سینما برای والیبال شادی می‌کند، فیلم هم می‌سازد؟

به گزارش افکارنیوز، تیم ملی والیبال ایران در نخستین میزبانی خود در لیگ جهانی والیبال ۲۰۱۵ با نتیجه ۳ بر صفر از سد آمریکا گذشت.

در این بازی که در سالن آزادی برگزار شد و پیروزی قاطع ایران در برابر آمریکا به همراه داشت چهره‌های شناخته شده سینما هم حضور داشتند. امیر جعفری، پوریا پورسرخ، مهدی پاکدل و شهرام حقیقت دوست از جمله بازیگران سینمایی حاضر در میان تماشاچیان این بازی بودند.

قهرمانی‌ها و پیروزی های یک تیم در عرصه ملی می تواند حس غرور و امید اجتماعی را افزایش دهد. حضور هنرمندان در کنار ورزشکاران می‌تواند نگاه جامعه را برای فعالیت‌های سودمند اجتماعی هدفمند سازد. اما نکته‌ی قابل تامل این‌که چقدر ارتباط دوسویه این دو حوزه به لحاظ فعالیت حرفه ای اتفاق افتاده است.

به تعداد انگشت شمار فیلم سینمایی در ایران تولید شده است که قهرمانی ها و پیروزی های ورزشکاران را نمایش دهد. تنها تلاش نافرجام سال‌های اخیر سینمای ایران، تولید فیلم سینمایی «لاله» به کارگردانی اسی نیک‌نژاد بود که با انتخاب سوژه ای ملتهب، سوتفاهماتی را در جامعه سینمایی ایجاد کرد و فیلم با هزینه‌های هنگفتش معلق ماند.

حس مشترک امید و قهرمانی در جامعه در رویدادهای مهم ورزشی دیده می‌شود و این باعثخوشحالی یک ملت است. حتی رهبر انقلاب برای قدردانی از ایجاد فضای نشاط در جامعه ایرانی اسلامی پیام تبریک صادر می‌کند. اما سینما در پرداخت زیبایی شناسانه این پدیده مهم اجتماعی مثل خیلی از مسائل دیگر اجتماع خود غافل است. سینماگران با شادی مردم شاد می شوند ولی عمده فیلم‌نامه هایشان در غصه‌های بسیار نشان‌داده جامعه گرفتار است.

اردیبهشت ماه امسال علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در دیدار با محمدرضا داورزنی رئیس فدراسیون والیبال دیدار کرد و گفت: می‌توان با تولید فیلم‏های موثر و آموزنده در حوزه ورزش از جمله والیبال با نسل جوان ارتباط برقرار کرد و خواسته‏‌های خود را در قالب هنر به این نسل منتقل کرد.

داورزنی هم در این دیدار به حضور موثر سعید معروف عضو تیم ملی والیبال در سال گذشته در عرصه اجتماعی به عنوان چهره برتر کشور، اشاره کرد و افزود: می‏‌بایست از این فرصت که یک ذائقه شیرینی را نیز در مردم ایجاد و بهره برد و با نگارش یک فیلمنامه قوی و ارزشمند در چارجوب ورزش و تولید و اکران آن مردم را برای حضور در سینما تشویق کرد و همچنین با نسل جوان ارتباط بیشتر برقرار کرد.

سینمای ایران که در چند سال اخیر در پوستهی فیلمهای تکراریش گیر افتاده است میتواند با انتخاب سوژه هایی اینچنینی که با عموم جامعه نیز در ارتباط است فیلمهای موثری را بسازد. ضمن اینکه هم فضای همکاری و حمایت از تولید این فیلم می تواند از طرف بنیاد سینمای فارابی و فدراسیون والیبال فراهم شود.