سعود الفیصل: امارات به دنبال گفتگو و توافق با ایران بر سر جزایر سه گانه است + سند
گروه بین الملل -

وبسایت افشاگر ویکی‌لیکس اعلام کرد که در چند هفته آینده بیش از ۵۰۰ هزار سند دیپلماتیک عربستان سعودی را منتشر می‌کند.

به گزارشافکارنیوز؛ ویکی‌لیکس روز جمعه در نخستین مرحله از انتشار این مدارک، بیش از ۶۰ هزار سند را منتشر کرد که اغلب با سربرگ " وزارت خارجه عربستان سعودی " هستند و برخی با علامت " محرمانه " یا " فوری " نشانه‌گذاری شده‌اند.

بخش عمده این مدارک به زبان عربی، متن نامه‌های اداری، تلگراف‌ها، و ایمیل‌هایی است که از سفارت خانه‌های عربستان سعودی در نقاط مختلف جهان و یا دیگر ادارات دولتی در این کشور ارسال شده‌اند.

در یکی از اسناد، نامه وزیر امورخارجه عربستان سعود الفیصل دیده می شود. این نامه مربوط به نگرانی های خاندان آل سعود از روابط ایران و امارات است. در این سند منتشر شده، نوشته شده است که معلومات فراوانی وجود دارد که نشان می دهد امارات حاضر شده تا در قبال عقب نشینی و عدم تاکید ایران بر مالکیت جزایر سه گانه، از موضع خود مبنی بر دخالت نظامی در سوریه صرف نظر کند.

در سند وزارت امورخارجه عربستان سعودی آمده است که اطلاعاتی وجود دارد که امارات به دلیل تحریم های وضع شده علیه ایران قصد دارد مبالغ زیادی از درآمدهای بلوکه شده نفتی ایران را از طریق روسیه به این کشور بازگرداند و یا حتی به همان میزان معادل ۷۳میلیارد دلار، از روسیه سلاح بخرد.

به نظر می رسد امارات به امید گفتگو و توافق با ایران بر سر جزایر سه گانه با این موضوع موافقت کرده باشد.

امارات همچنین از اینکه ایران عمان را جایگزین امارات کند می هراسد که این موضوع به نوبه خود تجارت بین دو کشور را تحت تاثیر خود قرار می دهد.