله با این پدیده برآمد این‌ بود که مردم باید با ریزگردها کنار بیایند.

کنار آمدن مردم جنوب کشور با ریزگردها باعثشد تا کل ایران را ریزگرد فرا بگیرد و عجز متولیان امر و مسئولان محیط زیست برای کنترل این پدیده بیش از پیش مشخص شد.

به همین دلیل سراغ کارشناسان مختلف رفتیم تا علت بروز این پدیده و اقداماتی که باید برای مقابله با آن صورت بگیرد را جویا شدیم.

سهل‌انگاری برای مقابله با ریزگردهای تهران / آلودگی در کشورهای همسایه ابزاری برای مسئولان شده است

مهرداد بائوج لاهوتی درباره وقوع پدیده گرد و خاک در تهران گفت: مسائل محیط زیستی برای کشورهای همسایه ما در اولویت نیست و بالاخره باید از یک طریقی بحثریزگردها حل شود. هم‌اکنون سالانه ۵۰۰۰ هزار نفر به دلیل آلودگی هوا و ریزگردها از بین می‌روند.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس افزود: به نظر بنده درباره این موضوع بی‌همتی می‌شود. نمی‌توان گفت چون کشورهای همسایه نسبت به محیط‌ زیست بی‌اهمیتی می‌کنند پس ما هم سکوت کنیم. ما از طرفی سالانه میلیاردها تومان صرف هزینه درمان می‌کنیم و از سویی هم این همه کشته می‌دهیم.

وی ادامه داد: سازمان محیط زیست به عنوان متولی سلامت محیط زیست باید موضوع مقابله با ریزگردها را حساس کند تا همه دستگاه‌ها کمک کنند. هم‌اکنون بخشی از ریزگردها از داخل کشور ایجاد می‌شوند. برای آنها چه‌کاری صورت گرفته است؟

بائوج لاهوتی تصریح کرد: به نظر بنده سهل‌انگاری در زمینه مقابله با گرد و خاک صورت می‌گیرد و اگر اراده جدی وجود نداشته باشد این وضعیت ادامه می‌یابد، همانطوری که هم‌اکنون هم ادامه دارد.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس با بیان اینکه مسئولان ما آلودگی کشورهای دیگر را برای خودشان ابزار قرار داده‌اند، گفت: منشا بسیاری از گرد و غبارهای موجود در کشور در داخل خود کشور است که به دلیل تخریب‌ها و ایجاد معادن به وجود آمده است. چقدر در اطراف سمنان کویرزدایی یا کاشت نهال صورت گرفته است؟

وی افزود: مسئولان دائم در این زمینه توجیه می‌کنند و در مجلس هم که حاضر می‌شوند پاسخ‌های قانع‌کننده‌ای را ارائه نمی‌دهند.

مسئولان سازمان محیط زیست شعار می‌دهند / قطع نیمی از درختان بلوط جنگل جنوب / گرد و خاک کشور را گرفته

یونس اسدی درباره فراگیر شدن گرد و خاک در ایران و تهران، گفت: مقداری از این گرد و خاک‌ها مربوط به خارج از کشور است و نه تنها تهران را بلکه تمام کشور ما و از شمالی‌ترین نقطه تا جنوبی‌ترین مکان ایران را فرا گرفته است، اما معنایش این نیست که باید بنشینیم و سکوت کنیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: به نظر من اکثر صحبت‌های مسئولان در حد شعار است و سازمان حفاظت محیط زیست هم از این قاعده مستثنی نیست.

وی با بیان اینکه مهمترین وظیفه برای مقابله با گرد و خاک به عهده سازمان حفاظت محیط زیست است، گفت: هم‌اکنون بسیاری از دشت‌های ما خالی از درخت شده است و حتی جنگلی را در جنوب ایران سراغ داریم که بیش از ۵۰ درصد درختان بلوط آن را برای ذغال قطع کرده‌اند.

* بسیاری از معضلات زیست‌محیطی حاضر ریشه در دولت اصلاحات دارد


حسین با اشاره به بروز پدیده گرد و غبار در تهران گفت: خیلی از مشکلاتی را که در حوزه محیط زیست بررسی و علت‌یابی می‌کنیم می‌بینیم که یک جایی به سازمان محیط زیست برمی‌گردد.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: بسیاری از مشکلات زیست محیطی مانند خشک‌شدن تالاب هورالعظیم که فعالیت‌های وزارت نفت در آن از زمان دولت اصلاحات آغاز شد و در دولت‌های نهم و دهم محدود شد، خشک‌شدن دریاچه ارومیه و احداثپل شهید کلانتری که در زمان دولت اصلاحات بود، مطالعات و آغاز احداثسد گتوند که در دهه ۷۰ بود، احداثشهر جدید پردیس که از مناطق حفاظت شده جاجرود بود و در دولت سازندگی به عنوان شهر جدید مصوب شد همه مشکلاتی هستند که از گذشته ایجاد شده است.

وی افزود: همچنین گرد و غباری که هم‌اکنون در تهران است و منشا آن اطراف تهران است به دلیل وجود معادنی است که در شهرستان‌های شهریار، قدس و پاکدشت است و مجوز آنها در دهه ۷۰ داده شده است. معادن مربوطه در زمینه بهره‌برداری نه در حجم رعایت شد و نه در سطح.

طلا ضمن اشاره به معضلات دیگر محیط زیستی گفت: باید به جای اینکه موضوعات را سیاسی کنیم به دنبال راه‌حل باشیم و باید موضوعات را تخصصی‌تر بررسی کرد.

نماینده مردم تهران در ادامه تصریح کرد: از سازمان محیط زیست که این موضوعات را از خود عبور می‌دهد و می‌گوید در زمان ما اتفاق نیفتاده است باید سوال کرد که مجوز آغاز این پروژه‌ها در زمان ریاست چه کسی داده شد؟

محیط زیست نمی‌تواند با پروژه‌های غلط دستگاه‌های اجرایی مخالفت کند


عباس پاپی‌زاده درباره پدیده گرد و غبار در کشور به خصوص در پایتخت گفت: در دهه اخیر گرد و غبار موضوع جدی‌ای برای کشور شده است. در جنوب کشور این گرد و غبار بسیار زیاد است که بخشی از آن حاصل خشک‌شدن ۹۰ درصد تالاب‌های این خطه است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: یکی از معضلات محیط زیست اجرای پروژه‌های غلط متعدد توسط دستگاه‌های اجرایی است و از سویی سازمان محیط زیست هم زیرمجموعه دولت است خیلی نمی‌تواند در مقابل این پروژه‌ها مخالفت کند.

وی بیان داشت: به همین دلیل باید کمک کرد تا این سازمان یا از زیر مجموعه دولت خارج شود یا اینکه اختیارات خاصی به آن داده شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: عملکرد سازمان محیط زیست از دو دهه قبل تاکنون مورد قبول نیست.

مدیریت‌های رابطه‌ای و سیاسی دلیل حل نشدن مشکل آلودگی هوا / سوءمدیریت گریبانگیر کشور است

محسن علیمردانی گفت: الان به راحتی نمی‌توان با این پدیده مقابله کرد. متاسافنه در اکثر حوزه‌ها در کشور ما سوءمدیریت وجود دارد و همین امر موجب بهره‌وری پایین و فساد بالا می‌شود.

وی ادامه داد: مادامی که ما علمی کار نکنیم و برای مدیریت اهمیت قائل نشویم وضعیت همین است. تا زمانی‌که مدیریت‌ها رابطه‌ای و سیاسی باشد و به جای شایسته‌سالاری، حزب‌گرایی و بجای تخصص، پارتی‌بازی را رواج دهیم مشکلاتمان حل نمی‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه باید به کشورمان بها دهیم و مدیران را به صورت علمی گزینش کنیم، گفت: نباید شخصی که در تبلیغات رئیس‌جمهور حضور داشته یا با او هم حزب بوده به ریاست جایی گمارده شود. هم‌اکنون سوءمدیریت گریبانگیر کشورمان شده است.

ضرورت صرف بودجه سازمان محیط زیست در مسائل زیست محیطی


بهرام بیراوند با اشاره به فراگیر شدن گرد و غبار در کشور گفت: هر مقدار هم برای کنترل آلودگی هوا که از مصارف خانگی، صنعت، خودروها یا ریزگردها است کار شود به دلیل گستردگی این حوزه باز هم کم است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: حوزه آلودگی هوا بسیار گسترده است زیرا به جسم مردم و حتی به کشاورزی نیز آسیب می‌زند و با توجه به دامنه آسیب و عمق آسیب توجه به این حوزه بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه حوزه محیط زیست به اندازه خود مشکل دارد، ‌ گفت: اگر خدایی نکرده بودجه سازمان محیط زیست صرف فعالیت‌های جناحی و سیاسی و مسائلی غیر از مسائل محیط زیست شود گِل مضاعفی است که بر سر محیط زیست گرفته می‌شود.

نبود برنامه آمایش سرزمین؛ مهم‌ترین علت پدید آمدن معضلات زیست‌محیطی


محمدرضا تابش عدم داشتن برنامه آمایش سرزمین را مهمترین عامل در پدید آمدن معضلات زیست‌محیطی دانست و گفت: باید طبق برنامه آمایش سرزمین مشخص شود که چه مقدار از فعالیت‌ها با چه مکانیزمی در چه منطقه ای انجام شود. زیرا در جاهایی که بدون برنامه کشاورزی‌های آب‌بر یا صنایع بدون در نظر گرفتن ظرفیت محیط زیست ایجاد شد به محیط زیست آسیب وارد شد.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس ادامه داد: گرد و غبار ریشه خارجی نیز دارد و فقط بحثسوءتدبیرها نیست ولی اینکه بخواهیم با این موضوع سیاسی برخورد کنیم کاری از پیش نمی‌بریم.

فعالیتی برای مقابله با ریزگردها صورت نگرفته است / گسترش پدیده گرد و غبار در کشور


محمدتقی توکلی گفت: دستگاه‌های متولی مانند سازمان محیط زیست ادعا می‌کنند که برای مقابله با ریزگردها باید منابع مالی و اعتبارات زیاد در اختیار داشته باشند در حالیکه کشور از لحاظ بودجه محدودیت دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: این دستگاه باید در زمینه احیای تالاب‌ها و رودخانه‌ها و مدیریت منابع طبیی فعالیت کند و با تعامل با کشورهای همسایه در جهت تثبیت شن‌های روان بکوشد.

وی ادامه داد: هم‌اکنون فعالیت خاصی برای مقابله با ریزگردها صورت نگرفته زیرا اگر فعالیت مفیدی می‌شد ما شاهد کاهش میزان گرد و غبار بودیم در صورتی که هم‌اکنون این معضل در حال فراگیر شدن و افزایش است.

بروز پدیده گرد و غبار در کشور هشدار جدی به مسئولان محیط زیست است


موید صدرحسینی درباره فراگیر شدن ریزگردها در کشور گفت: بروز پدیده گرد و غبار هشداری است برای آلودگی‌های محیط زیست که متاسفانه این معضلات بسیار جدی شده است.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس ادامه داد: در آینده با خشک شدن دریاچه ارومیه شاهد ریزگردهای نمکی خواهیم بود که خطرات بسیار جدی را به وجود می‌آورد. باید کارشناسان زبده منشا بروز این گرد و غبارها را پیدا کنند و راهکارهای عملی برای مقابله با آن را ارائه دهند.

وی افزود: عدم حفظ پوشش گیاهی و برداشت‌های بی‌رویه آب‌های زیرزمینی از جمله عوامل خشک شدن کشور و پدید آمدن گرد و غبارهای داخلی است. امیدواریم مسئولان محیط زیست اقدامات لازم را انجام دهند تا در آینده نزدیک دوباره شاهد این‌گونه مشکلات نباشیم.

متولیان مقابله با ریزگردها می‌توانند عملکرد بهتری از خود نشان دهند


محمدرضا امیری با بیان اینکه مقابله با پدیده گرد و غبار یک امر ملی است، ‌ گفت: مقابله با پدیده گرد و غبار در کشور یک متولی خاص دارد ولی هم‌اکنون به عنوان یک موضوع ملی مطرح است و باید تمام قوا به همراه مردم در جهت مقابله با آن فعالیت کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: در زمینه مقابله با ریزگردها و آلودگی هوا دو نوع برنامه باید داشت. یک برنامه کوتاه مدت که شامل مالچ‌پاشی در بیابان‌ها و راهکارهای ترافیکی می‌شود.

وی تصریح کرد: برنامه بعدی برنامه‌های بلندمدت است که شامل جنگل‌کاری، بیابان‌زدایی، نگهداری و حفظ مراتع و جنگل‌ها و اهتمام به قوانین گذشته می‌شود.

امیری با بیان اینکه مسئولان و متولیان مقابله با آلودگی هوا می‌توانستند عملکرد بهتری داشته باشند، گفت: منشا بخشی از گرد و غبار داخلی است و بخشی از آن خارجی است. اگر در گذشته فعالیت‌های درستی صورت می‌گرفت که هورالعظیم و هورالهویزه خشک نمی‌شد الان شاهد بروز ریزگردها در جنوب ایران نبودیم.

امید است با همت و دلسوزی بیشتر مسئولان امر مشکل آلودگی هوا و ریزگردها حل شود و دیگر شاهد قربانی گرفتن ریزگردها نباشیم. هرچند مردم به جز کنار آمدن با ریزگردها کار دیگری نمیتوانند بکنند ولی مسئولینی که قدرت و ثروت در اختیار دارند باید وظایف خود را دور از سیاسیکاری به درستی انجام دهند.