افزایش بودجه عمومی آموزش‌وپرورش با رتبه‌بندی معلمان

به گزارشافکارنیوز،سید محمد بطحایی صبح امروز در جمع معلمان و فرهنگیان استان بوشهر با اشاره به تلاش وزارت آموزش‌ و پرورش برای تعالی این نهاد تأثیرگذار اظهار داشت: هر چند آموزش‌ و پرورش نهاد مهم و تأثیرگذاری است اما این نهاد با مشکلات مختلفی دست‌وپنجه نرم می‌کند و باید با یک برنامه‌ریزی منسجم این مشکلات را برطرف کرد.

وی افزود: حل مسائل و مشکلات آموزش‌ و پرورش نیازمند خرد جمعی و عزم ملی است، ضمن اینکه وزیر آموزش‌ و پرورش در این زمینه از تمام ظرفیت‌های موجود استفاده خواهد کرد.

بطحایی تصریح کرد: کم‌ بهره بودن برخی مربیان از دانش لازم و مشکلات معیشتی فرهنگیان، مشکلات فضاهای آموزشی، محدودیت‌ در روش‌های آموزش‌ و پرورش، از جمله چالش‌های فراروی وزارت آموزش‌ و پرورش است.

معاون وزیر آموزش‌ و پرورش خاطرنشان کرد: آموزش‌ و پرورش بی‌کیفیت و فاقد ارزش‌های لازم علاوه بر اینکه کمکی به توسعه کشور نمی‌کند بلکه به‌ عنوان عاملی در مقابل توسعه‌یافتگی حرکت می‌کند.
وی بیان داشت: یکی از مهم‌ترین شاخص‌های مربوط به آموزش‌ و پرورش، سهم توجه جامعه به آموزش‌ و پرورش است که این سهم از سال ۸۲ تا ۹۲ به‌ شدت کاهش‌یافته است، در سال ۸۲، چهار درصد از تولید ناخالص داخلی به آموزش‌ و پرورش می‌رسید، در سال ۹۲ این سهم به کمتر از ۱.۹ رسید و این موضوع نشان می‌دهد که توجه جامعه نسبت به آموزش‌ و پرورش کم می‌شود.

معاون توسعه و پشتیبانی وزارت آموزش‌ و پرورش گفت: زنده ماندن ارزش‌ها در آینده منوط به امروز آموزش‌ و پرورش است، در این شرایط نسخه شفابخش این است که سیستم آموزشی بهره‌وری منابع را بالا ببرد تا جامعه به آموزش‌ و پرورش توجه بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حوزه برنامهریزی آموزشی یک شاخص مهم، میزان اختصاص بودجه عمومی به آموزش و پرورش است، اظهار داشت: میزان اختصاص بودجه عمومی به آموزش و پرورش در سال ۸۳-۸۴ نزدیک به ۱۵ درصد بود که سالبهسال کاهش یافت و در سال ۹۲-۹۱ به ۹ درصد رسید ولی در دو سال اخیر به ۱۱ درصد رسیده است و با اجرای طرح رتبهبندی معلمان به ۱۲ درصد خواهد رسید.