" شن‌ " های پادشاه آمادۀ بلعیدن آقای کارگردان!

به گزارش افکارنیوز، خاندان ظالم آل سعود درحالی که تاب و تحمل انتقاد از یک تصویر مورد علاقه خود را ندارند، طبیعی است که جرأت و شهامت " نجدت اسماعیل انزور " کارگردان مشهور جهان عرب در زمینه ساخت فیلمی در انتقاد از بنیانگذار پادشاهی آل سعودی را تحمل نکنند.

فیلم سینمایی " پادشاه شن ها " به کارگردانی نجدت انزور، کارگردان معروف سینمای عرب و محصول کشور انگلستان است و دو هنرپیشه ایتالیایی به ترتیب نقش‌های جوانی و پیری عبدالعزیز را بازی کرده‌اند. این فیلم با یک دید انتقادی، تاریخ به وجود آمدن دولت آل سعود درسرزمین نجد و حجاز را حکایت می‌کند.

سال ۱۳۹۲ به دنبال اکران این فیلم در سوریه «عدنان العایض» مفتی سعودی، روز چهارشنبه ۷ آذر ۹۲ در راستای حمایت از آل سعود، به قتل «اسماعیل نجدت انزور» کارگردان این فیلم فتوا داد.

اکنون با گذشت نزدیک به دو سال، شاهد صف آرایی جدیدی علیه فیلم پادشاه شن ها به کارگردانی انزور هستیم. سفارتخانه های عربستان در سرتاسر جهان با ابزارهای خود یعنی پول و قدرت، جنگی برای ممانعت از پخش این فیلم و یا مقابله با پیامدهای آن بر افکار عمومی به راه انداختند.

برخی اسنادی که در ذیل آمده است، این امر را مورد تاکید قرار می دهد.

۱) بسیار محرمانه بسیار فوری

… به استحضار می رساند که اخیرا فیلمی تحت نام پادشاه شن ها به کارگردانی نجدت انزور صادر شده است که به شخصیت عبدالعزیز آل سعود پادشاه بنیانگذار می پردازد و بنا به اطلاعات موجود، این فیلم حاوی اطلاعاتی گمراه کننده، ساختگی، صحنه های توهین آمیز و خلاف واقعیتهای تاریخی است که برخی اهداف سیاسی مغرضانه را دنبال می کند.

۲) بسیار محرمانه بسیار فوری

…سفیر عربستان در لندن درخصوص موضوع فیلم پادشاه شن ها تاکید کرد که این مساله مستلزم بودجه ای ویژه به میزان ۴۰۰ هزار پوند استرلینگ برای تامین هزینه های گروه وکلا علاوه برمشاوران سیاسی و رسانه ای است.

۳) … از حضرتعالی می خواهیم تا فرمان سلطنتی برای موافقت با این موارد صادر گردد: نخست تلاشهایی برای تعیین برخی شخصیتهای سعودی و عربی به منظور یاری جستن از آنها برای تکذیب ادعاهای این فیلم صورت بگیرد. همچنین از برادران ما در امارات درخواست شود تا هرگونه همکاری با نجدت انزور کارگردان این فیلم متوقف شود و از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز درخواست شود تا نامبرده را از ورود به تمام کشورهای عضو این شورا منع کنند.

۴) ... رییس دیوان شاهی و دبیر ویژه خادم الحرمین الشریفین با توجه به فرمان سلطنتی درخصوص منع نجدت انزور از ورود به تمام کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و منع هرگونه همکاری با وی، به اطلاع می رسانیم که سفارتخانه های کویت، منامه و دوحه تاکید کردند که طرفهای ذیربط در این کشورها اجازه ورود انزور به کشورشان را نمی دهند و هرگونه همکاری با وی متوقف می گردد.سفارتخانه مسقط نیز اظهار داشت که در یک یادداشت فوری به وزارت خارجه عمان از طرفهای ذیربط خواست تا هرگونه همکاری با انزور متوقف شود و از ورود وی ممانعت گردد.سفارتخانه ابوظبی نیز طرفهای ذیربط در امارات را خطاب قرار داده و همچنان منتظر پاسخ است.